Jump to content

Momenter rundt et havari

Sofaseileren

Recommended Posts

30 kubikk i minuttet er voksen pumpe, men det skal ikke så stort hull til for å fylle båten så fort.

Kan i første omgang høres ut som om man skulle tatt en runde med tøyfiller eller skumgummi og tettet litt flere hull.

Utleiecompagniet har slike pumper til leie, og hvis du har en tråler i nærheten har mange av de svære pumper som de bruker til å suge fisken opp av trålen. De er lettvinte ettersom de er ferdig montert og har kran for å styre sugeslangen som typisk kan være 10-12 tommer i diameter.

Mons

• 3 uker senere...

Nå skal jeg ikke være for oppessen, jeg har jo ingen greie på slikt, men ut i fra det inntrykket jeg sitter igjen med og den lange sagaen rundt dette skipet, samt det faktum at det siden 2001 har vært registrert som ikke sjødyktig, pluss det du har fortalt om forholdene, OG det at skipet har ligget halveis under vann siden desember, så foresvever det meg at et restaureringsprosjekt rundt dette skipet må være en håpløs oppgave...

Redigert av Pequod (see edit history)

Men rent hypotetisk kan man jo forestille seg at dette er et eventyr som eier har fortalt til en gruppe godtroende entusiaster, som har gått inn med eierandeler for at eier får fordelt utgifter til berging.... Og, rent hypotetisk altså, kan man jo forestille seg at den lange ventetiden på pumper, egentlig kun var et skalkesjul, for at eier skulle få til disse avtalene. Sånn helt hypotetisk altså....

• 1 måned senere...

I avisa står det ...

– Etter det har vi ikke hørt noe. Det er eierne som må følge opp, og vi forholder oss til Aspekt AS som står som eiere, sier Hellem.

... men det ble vel tidligere sagt at båten juridisk var eid av Rune Borknes' enkeltmannsforetak?

Det er en liten forskjell på at et aksjeselskap går konkurs og at et enkeltmannsforetak går konkurs. Det siste medfører vel personlig konkurs.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

• 2 uker senere...
  • 3 uker senere...
  • 2 uker senere...

Stod i lokalavisa Amta for en ukes tid siden av de nye eierne i Sverige hadde konstatert at skadene var så store at det ikke var mulig å reparere skuta. De tidligere eierne trues også med politianmeldelse av en dykkerbedrift ved kaia der skipet gikk ned, ettersom det ligger mye skrot fra havaristen på bunne ved kaia.

Dessverre fikk ikke dette noen lykkelig slutt, ser det ut som.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...