quantumduck Startet 5.Desember.2013 Link til dette innlegget Startet 5.Desember.2013 Det blir jo kaldt til helga så det er nok på tide ... men hvor får jeg kjøpt dette over disk (nettbestilling tar for lang tid) Sitér dette innlegget Link to post
Busk Svart 5.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2013 Wærners båt bu i Sandefjord. Tror det er watski. Kjøpte gift fri frost væske til vanntank i høst Sitér dette innlegget Link to post
cruiser Svart 5.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2013 Felleskjøpets butikker selger dette hvis du skulle ha en slik i nærheten. Antifrost natur heter et produkt. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 5.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2013 Uten å filosofere videre over det så helte jeg på spylerveske hist og pist. Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 5.Desember.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2013 (redigert) Uten å filosofere videre over det så helte jeg på spylerveske hist og pist. Det er nok ikke å anbefale å ha på ferskvannstanken ... Felleskjøpets butikker selger dette hvis du skulle ha en slik i nærheten. Antifrost natur heter et produkt. Godt forslag, vi prøver Felleskjøpet på Holstad i Ås (eller blir det Ski?) Det blir jo kaldt til helga så det er nok på tide ... men hvor får jeg kjøpt dette over disk (nettbestilling tar for lang tid) Hehe, sjekka visst værmeldinga for Bekkelaget, Hedemark istenfor Oslo, så vi kan vel forvente noen grader mildere ... men uansett på tide å få gjort ... konservere ferskvannet that is. Redigert 5.Desember.2013 av quantumduck (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 5.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2013 Uten å filosofere videre over det så helte jeg på spylerveske hist og pist. Vil ikke spriten i spylervesken etterhvert fordampe der hvor det er god ventilasjon? Hørte om en som fikk sprengt skåla si ila en vinter etter bruk av spylerveske. Bruker selv vanlig frostveske til toalett, septikksystem og pumpa ut. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
abbor Svart 7.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2013 SeaSea på Rud i Bærum har propylenglykol i 1, 4, 25 og 208 liters pakninger. http://www.seasea.no/Kem_Tekniskt/Motorkem/GLYKOL_PROPYLEN_INHIBERAD_1L Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 7.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2013 Vil ikke spriten i spylervesken etterhvert fordampe der hvor det er god ventilasjon? Hørte om en som fikk sprengt skåla si ila en vinter etter bruk av spylerveske. Bruker selv vanlig frostveske til toalett, septiksystem og pumpa ut. Aner ikke. Har det ikke på selve ferskvannstanken, den har jeg tømt. Tømte så slangene og pumpene så godt jeg kunne ved å skru av slangene. Så hadde jeg på spylerveske og pumpet til det ikke tok mer igjen, altså så og si tomt. Nå har jeg ikke el-pumper, mekanisk hele veien. De er av plast og etter hva jeg skjønner må de være like gamle som båten, 30 år, så jeg tror de holder. Grunnen til at jeg hadde på spylervæske var at jeg tenkte det var en god ide med alkohol i eventuelle krinkelkroker i pumpa. Og spylerveske er jo hverken giftig, farlig eller på noen måte.. og veldig enkelt tilgjengelig siden det lå baki bilen da gitt ;-) En annens saker nå at jeg ikke vil ha noe uggegugge i vannsystemet før krana. Vann og alkohol (spylerveske) er ikke noe jeg er redd for hverken med tanke på smak eller evt. bivirkninger. Vurderte å ofre en flaske akevitt på jobben men syns det var litt for ille.... Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 9.Desember.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2013 En annens saker nå at jeg ikke vil ha noe uggegugge i vannsystemet før krana. Vann og alkohol (spylerveske) er ikke noe jeg er redd for hverken med tanke på smak eller evt. bivirkninger. Vurderte å ofre en flaske akevitt på jobben men syns det var litt for ille.... Da er nok jeg mer pysete, hehe. Foretrekker Ardbeg fremfor spylevæske mht. smak ihvertfall. Kan også medføre bivirkninger, men om de er værre enn spylevæskens tillater jeg meg å betvile ... :o) Helsenorge.no anbefaler forøvrig en liten hivert, men ikke noe mer; "Ved inntak utover en liten slurk, kontakt Giftinformasjonen for råd og veiledning". Det gjelder da for ordens skyld spylevæsken ... Forstvæske til ferskvannstanken (propylenglykol) fant jeg forresten på Hjem & Hobby på Nesset (rett syd for Vinterbro). Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 10.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 10.Desember.2013 I ettertanke så er jeg kanskje smålig som ikke spanderer en flaske akevitt på båten for vinteropplaget... Bruker jo ikke å vurdere det såå nøye når båten er på sjøen om sommeren ;-) Sitér dette innlegget Link to post
Luffe82 Svart 10.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 10.Desember.2013 IKKE bruk annet en giftfri frostvæske i ferskvannsystemet. Dette setter seg i slanger, kraner, varmtvannsvberedere etc. og alt dette må desverre byttes ut. Alle kan ha flaks, men ikke ta sjangsen. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 10.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 10.Desember.2013 Og spylerveske er jo hverken giftig, farlig eller på noen måte.. og veldig enkelt tilgjengelig siden det lå baki bilen da gitt ;-) Vi hadde en sak her i byen for en del år siden der fem mann ble funnet døde ombord i en snekke i havna etter å ha drukket nettopp spylervæske. Så at det verken er giftig eller farlig tillater jeg meg å tvile på..... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Guest Avmønstret# Svart 10.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 10.Desember.2013 Vi hadde en sak her i byen for en del år siden der fem mann ble funnet døde ombord i en snekke i havna etter å ha drukket nettopp spylervæske. Så at det verken er giftig eller farlig tillater jeg meg å tvile på..... Måtte ta meg bryet å lese databladet til Blåtind spylervæske -15. Den inneholder isopropanol, samme spriten som du finner i diverse tekniske produkter, også når du vasker henda med sånn "gel" greie, eller en spritserviett osv. Så ja, det er giftig om du drikker det som om det skulle være alkohol. Forøvrig er det vel klassifisert som "irriterende". Dette må forresten ha endret seg eller variere fra produkt til produkt. Som student ble det kjøpt inn Statoil konsentrert spylervæske som ble blandet under 50% og renset gjennom kullfilter før det ble omgjort til tyrkershots. Ingen ble syke av det.. :-) Men det er åpenbart ikke å anbefale i dag skjønner jeg. ----------- Etter litt finstudering så finner jeg at blåtind spylervæske -12 faktisk inneholder etanol, altså alkohol. Så da slipper man giftbiten. ---------- Neste år får det bli en annen løsning.... Sitér dette innlegget Link to post
Catlina Svart 10.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 10.Desember.2013 Bruk næringsmiddelglyserin - som er middelet for konservering av watermakere og dessuten egner seg fint til konservering av ordinært vannsystem. Totalt ufarlig, blandes med varmt vann og kjøres gjennom det som skal konserveres. Ikke kjøp det på apoteket i småflasker , det blir veldig dyrt. Glyserin er også fantastisk fint til smøring av tørre gummipakninger f.eks til luker og o-ringer - blir mykt og smidig med en gang. Du kan kjøpe det på literflasker her : www.dessalator.no Holder til i Leangbukta. Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 1.Desember.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2014 Siden vi er "der" igjen, Vinmonopolets "overskudd" av Fireball inneholder sikkert nok propylenglykol til konserveringsformål, kanskje de har et overskuddslagerutsalg noe sted? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.