Jump to content

Utstyr - saltvannsfiske med flue

Dorsken

Recommended Posts

Frua er en pasjonert fisker. Og da vi var på Vestre Bolærn i sommer var det en kar som drev med fluefiske etter makrell på brygga. Mens andre som stod med klassisk stang og sluk bare fikk så dær med fisk - halte han i land makreller i et sett. Frua ble storlig imponert og nysgjerrig.

Nå er det jo bare en uke til jul så jeg tenkte det kunne være en fin julepresang til henne. Problemet er at jeg ikke har filla peil på fluefiske og hva som kreves for saltvannsfiske med flue.

Så er det noen som kan komme med noen tips blir jeg glad. Er for eksempel stengene kortere til bruk i båt? Og hvilke priser snakker vi om for nybegynnerutstyr?

Jeg har en dårlig karakter

- og den har gitt meg mye glede

Det er kanskje bedre om du går på http://www.fiskersiden.no/ og stiller det samme spørsmålene der.

Eller http://www.fluefiske.net/forum/ regner med at du få svar på dine spørsmål der.

Jeg forøvrig fisker mye med flue,Men stort sett i elva etter laksen.

Her er det noen rimelige og kurante sett

http://www.skittfiske.no/WebPages/Produkt/ProduktInfo.aspx?plid=61959&WebSiteMapNodeID=1004005

http://www.skittfiske.no/WebPages/Produkt/ProduktInfo.aspx?plid=61959&WebSiteMapNodeID=1004005

http://www.skittfiske.no/WebPages/Produkt/ProduktInfo.aspx?plid=67870&WebSiteMapNodeID=1004005

Redigert av sluggern (see edit history)

9,5 fot enhånds fluestang i aftm klasse 6-7 er et bra alternativ til både makrell og sjøørret.

Forholdsvis enkelt å kaste med, og i litt vind.

Til ørret brukes stort sett flyteline, men makrellen går litt dypere, så bør kanskje ha synkeline, eventuelt flyteline med synketupp.

Bør uansett ha synke fortom. Lina bør være en WF(weight forward) line, da det er soleklart det enkleste for en nybegynner.

Støtter Madserazzi ogSluggern sine råd, når det gjelder fluer har samme butikk gode sett til sjøørret/havabbor, og disse fluene fungerer godt til annen sjøfisk også.

Og så har du jo en masse suverene sjøørretplasser i nærheten av Oslo, Bla. Hurumlandet huser en god del fine plasser etter denne flotte fisken, og treffer du på børstemarkklekkingen på vårparten kan det bli ganske vilt :-)

Hvordan fisker dere då? E det å kaste ut å la flua ligge å drive i vannet,eller er det å kaste ut og sveive inn slik ein gjør ved slukfiske fra land? Hilsen intresert men helt grønn på fluefiske.

Støtter Madserazzi ogSluggern sine råd, når det gjelder fluer har samme butikk gode sett til sjøørret/havabbor, og disse fluene fungerer godt til annen sjøfisk også.

Og så har du jo en masse suverene sjøørretplasser i nærheten av Oslo, Bla. Hurumlandet huser en god del fine plasser etter denne flotte fisken, og treffer du på børstemarkklekkingen på vårparten kan det bli ganske vilt :-)

Båt med fjernkontroll

Ettersom det er bare få dager igjen til juleaften turde jeg ikke satse på netthandel og dro i stedet til Torshov Sportsfiske AS - Fiskeutstyr Oslo og handla i dag. Jeg har jo ikke noe greie på slikt utstyr - og var dermed helt prisgitt ekspeditøren og hva han måtte mene. Men det var en veldig hyggelig kar som jeg tror het Ole. Han tok seg god tid til både prat og veiledning.

Han satt sammen en pakke av:

Stang: Pool12 Attitude 9'9 Swatrout Rod Line # 7/8

Snelle: Okuma SLV 8 + et gult flytesnøre og synkefortom

Så da lurer jeg på om dette er greit nybegynnerutstyr for bruk i/fra båt?

Som sagt så kreves det mer for at flueutstyret skal fungere, kontra slukfiske.

Da det er vekta på snøret som gjør at du kan kaste ut flua.

Regner med at det fluesnøret du fikk med passer til stanga og at du fikk med backing( bakline)

Det er bestandig bedre og kjøpe flueutstyr hos butikker som kan fluefiske, for da får du hjelp fra folk som kan fluefiske

Sånn som http://www.stramline.no/ på jerbanetorget

Nå vet ikke jeg hvor god peiling Torshov Sportsfiske har på fluefiske.

Du må nok sikkert også koste på Fruen et fluekastekurs hvis hun ikke har fisket med flue før.http://www.youtube.com/watch?v=AITS2w1gOPI&list=PL98D1E1EDE47A0DDA

Og likedan ikke kjøpe det første og det billigste man kommer over.

Det utstyret du har kjøpt har jeg ikke noe kjennskap til ,Men kanskje noen andre her inne har det.

Redigert av sluggern (see edit history)

Ettersom det er bare få dager igjen til juleaften turde jeg ikke satse på netthandel og dro i stedet til Torshov Sportsfiske AS - Fiskeutstyr Oslo og handla i dag. Jeg har jo ikke noe greie på slikt utstyr - og var dermed helt prisgitt ekspeditøren og hva han måtte mene. Men det var en veldig hyggelig kar som jeg tror het Ole. Han tok seg god tid til både prat og veiledning.

Han satt sammen en pakke av:

Stang: Pool12 Attitude 9'9 Swatrout Rod Line # 7/8

Snelle: Okuma SLV 8 + et gult flytesnøre og synkefortom

Så da lurer jeg på om dette er greit nybegynnerutstyr for bruk i/fra båt?

Med 7/8 stang menes at man kan bruke line i både vektklasse 7 og 8, og her har du fått den tyngste(8 line), hvilket er bra til sjøfiske. Gjør det enklere å kaste i litt vind, men man må jobbe litt hardere for å få ut lina.

Litt skeptisk til 9.9" stang i denne relativt tunge vektklassen for nybegynnere, men det går sikkert greit. Kjenner ikke noen av disse merkene. Når man fisker sjøørret er det kaste ut, dra inn teknikk og man holder det gjerne gående en del timer. Jo tyngre utstyr man fisker med, jo mer sliten blir man.

Takk for fine svar. Jo, kurs må det jo også bli. Jeg fant dette kurset på nettet fra Oslo Sportsfiskere, og ettersom et av kursene deres er spesielt beregnet for kvinner, tenkte jeg det kunne være greit. Nå som jeg har surfet litt rundt på dette har nysgjerrigheten vokst - så jeg tror sannelig jeg må bli med på kurs sjøl.

Snøret vet jeg ingen ting om, det stod ferdig montert på snella, og på esken var det skrevet Ørret med penn. Tydelig noe som var gjort klart for en kunde - og ikke solgt. Backing( bakline) aner jeg noe om, hva er det?

Han var tydelig interessert i å selge, for da jeg dro litt på det fikk jeg alt sammen - til prisen av bare stanga. Han var tydelig en erfaren/aktiv fluefisker og fortalte blant annet om hvilke områder langs land sjøørreten "beiter". For meg som kunde er det viktig at betjeningen har tid til kunden sin. Særlig når en er så uerfaren som jeg er. Ikke til forkleinelse for "Stram Line" - men jeg kan godt anbefale et besøk der.

Det er bra at du er fornøyd med servicen der du handlet.

Jeg har forøvrig opplevd masse uerfarne selgere når det gjelder kjøp av flueutstyr.

Backingen skal sitte innerst på snella så skal den knytes i sammen med fluesnøret.

Backingen er til for å ha noe å gå på når storfisken ruser ut.

Klart du må begynne å fiske med flue,det er noe spesielt å få fisken på flue.

Det er lett å bli hekta,sånn som jeg ble.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...