Jump to content

Beregning av fart


Fjordutsikt

Recommended Posts

Kan noen der ute hjelpe meg med beregning av fart? :confused:

 

Tidligere hadde jeg en Mercedes ca. 120 hk med samme gear og propell som oppgitt nedenfor.

Maks turtall på den gamle motoren 1750 rpm (det viste ihverfall turtelleren).

 

Jeg har sjekket propellberegning med den nye motoren hos Progress as og de anbefalte samme dia. og stigning som oppgitt nedenfor - men 3-blader. Jeg kjøper ikke ny propell, vil først prøve med den jeg har.

 

VP TAMD 41 - 200 hk

Gear: utveksling 1,54

Motor: Maks 3600 rpm

Vekt: ca 3500 kg

Propell: 4 blader. Stigning er: 17 / 14

Dypgående er: 55 cm

Lengde vannlinje: 850 cm

Bredde vannlinje: 234 cm

 

 

Håper noen av dere guruer der ute kan hjelpe meg.

 

mvh

Ståle :sailing:

Link to post

Med denne motoren/båten burde du marsje i overkant av 20 +++

Har selv FjordCruiser med 180 hk og marsjer på ca 20 - 22...

 

 

Lende på vannlinje 850 ????

 

Dette skal måles fra senter akter og i tenkt linje til baugen. Har du samme båt som meg er denne LOA 8,23 mtr. Vannlengden må da bli kortere..

Redigert av bmo (see edit history)

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post

Det sikreste er nok å prøve med den propellen du allerede har og se hvordan det går. Propellberegning er en nokså usikker vitenskap. Det erfarte i alle fall jeg da jeg skiftet motor i min forrige båt. Ble anbefalt å skifte utveksling og propell men jeg endte opp med samme propell som stod på båten etter å ha prøvd 4-5 forskjellige (anbefaling fra to propelleverandører). Det viste seg også at det giret jeg hadde ville passet bedre :headbang::headbang::headbang:

 

Brukte propeller er omtrent som penger i banken, du kjøper og selger til omtrent samme pris og da kan en ta seg råd til noen propellskift uten å bli ruinert......

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

  • Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
Link to post

Med denne motoren/båten burde du marsje i overkant av 20 +++

Har selv FjordCruiser med 180 hk og marsjer på ca 20 - 22...

Lende på vannlinje 850 ????

 

Dette skal måles fra senter akter og i tenkt linje til baugen. Har du samme båt som meg er denne LOA 8,23 mtr. Vannlengden må da bli kortere..

<{POST_SNAPBACK}>

Jo, du har rett - LOA 8,23 mtr. - det er fra forrige eier jeg har lengde på vannlinje 8,5 mtr., jeg vet ikke hvor det målet kommer fra - kanskje langs vannlinja fra for til akter? :confused:

 

Med den gamle motoren gjorde båten 16-17 knop på full fart når vi var 2 ombord.

 

mvh

Ståle

Link to post

Det sikreste er nok å prøve med den propellen du allerede har og se hvordan det går. Propellberegning er en nokså usikker vitenskap. Det erfarte i alle fall jeg da jeg skiftet motor i min forrige båt. Ble anbefalt å skifte utveksling og propell men jeg endte opp med samme propell som stod på båten etter å ha prøvd 4-5 forskjellige (anbefaling fra to propelleverandører). Det viste seg også at det giret jeg hadde ville passet bedre :headbang:  :headbang:  :headbang:

 

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg er enig, jeg prøver det jeg har - er litt usikker på utveksling 1,54:1, såvidt jeg har funnet ut så anbefaler VP en utveksling 2:1 til 1,6:1 - men det er jo ikke langt unna.

 

mvh

Ståle :cool:

Link to post

Hei Ståle !

Har gjort et par bergninger basert på de inndata du har oppgitt.

 

For et gjennomsnitlig planende skrog så kommer jeg til dette:

 

RESULTS

MAX PERFORMANCE

Available Power: 194.0 SAE hp ( 144.7 kW) @ 3800 RPM

Max Speed: 24.6 kts

Fuel: 12 US Gall/Hr (typical)

CRUISING PERFORMANCE

Cruising Power: 155 SAE hp ( 115.9 kW) @ 3500 RPM

Cruising Speed: 22.0 kts

Fuel: 9 US Gall/Hr (typical)

RECOMMENDED PROPELLER

Diameter: 15.7 in. Pitch: 15.4 in.

Blades: 4 Cupped: No

 

Transmission Ratio Acceptable

PROPELLER BASED ON INPUT DIAMETER

Diameter: 17.0

Pitch: 13.8

Blades: 4

 

 

Passer skroget til denne beskrivelsen så funker 17x14 bra

 

Er skroget litt tyngere, "slow planning" så blir det slik:

RESULTS

MAX PERFORMANCE

Available Power: 194.0 SAE hp ( 144.7 kW) @ 3800 RPM

Max Speed: 21.4 kts

Fuel: 12 US Gall/Hr (typical)

CRUISING PERFORMANCE

Cruising Power: 155 SAE hp ( 115.9 kW) @ 3500 RPM

Cruising Speed: 19.2 kts

Fuel: 9 US Gall/Hr (typical)

RECOMMENDED PROPELLER

Diameter: 15.7 in. Pitch: 13.6 in.

Blades: 4 Cupped: No

 

Transmission Ratio Acceptable

PROPELLER BASED ON INPUT DIAMETER

Diameter: 17.0

Pitch: 12.0

Blades: 4

 

Eller for 3 blader:

RESULTS

MAX PERFORMANCE

Available Power: 194.0 SAE hp ( 144.7 kW) @ 3800 RPM

Max Speed: 21.4 kts

Fuel: 12 US Gall/Hr (typical)

CRUISING PERFORMANCE

Cruising Power: 155 SAE hp ( 115.9 kW) @ 3500 RPM

Cruising Speed: 19.2 kts

Fuel: 9 US Gall/Hr (typical)

RECOMMENDED PROPELLER

Diameter: 16.7 in. Pitch: 13.9 in.

Blades: 3 Cupped: No

 

Transmission Ratio Acceptable

PROPELLER BASED ON INPUT DIAMETER

Diameter: 17.0

Pitch: 13.5

Blades: 3

 

Ser at anbefalingen fra Progress var 17x14 3 blader, dette indikerer at skorget er "slow planning" så det er mulig at propellen blir litt tung, men tiden vil jo vise dette.

 

Jeg hadde forsøkt med den propellen du har.. Vi kan jo snakkes om dette når jeg kommer hjem til helgen.

 

Mvh

Knut

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

Hei Ståle !

 

Ser at anbefalingen fra Progress var 17x14 3 blader, dette indikerer at skorget er "slow planning" så det er mulig at propellen blir litt tung, men tiden vil jo vise dette.

 

Jeg hadde forsøkt med den propellen du har.. Vi kan jo snakkes om dette når jeg kommer hjem til helgen.

 

Mvh

Knut

<{POST_SNAPBACK}>

Hei Knut

Velkommen hjem igjen, det blir hyggelig å få nabo en igjen.

Takk skal du ha for en kjempeutfyllende beregning.

Jeg er offshore nå, men er hjemme igjen 8. april.

Vi snakkes. :cheers:

 

mvh

Ståle

 

Hei Marwin

Takk for dine beregninger, ser jo ut som det du har kommet frem til stemmer godt overens med sydvesten - så nå gleder jeg meg til testen - regner med at det blir i siste halvdel av april.

 

mvh

Ståle :seeya:

Link to post
  • 1 måned senere...

Slike "tabeller" som jeg brukte, er generelle... DET betyr at det ikke er tatt hensyn til skrog, formfaktor og vekt. Skal bli morsomt å følge det endelige resultatet :smiley:

<{POST_SNAPBACK}>

Ja, nå er båten sjøsatt og prøvekjørt - hadde en sjokkoplevelse den første dagen :confused::headbang:

Jeg sjøsatte på mandag, og hadde "sydvesten" med som mannskap. Motoren gikk fint og vi tok en liten tur, kikket et par ganger ned i motorrommet for å sjekke at alt var i orden - det så tilsynelatende greit ut.

Senere på dagen tok jeg en tur igjen, ville gjerne måle fart - kjørte motoren varm på rolig turtall for deretter å måle toppfart etc. Motoren gikk fint med 3700 - 3800 omdr. Toppfart 21 knop - marsjfart 18-19 knop. (3400 omdr.)

Så stoppet jeg for å sjekke at alt var OK i motorrommet, da kom sjokket :confused::confused: hele motorrommet var oversprøytet med olje :eek: . Jeg peilet olja ingenting å se på peilepinnen, jeg hadde med meg olje og fylte og fylte - 10 ltr :eek::eek: da var det endelig fullt. Så forsøkte jeg å starte motoren, ingen lekkasje å se - jeg kjørte sakte hjemover og stoppet ofte for å peile olja, ingen minking. Fikk sugd opp all olja og vasket, så sjekket jeg oljekjøler, slanger etc. og tenkte igjennom hva jeg hadde gjort - motoren hadde jo blitt kjørt i mange timer hjemme uten å se lekkasjer!! Jo, jeg byttet olje og oljefilter rett før sjøsetting, jeg hadde skrudd til filteret med hånd :nonod: benyttet ikke tang.

Nå sjekket jeg filteret og skrudde til med tang ca. 1/2 omdreing, og nå er det OK - ingen lekkasje etter flere testturer på høye og lave turtall.

Så for meg er moralen blitt - skru til med tang, filteret er for stort til kun å skrus til med håndkraft. (PS! Ja, jeg hadde smurt inn O-ringen med olje før jeg satte på filteret).

Link to post

Jo, jeg byttet olje og oljefilter rett før sjøsetting, jeg hadde skrudd til filteret med hånd  :nonod:  benyttet ikke tang.

Nå sjekket jeg filteret og skrudde til med tang ca. 1/2 omdreing, og nå er det OK - ingen lekkasje etter flere testturer på høye og lave turtall.

Så for meg er moralen blitt - skru til med tang, filteret er for stort til kun å skrus til med håndkraft. (PS! Ja, jeg hadde smurt inn O-ringen med olje før jeg satte på filteret).

<{POST_SNAPBACK}>

Høres merkelig ut. Jeg har alltid kun skrudd til oljefilteret for hånd, slik det også er oppgitt. Og jeg har aldri opplevd lekkasje herfra. Tvert imot, filteret sitter ofte noe helt utrolig når det skal av igjen. Men det kan jo være at utformingen eller plasseringen av ditt filter gjør at du rett og slett ikke får nok kraft når du trekker det til for hånd. Uansett, godt at problemet ble løst da!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...