Jump to content

Hvor mange overnattinger har du i båten i 2013?

Popeye70

Hvor mange overnattinger har du i båten i løpet av 2013?  

242 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

Båtplassens medlemmer er en veldig heterogen gruppe med alt fra den sporadiske jollebruker til de som bor heltid i båt. For å bli litt bedre kjent med gruppen tenkte jeg tenkte det kunne være interessant med en uhøytidelig oversikt over hvor mange overnattinger Båtplassens medlemmer har i båtene sine i løpet av 2013. Da tenker jeg kun på overnattinger i fritidsbåter/bobåter, ikke de som jobber og periodevis bor på båt/plattform som en del av jobben.

Jeg har sperret for å se hvem som har svart hva så undersøkelsen blir anonym, men legg gjerne igjen hva du svarte som en kommentar under undersøkelsen hvis du vil.

Vi rundet 30 overnattinger i år, mye takket være 25 nydelige sommerferiedøgn i juli. Nå er døgnprisen på overnatting nede i under 20.000,- pr. døgn (kun beregnet ut fra innkjøpskost på båt, uten vedlikeholdskostnader). :thumbsup:

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

4 uker sommerferie = ca 31 døgn

Resten har jeg virkelig ikke oversikt over.

Sommer månedene er travle, som regel ca bare en helg i båt pr mnd, men vår og høst kan det bli litt mer, så tipper ca 10 helger i året x 2 netter = ca 50 totalt.

Skulle inderlig ønske det ble tid til mer :pray:

Hmm.. nå kom jeg på at vi var ute en hel uke i Pinsen også, så da bikker vi nok 50 med god margin, men nå har jeg allerede stemt :lipseal:

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Jeg har hatt en jevn stigning i antall overnattingsdøgn i båten siden jeg kjøpte den i 1987. De første årene hadde vi kun 3 ukers ferier, men så ble det etter hvert 4 uker. Og helgene er blitt mer ovale. De første årene var det å sitte og stange i bilkø til havnen fredag eftermiddag, men nå som pensjonist drar vi ofte til båten allerede utpå onsdagen. Og ikke er det alltid at vi drar hjem på søndagen heller. Herlig å ligge igjen på feks. Oscarsborg søndag eftermiddag og se alle som røssjer hjem for å være på jobb mandag morgen.

Grafen under viser vel tydelig at det var i 2005 jeg ble pensjonist. Data for 2004 har jeg mistet.

Vi bruker nå båten fra isen går i havnen i månedsskiftet mars/april og ut oktober. Det siste litt væravhengig.

bilde

Og her fordelingen av overnattingsdøgn før, i ferien (stort sett august) og efter ferien. Antall døgn etter ferien varierer en del, avhengig av når kulden og høststormene satte inn.

bilde

bilde

bilde

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Ja, imponerende oversikt Lars :smiley:

Selv overnatter jeg i båten hele året, bortsett fra noen netter på ferie utenlands og sporadiske netter på land i forbindelse med høytider og uvær. Så får derfor et omtrentlig tall, men er ikke langt vekke fra sannheten. Ved dette årets slutt har jeg rundt 340 overnattinger i båten dette året. De fleste i hjemmehavna, men også en del rundt om i Ryfylke i forbindelse med helgeturer og slikt. I fjor hadde jeg flere overnattinger i båten på grunn av lite tilgang til gjesterom under stormete vær, sov da i bilen de gangene det ble for drøyt å sove i båten. Da skulle det en del mer til å ikke legge seg i båten enn i år, derfor ble overnattingene flere (en god seng i en båt er alltid bedre enn i en halvskabbet Citroen fra midten av 90-tallet, selv om båten beveger seg godt i bølgene).

Tja.. fysisk ingen overnattinger i år :-( (båten på land i hele år) Men.. hver gang jeg sovner (nesten) så drømmer jeg om båten, så det er vel en slags overnatting i båten det? I tilfelle så ca 300 netter tenker jeg ;-).. huff.. håper neste sesong blir på vannet..

Kan hende jeg seiler min skute på grunn; men så er det dog deilig å fare!
Henrik Ibsen

Jeg har hatt en jevn stigning i antall overnattingsdøgn i båten siden jeg kjøpte den i 1987. De første årene hadde vi kun 3 ukers ferier, men så ble det etter hvert 4 uker. Og helgene er blitt mer ovale. De første årene var det å sitte og stange i bilkø til havnen fredag eftermiddag, men nå som pensjonist drar vi ofte til båten allerede utpå onsdagen. Og ikke er det alltid at vi drar hjem på søndagen heller. Herlig å ligge igjen på feks. Oscarsborg søndag eftermiddag og se alle som røssjer hjem for å være på jobb mandag morgen.

Grafen under viser vel tydelig at det var i 2005 jeg ble pensjonist. Data for 2004 har jeg mistet.

Vi bruker nå båten fra isen går i havnen i månedsskiftet mars/april og ut oktober. Det siste litt væravhengig.

bilde

Og her fordelingen av overnattingsdøgn før, i ferien (stort sett august) og efter ferien. Antall døgn etter ferien varierer en del, avhengig av når kulden og høststormene satte inn.

Imponerende statistikk! Siden jeg er helt fersk som båteier så skal jeg jaggu begynne å logge overnattingsdøgn og slikt! Har ført logg over alle turer og dieselpåfyllinger (ikke veldig detaljert med forbruk og distanse, men værforhold og hvor turen gikk samt antall liter, hvor påfylt og pris per liter), så får jeg et langt båtliv så kan det jo bli mye statistikk ut av det til slutt! Inspirerende er det uansett å se og lese!

Har man litt datakunnskap, skal det ikke så mye til for å legge data fra papir-loggen inn i et Exell regneark for å få ut forbløffende resultater.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...