John Henning Startet 15.Desember.2013 Link til dette innlegget Startet 15.Desember.2013 Er det noen som vet hvilken type maling jeg skal behandle ullduken til taket på min trebåt??? Sitér dette innlegget Link to post
Rune Totland Svart 16.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2013 Vet ikke med ullduk, men til vanlig seilduk har vi brukt Jotun Optimal med godt resultat. Denne er vannbasert og tørker raskt. Sitér dette innlegget Link to post
John Henning Svart 16.Desember.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2013 Har funnet ut av det, men takk for svar. Skal bruke linoljemaling (",) Skal først smøres på taket så på duken sånn at begge flatene er dynket i olje. Så smøre på oppe på duken når den er på plass Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 16.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2013 Ja, det er kanskje teorien. I praksis brukte vi å male taket. Så trakk vi over den tørre duken. Deretter, mens underlaget fremdeles var vått, malte vi duken. Dette førte til at duken krympet og passet seg til taket. Men din metode blir det et helvetes klin, glatt, slimete og resultatet kan bli dårlig. Egentlig, i riktig gamle dager, brukte vi noe som het blyhvitt som underlag på treverket. Det stoffet er så giftig at det ikke lenger er i salg. Men vanlig linoljemaling går helt fint. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 16.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2013 (redigert) her får du mye tips 'duka däck' sid 2.8.1 ---> http://www.folkbat.com/totalparm.pdf her ett selskap som har mye til trebåt typ spennlakk, linoljer,masser av tjära etc etc........kjöper selv en hel del der Claessons Trätjära http://www.claessons.com/ tips mange idag som renoverer trebåt...de skifter ut duken mot epoxy og glasfiber, som sen males da får du ett dekk som er helt tett og håller lenge....plus att du slipper 1/4- og 1/2-stav rundt overbygget skall selv gjöre dette på min K6a Redigert 16.Desember.2013 av Gunga Din (see edit history) Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Gunga Din Svart 16.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2013 (redigert) Egentlig, i riktig gamle dager, brukte vi noe som het blyhvitt som underlag på treverket. Det stoffet er så giftig at det ikke lenger er i salg. Men vanlig linoljemaling går helt fint. ser ut som man bruker Zinkhvitt idag http://www.veikkokekki.se/Repair%20autumn08.html http://mahognyagnes.blogspot.no/2009/05/dukning-av-rufftak.html Redigert 16.Desember.2013 av Gunga Din (see edit history) Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
kointa Svart 16.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2013 (redigert) her ser dere den skadde delen av dekket som skal repareres med Epoxy, og skal deretter legge Canvas på hele dekket, male først, legge duk, male på duken. Men hvor mye grunnarbeide kreves? en båtbygger mente det var nok at det var rent og tørt ( uten sliping) Redigert 16.Desember.2013 av kointa (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 16.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2013 Nå har jeg lagt noen dekk før i tiden. Opplært av Frithjof Johansen (d.e.), Killingen Slip & Baatbyggeri. Slike dekk som du har over var standard dekk på seilbåter før i verden. Bare at alle bordene gikk langsetter og parallelt med midtfisken. Et slikt dekk ville bli skrapt ned slik at det ikke var forhøyninger etc. fra gammel maling og ev. sparkel. Så var det opp til kunden hvor mye han var villig til å spandere. En del båter hadde forhøyet dollbord. Noen ville ikke spandere at listen langs hytte/karmer ble tatt av og erstattet. Billigversjonen var at dekket ble belagt med bomullsduk (seilduk) innkjøpt fra Erling Hovdan AS. Så ble duken spikret med kopperniter (små kopperspiker) langs listen inn til hytte/karmer og ned i 'søkket' langs dollbordet. Deretter ble duken malt med linoljemaling. Etter første strøket så krympet duken så den satt stramt som et pølseskinn. Etter et par strøk til så var den vanntett, og holdt 10 år eller mer. Kvalitetsjobb var å smøre dekket med blyhvitt, som nevnt tidligere. Men da måtte man være sikker på at dekket ikke jobbet for mye. Var det en seiler der dekket vred seg mye, ville man kunne risikere at den fastlimte dukken løsnet eller sprakk. Noen ganger brettet vi duken der den skulle stiftes fast, slik at det ble en dobling av duken. Typisk plass ville være langs relingslisten der støvelen over hviler seg. På dekket til Gunga Din over, så ville naturligvis duken bli brettet over kanten (ikke dollbord) og lagt inn under fenderlisten.. Tror forresten jeg har en eske med kopperniter fra den gangen liggende. Da har de ligget i sin eske i omtrent 60 år :-) Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 16.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2013 Slike dekk som du har over var standard dekk på seilbåter før i verden. Bare at alle bordene gikk langsetter og parallelt med midtfisken. min båt som bare er 50 år (bygget 63-67) blandt de siste innen Celluloid-båten kom, hun har plywood under duken ! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
kointa Svart 16.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2013 Nå har jeg lagt noen dekk før i tiden. Opplært av Frithjof Johansen (d.e.), Killingen Slip & Baatbyggeri. Slike dekk som du har over var standard dekk på seilbåter før i verden. Bare at alle bordene gikk langsetter og parallelt med midtfisken. Et slikt dekk ville bli skrapt ned slik at det ikke var forhøyninger etc. fra gammel maling og ev. sparkel. Så var det opp til kunden hvor mye han var villig til å spandere. En del båter hadde forhøyet dollbord. Noen ville ikke spandere at listen langs hytte/karmer ble tatt av og erstattet. Billigversjonen var at dekket ble belagt med bomullsduk (seilduk) innkjøpt fra Erling Hovdan AS. Så ble duken spikret med kopperniter (små kopperspiker) langs listen inn til hytte/karmer og ned i 'søkket' langs dollbordet. Deretter ble duken malt med linoljemaling. Etter første strøket så krympet duken så den satt stramt som et pølseskinn. Etter et par strøk til så var den vanntett, og holdt 10 år eller mer. Kvalitetsjobb var å smøre dekket med blyhvitt, som nevnt tidligere. Men da måtte man være sikker på at dekket ikke jobbet for mye. Var det en seiler der dekket vred seg mye, ville man kunne risikere at den fastlimte dukken løsnet eller sprakk. Noen ganger brettet vi duken der den skulle stiftes fast, slik at det ble en dobling av duken. Typisk plass ville være langs relingslisten der støvelen over hviler seg. På dekket til Gunga Din over, så ville naturligvis duken bli brettet over kanten (ikke dollbord) og lagt inn under fenderlisten.. Tror forresten jeg har en eske med kopperniter fra den gangen liggende. Da har de ligget i sin eske i omtrent 60 år :-) ,og takk Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.