Jump to content

Klaring til akselanode

Hank

Recommended Posts

jeg ville ikke tro det trenges noe mer på en "vanlig" gearkasse og normalt harde labber, men hvis du har et RB gear som så bør du ha noe mer klaring, dette gearet drar akslingen innover og propellkraften holder det i inngrep, og visaversa ved reversering.

Men det sikkert mange med en litt mer moderne innstalasjon som kan svare deg mer konkret.

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Det der har jeg aldri reflektert over. Kan måle i morgen,men vil anslå klaringa til ca 1-1,5 cm.

Pokker og-bare måtte måle :rolleyes: 2cm var det. Avstand fra hylsa,1ste stedet jeg kan se akselen komme ut, til bakkant av senter på pjopellen er 10 cm. Nesten null flex isåvidt jeg kan se. Kanskje ca 2-3 mm,men det er vanskelig å måle nøyaktig.

Redigert av thor (see edit history)

Har VP motor med MS2 gir. Hadde vært greit å vite om dette var trygt før båten skal i sjøen. Har desverre ikke funnet noen anode som kan settes bak propellen enda. Hullet i akselen har ikke gjenger, og propellmutteren har "tenner" som ligger over gjengene på utsiden av akseltuppen.

Den skjønte jeg ikke helt? Du må bruke akselanode som ser ut som et egg eller en ring. Disse skrues fast rundt akselen, Ikke nødvendig å ha hull i akselen eller gjenger såvidt jeg vet. Eventuellt kan du bruke anoden som trykkes inn på pjopell mutteren hvis du har fast pjopell-denne typen er ikke jeg videre begeistret for.

Har ikke plass til akselanode. Har nå en anode som sitter utenpå propellmutteren og er festen med to umbrakoskruer. Noen som vet hvem som skaffer dette.

Kjøpte noe som hette propellmutteranode fra Maritim, men denne var feil type (var ikke bilder i katalogen).

måtte ut å måle jeg og... på mitt RB gear somer vel det "værste" i sånn henseende, målte jeg ca 0,5 cm vandring i begge retninger... så noe over det, tror jeg ikke noen andre gearkasser har??

Jeg vet et dette med for liten klaring er noe som kan oppfattes som feil på denne type gear.

Erik

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Har sett på akslingen ved landligge at der er "slitasje" 1 til 1,5 sentimeter foran og bak lageret i braketten, noe som tyder på vandring av motoren.

Har nye motorlabber med hardhet noe i overkant av "tabellen" og ingen fleksikoblineg..............

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...