Fjordutsikt Startet 26.Mars.2005 Link til dette innlegget Startet 26.Mars.2005 Kan noen der ute hjelpe meg med beregning av fart? Tidligere hadde jeg en Mercedes ca. 120 hk med samme gear og propell som oppgitt nedenfor. Maks turtall på den gamle motoren 1750 rpm (det viste ihverfall turtelleren). Jeg har sjekket propellberegning med den nye motoren hos Progress as og de anbefalte samme dia. og stigning som oppgitt nedenfor - men 3-blader. Jeg kjøper ikke ny propell, vil først prøve med den jeg har. VP TAMD 41 - 200 hk Gear: utveksling 1,54 Motor: Maks 3600 rpm Vekt: ca 3500 kg Propell: 4 blader. Stigning er: 17 / 14 Dypgående er: 55 cm Lengde vannlinje: 850 cm Bredde vannlinje: 234 cm Håper noen av dere guruer der ute kan hjelpe meg. mvh Ståle Sitér dette innlegget Link to post
880 Svart 26.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2005 (redigert) Med denne motoren/båten burde du marsje i overkant av 20 +++ Har selv FjordCruiser med 180 hk og marsjer på ca 20 - 22... Lende på vannlinje 850 ???? Dette skal måles fra senter akter og i tenkt linje til baugen. Har du samme båt som meg er denne LOA 8,23 mtr. Vannlengden må da bli kortere.. Redigert 26.Mars.2005 av bmo (see edit history) Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
SveinHa Svart 26.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2005 Det sikreste er nok å prøve med den propellen du allerede har og se hvordan det går. Propellberegning er en nokså usikker vitenskap. Det erfarte i alle fall jeg da jeg skiftet motor i min forrige båt. Ble anbefalt å skifte utveksling og propell men jeg endte opp med samme propell som stod på båten etter å ha prøvd 4-5 forskjellige (anbefaling fra to propelleverandører). Det viste seg også at det giret jeg hadde ville passet bedre Brukte propeller er omtrent som penger i banken, du kjøper og selger til omtrent samme pris og da kan en ta seg råd til noen propellskift uten å bli ruinert...... Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Link to post
TwinCab Svart 26.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2005 VP TAMD 41 - 200 hk Gear: utveksling 1,54 Motor: Maks 3600 rpm For ordens skyld. Skal ikke denne motoren ha maks 3800-3900 rpm Sitér dette innlegget Link to post
Fjordutsikt Svart 27.Mars.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2005 Med denne motoren/båten burde du marsje i overkant av 20 +++ Har selv FjordCruiser med 180 hk og marsjer på ca 20 - 22... Lende på vannlinje 850 ???? Dette skal måles fra senter akter og i tenkt linje til baugen. Har du samme båt som meg er denne LOA 8,23 mtr. Vannlengden må da bli kortere.. <{POST_SNAPBACK}> Jo, du har rett - LOA 8,23 mtr. - det er fra forrige eier jeg har lengde på vannlinje 8,5 mtr., jeg vet ikke hvor det målet kommer fra - kanskje langs vannlinja fra for til akter? Med den gamle motoren gjorde båten 16-17 knop på full fart når vi var 2 ombord. mvh Ståle Sitér dette innlegget Link to post
Fjordutsikt Svart 27.Mars.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2005 For ordens skyld. Skal ikke denne motoren ha maks 3800-3900 rpm <{POST_SNAPBACK}> Jo, det stemmer vel med 3800 rpm - en liten skrivefeil. mvh Ståle Sitér dette innlegget Link to post
Fjordutsikt Svart 27.Mars.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2005 Det sikreste er nok å prøve med den propellen du allerede har og se hvordan det går. Propellberegning er en nokså usikker vitenskap. Det erfarte i alle fall jeg da jeg skiftet motor i min forrige båt. Ble anbefalt å skifte utveksling og propell men jeg endte opp med samme propell som stod på båten etter å ha prøvd 4-5 forskjellige (anbefaling fra to propelleverandører). Det viste seg også at det giret jeg hadde ville passet bedre <{POST_SNAPBACK}> Jeg er enig, jeg prøver det jeg har - er litt usikker på utveksling 1,54:1, såvidt jeg har funnet ut så anbefaler VP en utveksling 2:1 til 1,6:1 - men det er jo ikke langt unna. mvh Ståle Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 27.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2005 Døtta noen tall (dine) inn i en gammel tabell jeg har liggende, og kom ut med 21.9 knop, 17.2 tommer og en slip på 0,807. (Dette er ikke mitt spesiale, men tabellen har stemt ganske bra ved tidl. anledninger) Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Sydvesten Svart 27.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2005 Hei Ståle ! Har gjort et par bergninger basert på de inndata du har oppgitt. For et gjennomsnitlig planende skrog så kommer jeg til dette: RESULTS MAX PERFORMANCE Available Power: 194.0 SAE hp ( 144.7 kW) @ 3800 RPM Max Speed: 24.6 kts Fuel: 12 US Gall/Hr (typical) CRUISING PERFORMANCE Cruising Power: 155 SAE hp ( 115.9 kW) @ 3500 RPM Cruising Speed: 22.0 kts Fuel: 9 US Gall/Hr (typical) RECOMMENDED PROPELLER Diameter: 15.7 in. Pitch: 15.4 in. Blades: 4 Cupped: No Transmission Ratio Acceptable PROPELLER BASED ON INPUT DIAMETER Diameter: 17.0 Pitch: 13.8 Blades: 4 Passer skroget til denne beskrivelsen så funker 17x14 bra Er skroget litt tyngere, "slow planning" så blir det slik: RESULTS MAX PERFORMANCE Available Power: 194.0 SAE hp ( 144.7 kW) @ 3800 RPM Max Speed: 21.4 kts Fuel: 12 US Gall/Hr (typical) CRUISING PERFORMANCE Cruising Power: 155 SAE hp ( 115.9 kW) @ 3500 RPM Cruising Speed: 19.2 kts Fuel: 9 US Gall/Hr (typical) RECOMMENDED PROPELLER Diameter: 15.7 in. Pitch: 13.6 in. Blades: 4 Cupped: No Transmission Ratio Acceptable PROPELLER BASED ON INPUT DIAMETER Diameter: 17.0 Pitch: 12.0 Blades: 4 Eller for 3 blader: RESULTS MAX PERFORMANCE Available Power: 194.0 SAE hp ( 144.7 kW) @ 3800 RPM Max Speed: 21.4 kts Fuel: 12 US Gall/Hr (typical) CRUISING PERFORMANCE Cruising Power: 155 SAE hp ( 115.9 kW) @ 3500 RPM Cruising Speed: 19.2 kts Fuel: 9 US Gall/Hr (typical) RECOMMENDED PROPELLER Diameter: 16.7 in. Pitch: 13.9 in. Blades: 3 Cupped: No Transmission Ratio Acceptable PROPELLER BASED ON INPUT DIAMETER Diameter: 17.0 Pitch: 13.5 Blades: 3 Ser at anbefalingen fra Progress var 17x14 3 blader, dette indikerer at skorget er "slow planning" så det er mulig at propellen blir litt tung, men tiden vil jo vise dette. Jeg hadde forsøkt med den propellen du har.. Vi kan jo snakkes om dette når jeg kommer hjem til helgen. Mvh Knut Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Fjordutsikt Svart 27.Mars.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2005 Hei Ståle ! Ser at anbefalingen fra Progress var 17x14 3 blader, dette indikerer at skorget er "slow planning" så det er mulig at propellen blir litt tung, men tiden vil jo vise dette. Jeg hadde forsøkt med den propellen du har.. Vi kan jo snakkes om dette når jeg kommer hjem til helgen. Mvh Knut <{POST_SNAPBACK}> Hei Knut Velkommen hjem igjen, det blir hyggelig å få nabo en igjen. Takk skal du ha for en kjempeutfyllende beregning. Jeg er offshore nå, men er hjemme igjen 8. april. Vi snakkes. mvh Ståle Hei Marwin Takk for dine beregninger, ser jo ut som det du har kommet frem til stemmer godt overens med sydvesten - så nå gleder jeg meg til testen - regner med at det blir i siste halvdel av april. mvh Ståle Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 27.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2005 Slike "tabeller" som jeg brukte, er generelle... DET betyr at det ikke er tatt hensyn til skrog, formfaktor og vekt. Skal bli morsomt å følge det endelige resultatet Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Fjordutsikt Svart 28.April.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.April.2005 Slike "tabeller" som jeg brukte, er generelle... DET betyr at det ikke er tatt hensyn til skrog, formfaktor og vekt. Skal bli morsomt å følge det endelige resultatet <{POST_SNAPBACK}> Ja, nå er båten sjøsatt og prøvekjørt - hadde en sjokkoplevelse den første dagen Jeg sjøsatte på mandag, og hadde "sydvesten" med som mannskap. Motoren gikk fint og vi tok en liten tur, kikket et par ganger ned i motorrommet for å sjekke at alt var i orden - det så tilsynelatende greit ut. Senere på dagen tok jeg en tur igjen, ville gjerne måle fart - kjørte motoren varm på rolig turtall for deretter å måle toppfart etc. Motoren gikk fint med 3700 - 3800 omdr. Toppfart 21 knop - marsjfart 18-19 knop. (3400 omdr.) Så stoppet jeg for å sjekke at alt var OK i motorrommet, da kom sjokket hele motorrommet var oversprøytet med olje . Jeg peilet olja ingenting å se på peilepinnen, jeg hadde med meg olje og fylte og fylte - 10 ltr da var det endelig fullt. Så forsøkte jeg å starte motoren, ingen lekkasje å se - jeg kjørte sakte hjemover og stoppet ofte for å peile olja, ingen minking. Fikk sugd opp all olja og vasket, så sjekket jeg oljekjøler, slanger etc. og tenkte igjennom hva jeg hadde gjort - motoren hadde jo blitt kjørt i mange timer hjemme uten å se lekkasjer!! Jo, jeg byttet olje og oljefilter rett før sjøsetting, jeg hadde skrudd til filteret med hånd benyttet ikke tang. Nå sjekket jeg filteret og skrudde til med tang ca. 1/2 omdreing, og nå er det OK - ingen lekkasje etter flere testturer på høye og lave turtall. Så for meg er moralen blitt - skru til med tang, filteret er for stort til kun å skrus til med håndkraft. (PS! Ja, jeg hadde smurt inn O-ringen med olje før jeg satte på filteret). Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 28.April.2005 Link til dette innlegget Svart 28.April.2005 Jo, jeg byttet olje og oljefilter rett før sjøsetting, jeg hadde skrudd til filteret med hånd benyttet ikke tang. Nå sjekket jeg filteret og skrudde til med tang ca. 1/2 omdreing, og nå er det OK - ingen lekkasje etter flere testturer på høye og lave turtall. Så for meg er moralen blitt - skru til med tang, filteret er for stort til kun å skrus til med håndkraft. (PS! Ja, jeg hadde smurt inn O-ringen med olje før jeg satte på filteret). <{POST_SNAPBACK}> Høres merkelig ut. Jeg har alltid kun skrudd til oljefilteret for hånd, slik det også er oppgitt. Og jeg har aldri opplevd lekkasje herfra. Tvert imot, filteret sitter ofte noe helt utrolig når det skal av igjen. Men det kan jo være at utformingen eller plasseringen av ditt filter gjør at du rett og slett ikke får nok kraft når du trekker det til for hånd. Uansett, godt at problemet ble løst da! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Marwin Svart 28.April.2005 Link til dette innlegget Svart 28.April.2005 Motoren gikk fint med 3700 - 3800 omdr. Toppfart 21 knop - marsjfart 18-19 knop. (3400 omdr.) <{POST_SNAPBACK}> Da stemte tabellen min ganske bra da? Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Haakon Svart 28.April.2005 Link til dette innlegget Svart 28.April.2005 Så for meg er moralen blitt - skru til med tang, filteret er for stort til kun å skrus til med håndkraft. <{POST_SNAPBACK}> Bruker også tanga for å skru til filteret, på min Ford 2728 er filteret så stort (2l) at jeg ikke klarer å få godt tak med håndemakt. Sitér dette innlegget Link to post
Fjordutsikt Svart 28.April.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.April.2005 Da stemte tabellen min ganske bra da? <{POST_SNAPBACK}> Veldig bra men jeg tror sydvesten traff innertier Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.