Hank Startet 26.Mars.2005 Link til dette innlegget Startet 26.Mars.2005 Har nettopp montert den smaleste akselanoden jeg kunne finne. Avstanden fra anoden til godset er snaut 0.5 cm. Er dette forsvarlig klaring? Hvor mye beveger akselen seg egentlig? Båten har ikke fleksibelt ledd mellom motor og aksel. Sitér dette innlegget Link to post
Majali Svart 26.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2005 jeg ville ikke tro det trenges noe mer på en "vanlig" gearkasse og normalt harde labber, men hvis du har et RB gear som så bør du ha noe mer klaring, dette gearet drar akslingen innover og propellkraften holder det i inngrep, og visaversa ved reversering. Men det sikkert mange med en litt mer moderne innstalasjon som kan svare deg mer konkret. Sitér dette innlegget Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre Link to post
Slagskibet Svart 26.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2005 (redigert) Det der har jeg aldri reflektert over. Kan måle i morgen,men vil anslå klaringa til ca 1-1,5 cm. Pokker og-bare måtte måle 2cm var det. Avstand fra hylsa,1ste stedet jeg kan se akselen komme ut, til bakkant av senter på pjopellen er 10 cm. Nesten null flex isåvidt jeg kan se. Kanskje ca 2-3 mm,men det er vanskelig å måle nøyaktig. Redigert 26.Mars.2005 av thor (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hank Svart 26.Mars.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2005 Har VP motor med MS2 gir. Hadde vært greit å vite om dette var trygt før båten skal i sjøen. Har desverre ikke funnet noen anode som kan settes bak propellen enda. Hullet i akselen har ikke gjenger, og propellmutteren har "tenner" som ligger over gjengene på utsiden av akseltuppen. Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 26.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2005 Den skjønte jeg ikke helt? Du må bruke akselanode som ser ut som et egg eller en ring. Disse skrues fast rundt akselen, Ikke nødvendig å ha hull i akselen eller gjenger såvidt jeg vet. Eventuellt kan du bruke anoden som trykkes inn på pjopell mutteren hvis du har fast pjopell-denne typen er ikke jeg videre begeistret for. Sitér dette innlegget Link to post
Hank Svart 26.Mars.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2005 Her er et bilde som viser hva jeg mener med propellmutteren. Har desverre ikke et bilde av anoden å legge ut akkurat nå. https://baatplassen.no/bildearkiv/0/147/propellmutter.jpg Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 26.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2005 Har ikke plass til akselanode. Har nå en anode som sitter utenpå propellmutteren og er festen med to umbrakoskruer. Noen som vet hvem som skaffer dette. Kjøpte noe som hette propellmutteranode fra Maritim, men denne var feil type (var ikke bilder i katalogen). Sitér dette innlegget Link to post
TwinCab Svart 26.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2005 Sleipner Sitér dette innlegget Link to post
Majali Svart 26.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2005 måtte ut å måle jeg og... på mitt RB gear somer vel det "værste" i sånn henseende, målte jeg ca 0,5 cm vandring i begge retninger... så noe over det, tror jeg ikke noen andre gearkasser har?? Jeg vet et dette med for liten klaring er noe som kan oppfattes som feil på denne type gear. Erik Sitér dette innlegget Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre Link to post
Enjoy Svart 26.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2005 Det må være en viss avstand fra hylse til propell for å sikre god gjenomstrømning av vann som smører og kjøler i cutlesslageret. Fikk forklart engang at det bør være ca 1/2 av akseltykkelse min. Enjoy. Sitér dette innlegget Link to post
880 Svart 26.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2005 Har sett på akslingen ved landligge at der er "slitasje" 1 til 1,5 sentimeter foran og bak lageret i braketten, noe som tyder på vandring av motoren. Har nye motorlabber med hardhet noe i overkant av "tabellen" og ingen fleksikoblineg.............. Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.