Jump to content

Ombygging av tresjekte med kahytt til åpen

Arne Belinda

Recommended Posts

:confused: Har egentlig tenkt å selge denne sjekta (1959, 23 fot), men sannsynligvis vil pris avgjøre om jeg fortsatt kommer til å beholde den. Det er jo så deilig å bare gli igjennom vannet til K2´ens rolige og avstressende gange. Foreløpig ønsker jeg å ha den som nr. to til smeigedaaene :cool: og for fiske på fjorden.

Er det noen som har sett eller har erfaring med "sløying" av tresjekter til åpen type?

Har tenkt å beholde 6-7 cm. av esingene over dollbord slik at sjøsprut ikke renner ned i båt, noen synspunkter?

Båt har for- og akterdekk som jeg vil deholde.

Hva med balanse, er det greit å trimme med ballast som kompensasjon for vekt til kahytt eller er det bare en fordel med litt høyere baug? Er ikke sikker hvor sjeka er laget, noen ideer?

Alle tips mottas med takk!!

Nydelig sjekte med en noe usikker fremtid...........Blir den kabriolet skal den få fem taufendere på hver side, det lover jeg.

Bilde

Bilde

Redigert av Arne Belinda (see edit history)

Bildet taler for seg selv, det er bare å finne fram saga å få overbygget av om du ønsker det. Uansett så er dette en flott båt. Tror ikke vektreduksjonen vil gjøre så mye med båtens egenskaper, blir den mer vinglete etter vektreduksjonen kan du sikkert prøve med ballast for å endre de nye egenskapene til båten.

Båten har sin faste plass i hagen.......

Veldig mange åpne sjekter har en gang i sin tid vært med overbygg/kahytt. Etter det jeg kjenner til, har det gått svært bra i alle tilfeller, uten at de har vært nødt til å ballastere bedre.

Det om det : båten din er jo et smykke ! Hvorfor i all verden rive kahytten ? Den er jo så pen som den er. En annen ting er at da du planlegger å bruken den til fisking etc., skulle du nå bli overrasket av dårlig vær, så er det greit å ha et sted å krype inn i skjul. En annen ting er at når du har kahytt, så er det greit oppbevaringssted for ting og tang du ikke gidder å dra hjem etter hver tur..... Et siste moment er at når det regner så ender det mer regn oppi båten enn i dag, og setter større belastning på lensepumpe. (skal båten ligge ute om vinteren ? Da blir det enda mer tyngde med snø og is som legger seg oppi båten, istedet for å renne av kahytten)

Forøvrig så så båten ikke så verst uten kahytten, men allikevel så tror jeg at jeg ville beholdt den slik den er.......

Uten at jeg kjenner til hvem eller hvor din båt er bygget, så var det vel ofte sånn at de samme skrogene ble brukt til både åpene og de med kahytt, Så jeg tror ikke båten blir noe annet enn bedre rent sjømessig. (mindre vindvang og lavere tyngdepunkt. )

Men den har jo et meget velykket design (og det er ikke ofte på små trebåter) så jeg ville vel heller satse på at salgssummen du får er endel høyere en innkjøpspris på ei uten overbygg.?

Men hvis du vet et den er i god stand både maskinelt og skrog, så hadde jeg ikke tatt sjansen på ei som du ikke vet noe om. Og da er det vel bare å finne frem saga..... Sikkert ikke vanskelig eller spessielt tidkrevende heller.

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Hei Arne Belinda

Er du like flink med saga som du var med bildebehandlinga her blir dette bra.

Kan ikke fatte at dette skal gi seg utslag i stabilitet e.l. Men noen små blylodd plasser strategisk løser jo evt dette hvis det skulle bli problemer.

GeV

Mvh

`MINA`

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...