quantumduck Svart 12.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 12.Desember.2013 (redigert) Og dette tror jeg heller ikke er tilfelle QD. ... som du også har presisert. Du kommer med fakta, jeg kommenterte noen av spekulasjonene her. Allverdens talentfulle og talentløse svindlere er jo kontinuerlig i full vigør, så jeg skjønner at sånne spekulasjoner kommer opp, men kan som sagt ikke se at det skulle ha noen rot i virkeligheten her ... Syns absolutt det er greit å få litt info om dette siden det dreier seg om forurensing i nærmiljøet mitt, så takk for det. Hadde vært interessant å fått en kommentar fra eierskapet også i denne tråden, ville ihvertfall vært god skikk å varsle vedkommende. Redigert 12.Desember.2013 av quantumduck (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sofaseileren Svart 12.Desember.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Desember.2013 Om noen tar på seg å varsle, send meg en IM, og jeg skal oppgi navn og øvrige kontaktopplysninger på eier. Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 12.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 12.Desember.2013 Som trådstarter må du vel eventuelt klare å gjøre det sjøl, trur eg ... Sitér dette innlegget Link to post
Sofaseileren Svart 12.Desember.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Desember.2013 Du sier det vil være god skikk. Vil heller bryte med god skikk her, enn å måtte forholde meg til dette vedkommende direkte pr. Mail eller telefon. Men helt åpen for at andre gjør det. Like it or not... Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 12.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 12.Desember.2013 Du sier det vil være god skikk. Vil heller bryte med god skikk her, Det blir opp til deg ... for meg blir det "like it AND not" ;-) Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 12.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 12.Desember.2013 Jeg ble i sin tid kontaktet av eieren av INNVIK med tanke på å holde kurs ombord. Det var ikke særlig lang betenkningstid som trengtes for å takke nei - og det kan man jo si at er en lettelse idag .... Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
tobixen Svart 12.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 12.Desember.2013 Jeg ble i sin tid kontaktet av eieren av INNVIK med tanke på å holde kurs ombord. Det var ikke særlig lang betenkningstid som trengtes for å takke nei - og det kan man jo si at er en lettelse idag .... Kanskje den hadde flytt enda hvis du hadde lært dem ett og annet? ;-) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
quantumduck Svart 13.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 13.Desember.2013 Kanskje den hadde flytt enda hvis du hadde lært dem ett og annet? ;-) +1, men det spørs jo hvilke eiere ... Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 13.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 13.Desember.2013 Hei Trist at båten synker i havn uansett hvilke forhold det er rundt den. Reagerte litt på at trådstarter relativt anonymt "gikk til angrep" og i tillegg utleverte opplysninger han hadde fått i sitt arbeid (vannforbruk9 Ble mye bedre med fullt navn i en slik situasjon. Hvis man er forbannet eller bekymret bør man ta tak i saken på en skikkelig måte. Kommunen har krevd fjerning mm, men slik kan ta tid og drøye lenge. Hvis det er sterke dykkerinteresser i området bør man snarest anmelde saken ihht forurensing. Hvis det kommer olje er det en akuttsak som lokalt oljevern er forpliktet til å gjøre noe med en gang de får beskjed. Eier får normalt hele regningen. Blir det lagt ut lenser ringer man hver gang det slipper forbi olje, så blir det litt fart i sakene. I tillegg kan man antakelig kreve erstatning fra eier hvis avbrudd i virksomhet fører til tap pga oljeforurensning ol. Tipper at et slikt krav blir mye sterkere hvis det samtidig foreligger anmeldelse og varsel om erstatningskrav. Her på Sørlandet er det idømt bot på rundt 60 000 kr for å legge en vannslange (1-tommes) igjennom ålegress som er en spesielt vernet art. I tillegg måtte rørleggeren betale undersøkelse av gresset så vidt jeg husker. Tipper at det er like strengt der oppe Hvis man ikke vil ta slike skritt kan man selvfølgelig bruke tiden til å diskutere ;-) Dykkerhilsen fra Mons Sitér dette innlegget Mons Link to post
Sofaseileren Svart 13.Desember.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Desember.2013 Jeg ble i sin tid kontaktet av eieren av INNVIK med tanke på å holde kurs ombord. Det var ikke særlig lang betenkningstid som trengtes for å takke nei - og det kan man jo si at er en lettelse idag .... Hehe... Det var faktisk jeg som kontaktet deg, rett etter at jeg hadde begynt på Innvik. Jeg er vel vel så glad som deg i dag for at du takket nei. Det tok ikke lange tiden ombord for å forstå at skuta ikke var i den stand jeg hadde blitt forespeilet, og at forholdene rundt ikke "var helt i min smak..." Mons: Vi er flere som kontinuerlig er kontakt med alle naturlige instanser etter havariet. Og lenser er lagt ut. Litt trist at området innenfor lensene er skole- og dykkeområde og ålegressforekomsten, men jeg tror ikke det er noen annen måte å legge de på. Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 15.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2013 Det tok ikke lange tiden ombord for å forstå at skuta ikke var i den stand jeg hadde blitt forespeilet, og at forholdene rundt ikke "var helt i min smak..." Men ikke værre enn at du valgte å ta jobben. Trist at et løft for lokal kultur ender på denne måten. Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 16.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2013 Hvordan går det med denne saken? Hadde tenkt å ta meg en tur men har ikke fått tid. Bilde jeg tok i 2012. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 16.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2013 Styrbord aktertrosse ... hadde det ikke vært mulig å feste den på land noe sted? Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Fru Jacobsen Svart 16.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2013 Hvilken funksjon skulle den hatt der? Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
tobixen Svart 16.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2013 Hmja - festet langt bakover mot land ville den hindre båten i å vandre forover. Etter hva jeg forstod manglet båten skikkelig spring. På den andre siden, dersom denne trossa faktisk er kritisk for å holde hekken inntil brygga er selvfølgelig forslaget mitt helt meningsløst. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Sofaseileren Svart 17.Desember.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2013 Vraket blir forsøkt hevet i morgen, onsdag, i følge revidert plan. Da skal alle skader og åpninger som ligger under vann være sveiset igjen. Tømming / sanering av olje begynner først etter at vraket flyter og er tømt for vann. Sitér dette innlegget Link to post
Laholm Svart 25.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Desember.2013 Og hva har skjedd siste uken? Sitér dette innlegget Laholm Link to post
Pequod Svart 25.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Desember.2013 Ingenting. Sto i lokalavisa Amta (Akershus Amtstidende) før jul at hevingen er utsatt til over nyttår.Visstnok fordi pumpa de brukte for å tømme skipet for vann hadde for liten kapasitet... http://www.amta.no/lokale_nyheter/article7056051.ece Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Sofaseileren Svart 25.Desember.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Desember.2013 Derimot ble ingenting på dekk sikret før ruskeværet på søndag og i går. En tresnekke som lå fortøyd i innvik og som mirakuløst overlevde havariet, ble heller ikke fjernet. Nå er bukta full av redningsvester, vrakdeler og annet. Brannvesenet har vært og sikret, og rydde opp noe. Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 26.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2013 Hvor lang tid vil det ta å heve båten? Mesteparten ligger under vann. Sitér dette innlegget Link to post
Sofaseileren Svart 26.Desember.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2013 Det som er av hull og åpninger under vann skal være sveiset igjen med 3mm stålplater. det er en drektig skute, så hvor lang tid det tar er vel vanskelig å si. Dvs. ikke vanskelig for de som gidder å regne. båten er 142 fot lang, er ca 33 fot bred. tilsammen 6 dekk med brodekket. Hekken har full bredde fra dekk 2. Største pumpe skaffet inn pumper 7,5m3 i minuttet. pumpe nr 2 er ikke noe smågutt den heller. Nå fikk de ikke forventet kapasitet av disse pumpene, så det de starter med på nyåret er neppe mindre. Har ikke hørt annet en at de gjør dette innenfor en dag... Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 27.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2013 Det som er av hull og åpninger under vann skal være sveiset igjen med 3mm stålplater. Hvordan sveiser man under vann? Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Banarne Svart 27.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2013 http://snl.no/undervannssveising Sitér dette innlegget Kan hende jeg seiler min skute på grunn; men så er det dog deilig å fare!Henrik Ibsen Link to post
Sofaseileren Svart 27.Desember.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2013 Mens vi er inne på sveising: Det er sveiset på 3mm stålplater, blant annet over en rundt meteren lang flenge i baugen. Har noen kunnskap om hvor trygt dette er på sikt? Hvor lenge en maks bør vente med å ta vraket / båten i dokk/ til opphugging? Bakgrunnen for at jeg spør er at, tiltross for pålegg fra kommunen om snarlig fjerning, tenker eier fortsatt på å få solgt båten. Vi som dykker i området frykter at den blir liggende til kai etter hevingen og at historien gjentar seg... Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 27.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2013 http://www.amta.no/lokale_nyheter/article7031005.ece Nei, Innvik blir nok dessverre spiker. Det er for omfattende skader til at reparasjon er lønnsom, slik situasjonen er nå, svarer Borknes. Men båten ligger fortsatt ute på finn.no: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=45632581 Vi som dykker i området frykter at den blir liggende til kai etter hevingen og at historien gjentar seg... Vil tro det er en viss sansynlighet for at historien kan gjenta seg. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.