Jump to content

AIS transponder med splitter på VHF-antenne

S/Y Emma

Recommended Posts

Jeg vurderer å montere AIS transponder om bord i vår seilbåt. Da er spørsmålet om man kan bruke samme VHF-antenne til både VHF og AIS transponder.

Vi har i dag en VHF-antenne i toppen av masten. Jeg har lurt på å montere en splitter som kan ta seg av både VHF-en og AIS-en på samme kabel og antenne.

Nå fikk jeg dog følgende svar hos leverandøren av AIS transponderen:

"Det er sterkt å anbefale 2 antenner på AIS, men spesielt på transpondere. Dersom splitteren slår seg vrang, vil ut signalet brenne i stykker mottakeren i VHF en. Dessuten er gir det bedre signal både til VHF’en og AIS’en og ikke dele på samme signal."

Det høres ut som mye styr å montere en ekstra VHF-antenne ved siden av den gamle (de må jo ha en viss avstand) og trekke 20 meter ledning ned gjennom masten til AIS-en. Er det virkelig slik at en splitter fører til så dårlig signal og fare for å brenne opp VHF-en? Eller er det bare å kjøpe en god splitter og montere AIS transponter på eksisterende VHF-antenne? Noen med erfaringer?

Redigert av Steinsvik (see edit history)

VHF,en bør være installert slik at den er det sist ombord som virker. Når alt annet har skjært seg er det eneste mulighet tl hjelp! En antennesplitter, spesielt med transponder, representerer muligheter for flere feil og også dempning av VHF signalet.

Det er heller ikke behov for samme rekkevidde på AIS som VHF så denne antennen kan godt plasseres et annet sted.

Kan du være mer konkret? Jeg har ikke merket særlig forskjell når det gjelder rekkevidden med og uten Garmin600. Ligger fremdeles under gode forhold i Skagen og snakker med Tjøme radio. Og det er, i hht. Tjøme, meget bra. Og hvis det er slik at splittere skulle kunne knekke VHF'en, vil jeg tro at det ville blitt advart mot slik montering. Så litt konkretisering med referanse til produsenter eller myndigheter ville vært greit å presentere her. Så slipper vi all synsingen.

Det eneste jeg har hørt, er at når man kutter antennekabelen til VHF'en, så 'mister man 5 % av signalet'. Det gjelder når man eksempelvis kutter kabelen i f.b. m/dekksgjennomføring. På Hulda går kabelen hel fra antenne til splitter og så er det en halvmeter videre til VHF'en. I så måte har Hulda mistet en bit av signaleffekten.

Uavhengig av om faren for å brenne opp VHFen er reel: hva med en liten VHF-antenne montert på hekken (mener å ha lest du har planer om targabøyle), slik at en har en ekstra antenne hvis den andre skulle streike? Krisescenariet en ser for seg her er jo mastebrudd, men mer sannsynlig er det kanskje med kabelbrudd eller korrupsjon i den nåværende antenneledningen.

Einar. Håndholdt VHF har en veldig begrensett rekkevidde i forhold til en fastmontert. Men en håndhold er selvsagt bedre enn ingen.

Hulda - mitt svar var til Einar på at bærbar har god rekkevidde, ikke om hva som skjer, ikke skjer med splitter.

Generelt vil jeg si. Ikke splitter til VHF antenna, men selvsagt kan/bør man følge produsentens anbefalinger.

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

En egen VHF antenne til AIS er vinn vinn, skulle masta falle over bord er du uten VHF, men AIS vil sende signaler

hvis du har er B - trasponder.

Bare pass på at antenneledningen er til AIS er lang nok så den rekker til VHF senderen så du kan kople om og bruke VHF`n i et knipe tak.

Radiohorisonten

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Joda, det kommer en ekstra VHF-antenne på Hulda. Vår forrige, Sylfiden, hadde også en ekstra antenne. Og den antennen blir lagt slik at antenneledningen ligger klar til å plugges inn ved behov. Og da vil jeg ha både AIS og VHF. Men jeg har mange prosjekter før jeg kommer så langt på Hulda. Begge nedløpene fra targa'en er allerede kliss fulle. Må lage et ekstra nedløp for å få ned fler ledninger. Masten til Hulda er så innmari staget at det skal ryke ganske mye før den velter.

Det var heller dette med at splittere knekker VHF'er jeg er ute etter. Tungvektere som Garmin og Raymarine selger slikt utstyr. Og det gis ingen advarsler. Heller ikke Telenor er ute og fordømmer splittere. I hvert fall ikke som jeg har fått med meg. Det er derfor det ville vært så greit med en begrunnelse, noe konkret som jeg kan forholde med til.

Slik ser det ut på Hulda nå. Den røde pilen viser der jeg har sveiset inn et ekstra antennefeste

1387104784.jpg

All right. Jeg tenkte det var best å ha antennten i mastetoppen, siden man da får lengst rekkevidde. Det er uproblematisk å montere en ny VHF-antenne til AIS-en på targabøylen bakerst. Kanskje jeg skal gå for den løsningen da. Da har jeg også, som roger-jo sier, en reserveantenne om masta skulle gå over bord.

Kan du være mer konkret? Jeg har ikke merket særlig forskjell når det gjelder rekkevidden med og uten Garmin600. Ligger fremdeles under gode forhold i Skagen og snakker med Tjøme radio. Og det er, i hht. Tjøme, meget bra. Og hvis det er slik at splittere skulle kunne knekke VHF'en, vil jeg tro at det ville blitt advart mot slik montering. Så litt konkretisering med referanse til produsenter eller myndigheter ville vært greit å presentere her. Så slipper vi all synsingen.

Det eneste jeg har hørt, er at når man kutter antennekabelen til VHF'en, så 'mister man 5 % av signalet'. Det gjelder når man eksempelvis kutter kabelen i f.b. m/dekksgjennomføring. På Hulda går kabelen hel fra antenne til splitter og så er det en halvmeter videre til VHF'en. I så måte har Hulda mistet en bit av signaleffekten.

Her er det flere ting å ta tak I, men innrømmer at jeg ikke kan referere til noe myndighet eller leverandørkrav så dette er kvalifisert :wink: synsing .

Når du sier at du ikke har merket forskjell på rekkevidden så stemmer sikkert det. Rekkevidden er et resultat av høyde på sende og mottaksantenne samt sendeeffekt. Ved å innføre splitteren er det følgende som kan begrense eller resultere I tap av sendeeffekten:

- MTBF (Mean time between failure) senkes betydelig. I stedenfor en ren kabel innfører man flere plugger og en switch. Alt dette kan feile litt eller helt.

- Ved å innføre nye plugger og ekstra kabelstump. Vil du få dempning I disse og I tillegg kan stambølgeforholdet endre seg. Begge deler medfører lavere sendeeffekt. Ett annet problem er at det er lettere å få og vanskeligere å finne feil ved fuktinntregning.

- Jeg har ikke inngående kunnskap I disse switchen men tenker at en feil å utgangen av AIS transponderen kan medføre at VHF antennen blokkeres I værste fall..

Jeg tror at eneste grunn til disse swichene selges er at det skal være lettere for hvermansen å installere dette selv, noe som øker salget av AIS.

I proffesjonell sammenheng har jeg ikke sett denne sammenkoblingen. Noe regelverk på dette har jeg ikke sett, men generelt er det krav til batteribackup på VHF, nettopp fordi dette er sikkerhetsutstyr.

Jeg kan sjekke opp om det finnes egne regler fra klasseselskapene vedrøende dette.

• 1 måned senere...

Hei,

Jeg har nettopp set at både vhf og ais antene skal være montert i maste toppen hvis man skal føge ISAF sine regler for kat. 0-2, hvilket jeg må. Mit spørsmål blir da: vil ikke signalene fra de to antener " slå hverandre ihjel" når antenene er montert ca 20-30 cm fra hverandre?

Ser også at vhf kabel skal være RG8U, men finner bare utenlandske forhandler. Selges denne under et annet navn her i landet?

.....

- Jeg har ikke inngående kunnskap I disse switchen men tenker at en feil å utgangen av AIS transponderen kan medføre at VHF antennen blokkeres I værste fall..

...

Jeg vil si at i verste fall "kremeres" mottageren av en sender som ikke switches vekk fort nok ....

Dette er forøvrig et spørsmål som ofte dukker opp her hos meg også, og anbefalingen er alltid like entydig: bruk separate antenner så sant det er praktisk mulig. Tenk gjerne i retning av at AIS-antennen kan fungere som nødantenne for VHF'en om uhellet skulle være ute.

Med vennlig hilsen POSEIDON

anbefalingen er alltid like entydig: bruk separate antenner så sant det er praktisk mulig. Tenk gjerne i retning av at AIS-antennen kan fungere som nødantenne for VHF'en om uhellet skulle være ute.

Amen! :thumbsup:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Jo det er helt rett. Prøv å få litt større avstand mellom dem. Det hjelper også om du klarer å få høydeforskjell på disse

Hvor stor høydeavstand må man ha, dvs hva som er praktist mulig og samtidig "godt nok" mht sende/mottakerforhold?

Hvor mye vil masten "skygge" for signalet hvis jeg plasere den ene antene på siden av min alu-mast?

NB! Jeg har to antenner stående på dekket, men de er altså ikke lengre lovlige iht ISAF, men gode som back-up.

Redigert av Bjørkski (see edit history)

Hvor stor høydeavstand må man ha, dvs hva som er praktist mulig og samtidig "godt nok" mht sende/mottakerforhold?

Hvor mye vil masten "skygge" for signalet hvis jeg plasere den ene antene på siden av min alu-mast?

Som så ofte ellers: jo mer jo bedre ...

En halv meter høydeforskjell hjelper og en meter er bedre :wink:

Men tenk også i andre retninger: har du kanskje mulighet for å montere en antenne "stående" og den andre "hengende"? Da kan du omtrent ha en oppover og en nedover fra samme feste uten at de har særlig innvirkning på hverandre.

Det med masten kan være et tveegget sverd. En alu-mast kan skygge kraftig den ene veien, men er du heldig med avstanden kan du få en kraftig reflektorvirkning den andre veien.

I noen tilfeller har det vært til god hjelp å montere antennene ved hjelp av et stykke glassfiberrør - som ikke gir elektromagnetisk innvirkning, det kan gi monteringsmuligheter som man ellers ikke får.

Kort sagt: bruk fantasien :thumbsup:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...