Marsin Startet 13.Desember.2013 Link til dette innlegget Startet 13.Desember.2013 Har en Mikuni 3 kw varmer i min nyinnkjøpte Flem 350. Den lager noe "hylelyd" når den går.Kan virke som det kommer fra viften. Det er ikke montert slange på innsugningsluften (luften som skal varmes opp). Noen som har noen ide om hva som kan gjøres for å få den noe mer støysvak? Sitér dette innlegget Link to post
Sjøga Svart 13.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 13.Desember.2013 lyddemper/filter på innsug, forbrenningsluft har du det? uten det uler de mye. Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 13.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 13.Desember.2013 Mikuni bråker mye uansett, men er ellers en god varmer. Det går mye luft igjennom disse med tilhørende bråk. Har kun 2 trinn. Sitér dette innlegget Link to post
Sitrin Svart 13.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 13.Desember.2013 (redigert) Gratulerer med ny båt. Har samme båt og Mikuni varmer, men har ingen hylelyd så jeg tror det må være noe feil. Mitt eksosutløp er under badeplatformen. Hvor er eksosutløpet ditt? Redigert 13.Desember.2013 av Sitrin (see edit history) Sitér dette innlegget Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350, Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening Link to post
Marsin Svart 13.Desember.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Desember.2013 Takker, er godt fornøyd så langt. Eksosutløp under badeplattform, lyddemper på forbrenningsluft, luft for oppvarming hentes direkte fra rom den står i uten noen slange påkoblet - kan noe ligge der?? Sitér dette innlegget Link to post
Sitrin Svart 13.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 13.Desember.2013 Tror jeg har en liten slange til inntaket av luft fra motorrommet hvor varmern er plassert (Styrbord side) (hvis jeg ikke husker feil). Men jeg hører ingen vinelyd når den står på og motorromsluken er åpen (Kan det være noe lager til vifta ell.?) Sitér dette innlegget Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350, Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening Link to post
Marsin Svart 13.Desember.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Desember.2013 Er ikke i nærheten av båten på en ukes tid, men får ta en nøyere sjekk da. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 13.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 13.Desember.2013 Nå har ikke jeg Mikuni, men Eber, og den"hyler" ikke. Men selvfølgelig er det suselyd av varmluften. Jeg satte derfor på en halvmeters stubb på inntaket til varmluften, og susingen ble faktisk dempet noe. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
marius Svart 13.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 13.Desember.2013 Har også en slik varmer, mener den heter Mikuni MY30 , og jeg vil heller beskrive den som støysvak i forhold til andre jeg har vært borti. Jeg er kjempefornøyd med den og den har vært ekstremt pålitelig til nå iallefall. Det at varmeren kun har to effekttrinn og er uten termostat ser jeg på som en stor fordel fordi man slipper mye start/stopp som spiser mye strøm. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 13.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 13.Desember.2013 hva legger du i "halvmeters stubb" Lars H? Se til at du ikke har bulker/ klemskader i eksosslangen. Har erfart at det kan lage en ule-lyd på Wallas. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 13.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 13.Desember.2013 For det første, så har jeg ikke noen spesielle ulyder i Eber'n (D2 varianten). Den jobber jo termostatstyrt på 4 trinn, og på de to laveste er den omtrent lydløs. Jeg har støydemping på både inntak til forbrenningen og utløpet av eksosen, uten unødvendige bøyer og knekker. Men da slangen med demping til inngang til forbrenningen en gang falt av, ja da var det hørbart skal jeg si. Det jeg mener med "en halvmeters stubb", er et stykke slange av samme type som fordeler varmen rundt i båten. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
volfro Svart 14.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 14.Desember.2013 Mikunien har litt mer høyfrekvent støy enn nyere eber/webasto. Det hjelper med lydemper på varmluftslangen ut fra varmeren. Sitér dette innlegget Link to post
Marsin Svart 6.Januar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2014 Koblet på en 1,5 m lang slange på innsuget for luften som varmes opp, dette hjalp på ulelyden samt at en sikrer seg en renere luft (innsug ligger nå ved luftinntak) Sitér dette innlegget Link to post
Sitrin Svart 6.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2014 Sjekket min i helgen. Jeg hadde ikke noen slange på innsuget. Ser at det en annen dimensjon på innsuget. Hvor fikk du tak i passende slange til dette? Sitér dette innlegget Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350, Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening Link to post
Marsin Svart 7.Januar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2014 Var innom Clas Ohlson her en dag og kjøpte med meg en ventilasjons slange for å teste det ut. Denne hadde ID på 100 mm og var litt for stor i diameter, men gikk greit å få den tilpassa og festet den så med slangeklemme. Maritim Båtutstyr har slanger i ulike diameter ser jeg. Ellers er gitter med festering i luftinntaket løst og jeg antar det kan flyttes til enden av slangen. Tror en da kan bruke en 80 mm slange. Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 7.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2014 90 mm slange passer rett på innsuget. Sitér dette innlegget Link to post
Sitrin Svart 7.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2014 Sitér dette innlegget Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350, Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening Link to post
captmolo Svart 8.April.2015 Link til dette innlegget Svart 8.April.2015 Gammel tråd dette, men siden overskriften blir det samme så.. Min mikuni my30 ga seg med ett puff av svart røyk her om dagen, å ville ikke starte igjen. Regnet med det var glødepluggen som var gåen å demonterte saken. Siden det var noe ulyd i denne fra tidligere så tok jeg den hjem å når jeg vrir på vifta så kommer det noe gnisselyder fra motoren å jeg regner med at det er derfor den har laget såpass med ulyder når den går. Kan det være noe lager jeg kan komme til å skifte, eller må en til med ny motor? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.