MaSa Startet 12.Desember.2013 Link til dette innlegget Startet 12.Desember.2013 Det er ganske enkelt vil jeg tru, men jeg har fått meg 2 karameller ved kobling hjemme her tidligere så jeg har all respekt for strøm. Både mtp feilkobling og brannfeller.Men i båten så har jeg ingen uttak i stikkabin eller forkabin det vil jeg gjerne ha så jeg kan få ladet tlf/ipad mens jeg ser en film eller leser en "bok" på padda i senga..Det er jo lys i kabinene så det jeg lurer på er om jeg rett og slett kan bare koble meg på lysene, eller om jeg må hente strømmen ett annet sted?Er det virkelig så enkelt som jeg har lest meg frem til på nettet?Finn ut hvor du vil plassere uttaketStrekk ledningen til lampen/taklysetKoble opp pluss og minus via denOg begynn og ladEller må jeg innom el-panelet osv ? Sitér dette innlegget Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :) Link to post
Banarne Svart 12.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 12.Desember.2013 Jeg ville vel kanskje strekt en litt grov kabel fra batteriet inn i et skap eller noe (+ og -) hatt en koblingsskinne og strekt ut til de stedene du vil ha uttak derfra.. med sikringer på alle selvfølgelig :) Sitér dette innlegget Kan hende jeg seiler min skute på grunn; men så er det dog deilig å fare!Henrik Ibsen Link to post
S/Y Emma Svart 12.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 12.Desember.2013 (redigert) Snarveien ved å stjele strøm fra lampen fungerer, men er litt "juks". Har gjort det samme i mine lugarer når jeg monterte USB-uttak. Det er jo allerede sikringer på lampeledningene. Redigert 12.Desember.2013 av Steinsvik (see edit history) Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Sjøga Svart 12.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 12.Desember.2013 problemet med å koble seg inn på lampen, er att muligheten for spenningsfall er stor. ipad trenger 2,1 A på 5 volt. noe som krever optimal spenningstilførsel. Det er somregel Max strøm du får ut av USB lader. det optimale er 4kvadrat kabel fra egen sikring. da har du strøm nok til det du skulle finne på å koble på. 12volt er lav spenning. og krever stort tverrsnitt på kabel for å holde spenningen hele veien. tjuvkobling fra en lampett, er en kobling du ikke kan være stolt av. ikke fortell det til noen. virker gjør det. . Sitér dette innlegget Link to post
Gespen Svart 12.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 12.Desember.2013 Hadde aldri selv brukt lampe strekk, spesielt ved lange strekk, vet ikke hva båt du har, men jeg kan tenke meg det er langt fra baug kabinen til panel. Det som skjer er at spenningsfallet blir så lavt at det kan bli en brannfelle evt så får du ikke ladet padden. Da hadde jeg brukt ny leder til panel med større tverrsnitt på kabel. Gjør det skikkelig bruk en ledig bryter sett inn en riktig dimensjonert sikring, trekk ny kabler. Da sover du bedre. Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 13.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 13.Desember.2013 (redigert) Tja. I vår båt var det strømkrevende halogenpærer i alle lamper. Jeg har byttet alle pærene med LED, som bruker ca 85 prosent mindre strøm. Dvs. det går svært få watt gjennom ledningene nå i forhold til før. Et USB-uttak vil på ingen måte overbelaste kablene (2,1 a 5 v = 10,5 w). Redigert 13.Desember.2013 av Steinsvik (see edit history) Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Key Freak Svart 13.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 13.Desember.2013 Jeg gjorde det samme som Steinsvik i to av lugarene; koblet videre fra lamper, samtidig som jeg byttet til LED-pærer. Funker fint med iPad i bruk mens lyset står på. :-) Sitér dette innlegget Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening Link to post
tobixen Svart 13.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 13.Desember.2013 problemet med å koble seg inn på lampen, er att muligheten for spenningsfall er stor. Jepp - jeg prøvde selv å jukse til et 12V-uttak på et lampeuttak, men spenningstapet ble for stort. ipad trenger 2,1 A på 5 volt. noe som krever optimal spenningstilførsel. Neida, det man trenger er akkurat passe spenningstap i ledningene, slik at man får akkurat 7V spenningstap i ledningene og 5V over padda ;-) Men seriøst ... det meste av omformere fra 12V -> 5V er vel ganske tolerante ovenfor spenningstap? Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Gespen Svart 13.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 13.Desember.2013 Alt kommer jo ann på tverrsnittet på kabel. Er kabel ca 10 meter lang frem og tilbake fra panel trenger du minst 2.5 kv for og drifte ca 4a som er ca 48w. Det er ikke mye hvis du har 20w pære fra før. Sitér dette innlegget Link to post
Gabi Svart 13.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 13.Desember.2013 Hvis du VET at du BARE skal bruke de til en lader er det bare å forsøke. Du kan da bruke et voltmeter å sjekke hva spenningen blir og om det er akseptabelt. Men et problem kan oppstå dersom du eller noen andre plutselig begynner å bruke det til noe annet og mer strømkrevende senere. For da har du ikke lenger kontroll på hva spenningstapet og varmestigningen i kabelen blir. Sitér dette innlegget Link to post
Banarne Svart 13.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 13.Desember.2013 Uansett vil du føle deg tryggere med kabler lagt opp på ordentlig måte.. dette koster deg et par timer i jobb vil jeg tippe og noen hundre lapper i kabler og skinner (hvis du ikke allerede har?) Sitér dette innlegget Kan hende jeg seiler min skute på grunn; men så er det dog deilig å fare!Henrik Ibsen Link to post
Eureka Svart 13.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 13.Desember.2013 Gjør det skikkelig, så slipper du noe krøll og etterarbeid. Husk, en dag skal du kanskje selge båten. Tyvkoblinger er aldri et salgsargument. Sitér dette innlegget Link to post
MaSa Svart 13.Desember.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Desember.2013 Takker for innspill, Jeg er så langt du kan komme unna å være en elektriker så liker svært lite å jobbe med strøm. Har flere elektriker kamerater som mer en gjerne hjelper, men liker å prøve selv og lære nytt. Så status er følgende: Ja det går ofte og stjele strøm men er ikke anbefalt. Det er og anbefalle og legge opp nytt. Jeg vet jeg har 2 knapper i bavarian som ikke er i bruk på panelet, en knapp F1 og F2, kan jeg legge kabler direkte ifra bryterpanelet bare, eller må det strekkes helt nytt bakfra batteriene? Sitér dette innlegget Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :) Link to post
Eureka Svart 13.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 13.Desember.2013 Kommer vel litt ann på hva du mener med "knapper". Er der snakk om brytere, så er det nok bare rene brytere, men du må ha det via sikring (også) . Du har kanskje automatsikringer i det panelet ditt også? Sannsynligvis er det klargjort for å smette innpå sikringer i det panelet ditt. Da henter du strømmen derifra. Legg ut et bilde av bryter/ sikringspanelet, så får du nok detaljert beskrivelse av hva du skal gjøre. ( du kan jo lære mye av de kameratene dine også, uten at du blir tilskuer selv. Hadde jeg hatt elektrikkerkamerater som ville tatt en sjau om bord, så hadde jeg ikke nølt.) Sitér dette innlegget Link to post
Kaptein Rolf Svart 13.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 13.Desember.2013 Tips, oppdater strømskjema ombord, merk ledninger og ikke ta for lite på kvadrat på kabel. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 15.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2013 Skal man ha et 5V-uttak så ser jeg ikke noe stort problem med å koble seg på en lampekrets (i allefall ikke dersom ledningene er dimensjonert for halogenpærer). 2.1A er ganske ekstremt forbruk på en USB-kabel, det blir ikke større uttak enn dét, og det bidrar kanskje til 10W-15W / ca 1A på 12V-kretsen. Man må selvfølgelig sjekke at sikringen vil tåle at iPad'en lades mens lampene er påskrudd. Bytter man fra halogen til LED så er man sikret. Både lamper og 12V->5V-konverter tåler antageligvis en del spenningstap, og det ekstra uttaket er så lite at det bidrar ikke til signifikant varmgang på ledningene. Et 12V-uttak er en ganske annen greie. Har man et sigarettenneruttak vil det være ganske så fristende å plugge i utstyr som støvsuger, kjøleboks, laptop etc. En lampekrets vil normalt ikke være dimensjonert for slik bruk, og det anbefales sterkt å legge opp en egen krets fra bryterpanel til 12V-uttakene. (Et annet moment som taler for det siste, det blir litt forvirrende å ha en knapp med tittel "belysning" som styrer ladeuttak for iPad). Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.