Bernt Svart 6.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2013 Nå er vel nyhetene full av båter og brygger som er ødelagt over hele kysten Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 6.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2013 Her har de virkelige problemer ( selv om det ble tragiske skader i Holmestrand) http://jyllands-posten.dk/indland/ECE6315398/gilleleje-lystbadehavn-knust-af-stormen/ Sitér dette innlegget Link to post
Dorsken Svart 6.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2013 Best og ha båten på land på denne årstiden Sikkert bra om det ikke er værutsatt. Her fra Asker Marina i Leangbukta 2011. Og det er så vidt jeg vet ikke første gangen det skjer i denne marinaen Sitér dette innlegget Jeg har en dårlig karakter - og den har gitt meg mye glede Link to post
M/S Bastard Svart 6.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2013 Er det Astor som er i videoen på tb.no? Må si jeg er veldig fornøyd med at båten sto trygt på land. Og føler virkelig med de som har fått skader eller ødelagt båten sin. Nei, han ligger ikke i Holmestrand Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 6.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2013 (redigert) Sikkert bra om det ikke er værutsatt. Her fra Asker Marina i Leangbukta 2011. Og det er så vidt jeg vet ikke første gangen det skjer i denne marinaen Løse støtter, masta oppe og grusunderlag er en sikker måte å få utbetalt forsikringa. Redigert 6.Desember.2013 av Mulligan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 6.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2013 Sånn så det ut i Holmestrand forrige søndag ettermiddag. Blåste mindre da enn i går kveld. Hev en del på seg de båtene som lå ytterst. Noen presenninger hadde blåst av i opplaget, men så ingen veltede båter da. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Klovn1 Svart 6.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2013 Merkelig hvordan noen har så store komplekser for Østlandet at de er nødt til å hovere over andres ulykke. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 6.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2013 En slik velt er ingen ulykke. Hadde båten stått i en ordentlig krybbe med masta nede hadde en ikke veltet. Sitér dette innlegget Link to post
M/B Cathy Svart 6.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2013 Er det Astor som er i videoen på tb.no? Må si jeg er veldig fornøyd med at båten sto trygt på land. Og føler virkelig med de som har fått skader eller ødelagt båten sin. Nei, han ligger ikke i Holmestrand Horten var det vel :-) Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 6.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2013 Nei, på Hurumlandet ett sted mener jeg Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 6.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2013 Det er forskjell på båtstøtter gitt. Sånne "selvjusterende greier" er det simpleste når det blir litt vind. Nå er det slike støtter jeg bruker (holdes av havnen), og slike har Trudelutt stått på i de siste 20 årene uten problemer. Men jag har ingen tamper mellom presenning og støtter. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Klovn1 Svart 6.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2013 En slik velt er ingen ulykke. Hadde båten stått i en ordentlig krybbe med masta nede hadde en ikke veltet. Neida, var ikke ditt innlegg jeg sikta til, men Stinsvik sitt øverst på siden. Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 6.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2013 (redigert) Merkelig hvordan noen har så store komplekser for Østlandet at de er nødt til å hovere over andres ulykke. Er noen oppgulp hver gang det skjer noe på Østlandet. På den annen side kommer det årlig innlegg fra folk fra vestsiden av fjellene, hvor overasket de har blitt av dårlig vær og krapp stor sjø i ytre del av Oslofjorden. Når de har vært over i Andedammen (som enkelte kaler det) å hentet ny båt. Redigert 6.Desember.2013 av Mariell (see edit history) Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Hulda Svart 6.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2013 (redigert) Du vet Mariell, noe klovneri må vi kunne tåle. Lurer på om det var ute på Valhall jeg hørte en historie om noen reketrålere fra Hvaler som hadde tenkt seg nordpå for få tråle reker. De ble på det sterkeste advart mot å dra opp i det forferdelige klimaet i Barentshavet. Da de kom levende hjem etter endt tur, ble de spurt om hvordan de hadde opplevd helvete der nord. "Tja, store sjøer, men båten gikk en uke i oppoverbakke, og så var det en uke i nedoverbakke. Gutta der oppe skulle heller prøvd seg i en vinterkuling med reketråling ved Grisebåene". Sikkert en vandrehistorie, men likevel... Har tittet litt på videoene fra Danmark. Vind og sjø er en ting. Men når hele landskapet forsvinner under vann, blir det virkelig utfordrende. Var blant annet en tur til Gilleleje sist sommer, helt utrolig hvilke ødeleggelser de har blitt utsatt for. Redigert 6.Desember.2013 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 6.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2013 Så lenge bryggemoringer og stag er godt forankret og dimensjonert, og båtene har skikkelige fortøyninger og fendere, er det ikke noe problem med storm. Jeg undres også litt - så vidt jeg kan se skyldes de fleste skadene at båten har slamret inn i brygga. Jeg fikk min første erfaring med fortøying i bås i fjor - bare plutselig lå jeg der med båten og ante ikke helt hvordan det skulle fortøyes. Logikken min tilsa at jeg skulle vente baugen mot havet og hekken mot flytebrygga, men der fikk jeg etterhvert refs og beskjed om å fortøye med baugen mot flytebrygga, slik var reglene, fortøyning med hekk mot flytebrygga utsatte visst anlegget for store belastninger. Tilsynelatende fester de fleste båten med fire tau, to i baug og to i hekken. De fleste båtene stikker litt utenfor utriggerene slik at hekktauene ikke er i stand til å hindre båten i å slamre inn i flytebrygga, denne oppgaven er forbeholdt tauene i baugen. Både der jeg var i fjor og der jeg har vært i år er det to "ører" på utriggerene til å feste fortøyningstauet fra baugen - enten helt inne ved selve flytebrygga, eller et lite stykke lengre ut. Ingen av disse egner seg noe særlig for å forhindre båten i å slamre inn i flytebrygga (her hadde det gjort seg med en tegning for å illustrere poenget mitt - men jeg er ikke flink med tegninger. Tauet fra utrigger til baugen blir jo lengre enn tauet fra utriggen til hekken ettersom baugen smalner inn. Når tauet så blir stående nærmest vinkelrett på utriggeren gir den ikke så god beskyttelse mot at båten kan bevege seg forover eller akterut). Det som umiddelbart slo meg var at jeg trengte et langt tau fra baugen av båten og tilbake til fortøyningsøret lengst ute på utriggeren for å være helt sikker på at båten ikke ville kunne slå inn i flytebrygga. Det er såvidt ingen andre i marinaen som har like mange fortøyningstau som min, og min spanske gjest mente det var "unødvendig og lite pent", men når jeg ser bildene fra Holmestrand slår det meg at jeg kommer til å fortsette med denne praksisen også til neste sesong :-) (forøvrig har jeg jo opptil flere ganger, både i fjor sommer og i sommeren som har vært, observert båter som har slamret inn i flytebrygga under forholdsvis rolige væromstendingheter (og i den grad jeg har hatt tid, har jeg delvis forsøkt å fikse litt på fortøyningene) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Gabi Svart 6.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2013 Dette er bra tenkt av deg Tobixen. Fortøy slik at du føler deg komfortabel og trygg. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 6.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2013 I tillegg har jeg festet en fender i flytebrygga, for å begrense skadene i tilfelle båten skulle slamre inn med baugen mot flytebrygga. I tillegg har jeg to stramme tau lagt i en X forrest i båsen min. Jeg antar at dette kan komme til å ryke dersom det virkelig skulle bli storm, men det gir i allefall god oppbremsing dersom jeg skulle komme med for stor fart inn i båsen :-) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Flammingokid Svart 6.Desember.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2013 Vært nede å sjekket. Heldigvis bare en revna pressening..... Stod på land da... Trist for de som lå å hogg i brygga - det var mye epoxy jobb her til våren. Det var ekstremt uheldig vindretning og styrke... Hadde det vært sørvest hadde vært vindstille... En båt under - så ut som en forbina på rundt 35 fot.... Blåste antakelig for mye for å berge restene også... Sitér dette innlegget Link to post
Bøljan Svart 6.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2013 Blåser det hardt nok så er det vel ingen ting som holder. Må si jeg begynner å bli lei enkelte arrogante besserwissere som går igjen her på forumet. Sitér dette innlegget Link to post
Ternen32 Svart 6.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2013 Må bare si at dette er et meget trist syn. grusomt for de som har fått båtene sine ødelagt, er selv veldig glad for at jeg ikke har de problemene her. har selv vært med å berget en Nidelv 24 min onkel hadde en gang i tiden, den hang i en fortøyning, det var flomvann og full storm, vi måtte ut i ei lita 8 fots jolle for å få sikret den igjen, at vi lever er bare et under men vi fikk berget båten å sikre seg fullt ut for dette er nesten umulig, håper bare de som er rammet er godt forsikret og at de får ting iorden igjen. Sitér dette innlegget Eier av 1978 Furuholmen 32 Fly. Ternen sin Blogg: http://ternen.rashani.no/#home Link to post
Roger jo Svart 6.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2013 (redigert) Ser mange har slakke tamper og ingen strekkavlastere og spring er sjelden kost. Burde tåle det meste hvis hyssingen er tykk nok. PS. Glemte å fendre. Noen tips: 1. Det skal ikke benyttes stålsjakkel på utriggere. Dette skader evt lakk og galvanisering, og medfører at det blir rustdannelser. 2. Det skal benyttes "strekkavlastere" på alle fortøyningene. Det finnes gummi strekkavlastere i alle størrelser. Sjekk at de tåler den størrelse båt du har.3. Sjekk at fortøyningstauene er tilpasset den båt du har. Slitestyrke og tykkelse er viktig i forhold til å velge riktig tau.4. På større båter - over 22 fot - skal det benyttes spring.5. Benytt fendere på begge sider av båten.6. Benyttes strøm, må dette kun skje med godkjente skjøteledninger.7. Alle oppfordres til å passe på utriggerene i sin båtplasss. Sjekk at skruer og mutrer er på plass, og er teitet til. Hvordan fortøye båten skikkelig slik at gutta blir fornøyd - YouTube Redigert 6.Desember.2013 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
tobixen Svart 6.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2013 (redigert) Ser mange har slakke tamper og ingen strekkavlastere og spring er sjelden kost. Spring ja ... nettopp. Jo, jeg har vel observert noen få store båter med spring frem til fortøyningskryssholt midtskips - men mange båter (som min) har ikke fortøyningsbeslag midtskips, og det er da nødvendig å trekke spring frem til baugen - jeg tror jeg var eneste båt på Kambo denne sesongen med spring strukket fra baugen. Det burde være opplagt at dersom brestene i baugen er litt slappe, står nærmest vinkelrett ut, og avstanden mellom båt og kai/flytebrygge er liten, så vil det gå galt under full storm. Har man derimot spring i orden, og har tilstrekkelig med dimensjoner på tauverk og strekkavlastere, så vil båten være trygg så lenge selve flytebrygga holder stand. Nåja - jeg sier ikke dette for å hovere over noen som har fått skadet eller mistet båten sin, det er selvfølgelig sørgelig når slikt skjer, bittert å tenke over at man selv kan ha skyld i det, og la oss uansett håpe at alle som har fått skadet båten sin her er godt forsikret. Og ja, jeg hadde oppriktig tenkt til å droppe spring til neste sesong, ikke ser det pent ut, tauet blir liggende i vannet hele tiden, ikke er det andre som bruker det, og med fender og "stoppetau" på båsen burde jeg uansett være godt nok sikret - men som sagt, etter å ha sett bildene fra Holmestrand har jeg altså ombestemt meg. (forøvrig burde jeg vel komme meg ut og se hvordan det står til med båten min. Krybba ble kjøpt brukt, jeg aner omtrent ingenting om den - står på grus, båten min står ytterst, og gummibåten ble omtrent bare slengt opp på dekk ...) Redigert 6.Desember.2013 av tobixen (see edit history) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
MaSa Svart 6.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2013 Tobixen du nevnte at du fikk beskjed om og ligge med baugen inn i båsen? På de 3 bryggeanleggene jeg har vært i siste 5 år så har det vært fy fy og i utgangspunktet ikke vært aksepetert av eiere på båter over 3000kg Hva er egentlig fasiten der? Jeg syntes det høres fornuftig ut iallefall og balle inn mtp belastning på uteliggere, da det er mest vekt bak i båten og brygger er som regel sterkest inne ved festepunktene.? Eller tenker jeg feil ? Sitér dette innlegget Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :) Link to post
Regina III Svart 7.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2013 Hvorfor er det så mange som ikke bruker spring, hverken i hjemmehavn eller i gjestehavn? Jeg er nå så konservativ at jeg fortøyer med både spring og brest, alltid så sant det er mulig. Da vet man at båten ligger der man har tenkt, selv om det skulle båse opp, og det er jo ikke så mye eksta arbeid eller tauvark som skal til. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 7.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2013 (redigert) Tobixen du nevnte at du fikk beskjed om og ligge med baugen inn i båsen? Jepp. Jeg har seilbåt, men dette var visst en generell regel som gjalds alle. Det er i utgangspunktet mest praktisk å ligge med hekken inn mot brygga for enklest mulig lassing/lossing av passasjerer, barn og bagasje. Jeg har jo senere byttet marina, er ikke helt sikker på om reglene er de samme her, men jeg ligger fortsatt med baugen mot brygga - jeg ser de fleste andre gjøre det samme. Hva som er fasit aner jeg ikke - men det du sier om at hekken har mest masse som river og sliter ved bølger er jo et poeng. Jeg skulle også tro at det er en fordel å peke baugen i den retningen man forventer mest sjø og vind fra. Et annet moment er at skadeomfaget på båten (propeller, ror, etc) ofte blir langt større dersom hekken skulle slå inn i brygga enn dersom baugen skulle slå inn i brygga. Det gjelder vel kanskje også skadeomfanget på selve brygga. Redigert 7.Desember.2013 av tobixen (see edit history) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.