Jump to content

Materialer til bryggefront i sjø

shogun

Recommended Posts

Har renovert betongbrygger og trenger nå å få på plass bryggefronter. Ønsker bryggefronter som skal ha en "fendrende" virkning slik at et eventuelt sammenstøt mellom båt og brygge ikke gir skader. Videre ønsker jeg at de skal være bestandige og se ålreite ut, ser for meg at hvit hadde vært en grei farge. Hvilke materialer tåler et så tøft miljø som bryggefronter får?

Hva er alternativene å velge blant og hva er fordeler/ulemper? Hvilke dimensjoner er det jeg trenger?

På forhånd takk for svar!

Guest Avmønstret#

Vet ikke jeg men syns da alltid trevirke er kjekt å dulte borti med båten :-) Og da helst trevirke som går vertikalt og ikke kan fange fendere osv. Trykkimp er jo vanlig å bruke. Syns selv det ser greit ut ubehandlet. Først grønt så grålig etterhvert.

Hvit farge høres ikke umiddelbart lurt ut. Det blir jo skittent.

Syns også det er kjekt om det er sterkt nok til at jeg kan sette baugen i mot og vri båten om det trengs. Og trevirke er mykt nok og gir akkurat nok friksjon til at en kan vri litt uten at det slipper. Kunstmaterialer blir fort for glatte.

Enig med Pinkvin om trevirke! Impregnert furu er både mykt og holdbart, i tillegg er det greit å skifte ut om det skulle trengs.

Alternativt, den klassiske veien med å bruke bildekk på utsiden av brygga om mer fendring trengs. Bildekkene kan males hvite med f.eks. Drygolin. Malingen varer en god stund, avhengig av slitasjen brygga får av båter som legger inntil. Fordelen med hvitmalingen er at dekka da ikke farger av på fendrer og skutesider. Trenger gjerne ikke de største dekkene hvis ikke brygga er stor, store dekk ala traktordekk og lignende kan ha en tendens til å hykke tak i fendrer når det flør eller fjærer.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...