Jump to content

Status i Holmestrand havn

Flammingokid

Recommended Posts

Best og ha båten på land på denne årstiden

Sikkert bra om det ikke er værutsatt. Her fra Asker Marina i Leangbukta 2011.

bilde

Og det er så vidt jeg vet ikke første gangen det skjer i denne marinaen

Jeg har en dårlig karakter

- og den har gitt meg mye glede

Sånn så det ut i Holmestrand forrige søndag ettermiddag.

Blåste mindre da enn i går kveld.

Hev en del på seg de båtene som lå ytterst.

Noen presenninger hadde blåst av i opplaget, men så ingen veltede båter da.

bilde

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Det er forskjell på båtstøtter gitt. Sånne "selvjusterende greier" er det simpleste når det blir litt vind.

Nå er det slike støtter jeg bruker (holdes av havnen), og slike har Trudelutt stått på i de siste 20 årene uten problemer.

Men jag har ingen tamper mellom presenning og støtter.

bilde

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Merkelig hvordan noen har så store komplekser for Østlandet at de er nødt til å hovere over andres ulykke.

Er noen oppgulp hver gang det skjer noe på Østlandet.

På den annen side kommer det årlig innlegg fra folk fra vestsiden av fjellene, hvor overasket de har blitt av dårlig vær og krapp stor sjø i ytre del av Oslofjorden. Når de har vært over i Andedammen (som enkelte kaler det) å hentet ny båt.

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Du vet Mariell, noe klovneri må vi kunne tåle. Lurer på om det var ute på Valhall jeg hørte en historie om noen reketrålere fra Hvaler som hadde tenkt seg nordpå for få tråle reker. De ble på det sterkeste advart mot å dra opp i det forferdelige klimaet i Barentshavet. Da de kom levende hjem etter endt tur, ble de spurt om hvordan de hadde opplevd helvete der nord. "Tja, store sjøer, men båten gikk en uke i oppoverbakke, og så var det en uke i nedoverbakke. Gutta der oppe skulle heller prøvd seg i en vinterkuling med reketråling ved Grisebåene". Sikkert en vandrehistorie, men likevel...

Har tittet litt på videoene fra Danmark. Vind og sjø er en ting. Men når hele landskapet forsvinner under vann, blir det virkelig utfordrende. Var blant annet en tur til Gilleleje sist sommer, helt utrolig hvilke ødeleggelser de har blitt utsatt for.

Redigert av Hulda (see edit history)

Så lenge bryggemoringer og stag er godt forankret og dimensjonert, og båtene har skikkelige fortøyninger og fendere, er det ikke noe problem med storm.

Jeg undres også litt - så vidt jeg kan se skyldes de fleste skadene at båten har slamret inn i brygga.

Jeg fikk min første erfaring med fortøying i bås i fjor - bare plutselig lå jeg der med båten og ante ikke helt hvordan det skulle fortøyes. Logikken min tilsa at jeg skulle vente baugen mot havet og hekken mot flytebrygga, men der fikk jeg etterhvert refs og beskjed om å fortøye med baugen mot flytebrygga, slik var reglene, fortøyning med hekk mot flytebrygga utsatte visst anlegget for store belastninger.

Tilsynelatende fester de fleste båten med fire tau, to i baug og to i hekken. De fleste båtene stikker litt utenfor utriggerene slik at hekktauene ikke er i stand til å hindre båten i å slamre inn i flytebrygga, denne oppgaven er forbeholdt tauene i baugen.

Både der jeg var i fjor og der jeg har vært i år er det to "ører" på utriggerene til å feste fortøyningstauet fra baugen - enten helt inne ved selve flytebrygga, eller et lite stykke lengre ut. Ingen av disse egner seg noe særlig for å forhindre båten i å slamre inn i flytebrygga (her hadde det gjort seg med en tegning for å illustrere poenget mitt - men jeg er ikke flink med tegninger. Tauet fra utrigger til baugen blir jo lengre enn tauet fra utriggen til hekken ettersom baugen smalner inn. Når tauet så blir stående nærmest vinkelrett på utriggeren gir den ikke så god beskyttelse mot at båten kan bevege seg forover eller akterut). Det som umiddelbart slo meg var at jeg trengte et langt tau fra baugen av båten og tilbake til fortøyningsøret lengst ute på utriggeren for å være helt sikker på at båten ikke ville kunne slå inn i flytebrygga.

Det er såvidt ingen andre i marinaen som har like mange fortøyningstau som min, og min spanske gjest mente det var "unødvendig og lite pent", men når jeg ser bildene fra Holmestrand slår det meg at jeg kommer til å fortsette med denne praksisen også til neste sesong :-)

(forøvrig har jeg jo opptil flere ganger, både i fjor sommer og i sommeren som har vært, observert båter som har slamret inn i flytebrygga under forholdsvis rolige væromstendingheter (og i den grad jeg har hatt tid, har jeg delvis forsøkt å fikse litt på fortøyningene)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

I tillegg har jeg festet en fender i flytebrygga, for å begrense skadene i tilfelle båten skulle slamre inn med baugen mot flytebrygga. I tillegg har jeg to stramme tau lagt i en X forrest i båsen min. Jeg antar at dette kan komme til å ryke dersom det virkelig skulle bli storm, men det gir i allefall god oppbremsing dersom jeg skulle komme med for stor fart inn i båsen :-)

Vært nede å sjekket. Heldigvis bare en revna pressening..... Stod på land da... Trist for de som lå å hogg i brygga - det var mye epoxy jobb her til våren. Det var ekstremt uheldig vindretning og styrke... Hadde det vært sørvest hadde vært vindstille...

En båt under - så ut som en forbina på rundt 35 fot.... Blåste antakelig for mye for å berge restene også...

Må bare si at dette er et meget trist syn. :nonod: grusomt for de som har fått båtene sine ødelagt, er selv veldig glad for at jeg ikke har de problemene her.

har selv vært med å berget en Nidelv 24 min onkel hadde en gang i tiden, den hang i en fortøyning, det var flomvann og full storm, vi måtte ut i ei lita 8 fots jolle for å få sikret den igjen, at vi lever er bare et under men vi fikk berget båten

å sikre seg fullt ut for dette er nesten umulig, håper bare de som er rammet er godt forsikret og at de får ting iorden igjen.

Eier av 1978 Furuholmen 32 Fly.

Ternen sin Blogg: http://ternen.rashani.no/#home

Ser mange har slakke tamper og ingen strekkavlastere og spring er sjelden kost.

Burde tåle det meste hvis hyssingen er tykk nok.

PS. Glemte å fendre.

1386356462.jpg

Noen tips:

1. Det skal ikke benyttes stålsjakkel på utriggere. Dette skader evt lakk og galvanisering, og medfører at det blir rustdannelser.
2. Det skal benyttes "strekkavlastere" på alle fortøyningene. Det finnes gummi strekkavlastere i alle størrelser. Sjekk at de tåler den størrelse båt du har.
3. Sjekk at fortøyningstauene er tilpasset den båt du har. Slitestyrke og tykkelse er viktig i forhold til å velge riktig tau.
4. På større båter - over 22 fot - skal det benyttes spring.
5. Benytt fendere på begge sider av båten.
6. Benyttes strøm, må dette kun skje med godkjente skjøteledninger.
7. Alle oppfordres til å passe på utriggerene i sin båtplasss. Sjekk at skruer og mutrer er på plass, og er teitet til.

Hvordan fortøye båten skikkelig slik at gutta blir fornøyd - YouTube

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Ser mange har slakke tamper og ingen strekkavlastere og spring er sjelden kost.

Spring ja ... nettopp. Jo, jeg har vel observert noen få store båter med spring frem til fortøyningskryssholt midtskips - men mange båter (som min) har ikke fortøyningsbeslag midtskips, og det er da nødvendig å trekke spring frem til baugen - jeg tror jeg var eneste båt på Kambo denne sesongen med spring strukket fra baugen.

Det burde være opplagt at dersom brestene i baugen er litt slappe, står nærmest vinkelrett ut, og avstanden mellom båt og kai/flytebrygge er liten, så vil det gå galt under full storm. Har man derimot spring i orden, og har tilstrekkelig med dimensjoner på tauverk og strekkavlastere, så vil båten være trygg så lenge selve flytebrygga holder stand.

Nåja - jeg sier ikke dette for å hovere over noen som har fått skadet eller mistet båten sin, det er selvfølgelig sørgelig når slikt skjer, bittert å tenke over at man selv kan ha skyld i det, og la oss uansett håpe at alle som har fått skadet båten sin her er godt forsikret.

Og ja, jeg hadde oppriktig tenkt til å droppe spring til neste sesong, ikke ser det pent ut, tauet blir liggende i vannet hele tiden, ikke er det andre som bruker det, og med fender og "stoppetau" på båsen burde jeg uansett være godt nok sikret - men som sagt, etter å ha sett bildene fra Holmestrand har jeg altså ombestemt meg.

(forøvrig burde jeg vel komme meg ut og se hvordan det står til med båten min. Krybba ble kjøpt brukt, jeg aner omtrent ingenting om den - står på grus, båten min står ytterst, og gummibåten ble omtrent bare slengt opp på dekk ...)

Redigert av tobixen (see edit history)

Tobixen du nevnte at du fikk beskjed om og ligge med baugen inn i båsen?

På de 3 bryggeanleggene jeg har vært i siste 5 år så har det vært fy fy og i utgangspunktet ikke vært aksepetert av eiere på båter over 3000kg

Hva er egentlig fasiten der?

Jeg syntes det høres fornuftig ut iallefall og balle inn mtp belastning på uteliggere, da det er mest vekt bak i båten og brygger er som regel sterkest inne ved festepunktene.? Eller tenker jeg feil ?

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Hvorfor er det så mange som ikke bruker spring, hverken i hjemmehavn eller i gjestehavn?

Jeg er nå så konservativ at jeg fortøyer med både spring og brest, alltid så sant det er mulig.

Da vet man at båten ligger der man har tenkt, selv om det skulle båse opp, og det er jo ikke så mye eksta arbeid eller tauvark som skal til.

Tobixen du nevnte at du fikk beskjed om og ligge med baugen inn i båsen?

Jepp. Jeg har seilbåt, men dette var visst en generell regel som gjalds alle. Det er i utgangspunktet mest praktisk å ligge med hekken inn mot brygga for enklest mulig lassing/lossing av passasjerer, barn og bagasje.

Jeg har jo senere byttet marina, er ikke helt sikker på om reglene er de samme her, men jeg ligger fortsatt med baugen mot brygga - jeg ser de fleste andre gjøre det samme.

Hva som er fasit aner jeg ikke - men det du sier om at hekken har mest masse som river og sliter ved bølger er jo et poeng. Jeg skulle også tro at det er en fordel å peke baugen i den retningen man forventer mest sjø og vind fra.

Et annet moment er at skadeomfaget på båten (propeller, ror, etc) ofte blir langt større dersom hekken skulle slå inn i brygga enn dersom baugen skulle slå inn i brygga. Det gjelder vel kanskje også skadeomfanget på selve brygga.

Redigert av tobixen (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...