Jump to content

hvilken type maling på ullduk til tak i trebåt?


John Henning

Recommended Posts

Ja, det er kanskje teorien. I praksis brukte vi å male taket. Så trakk vi over den tørre duken. Deretter, mens underlaget fremdeles var vått, malte vi duken. Dette førte til at duken krympet og passet seg til taket. Men din metode blir det et helvetes klin, glatt, slimete og resultatet kan bli dårlig.

 

Egentlig, i riktig gamle dager, brukte vi noe som het blyhvitt som underlag på treverket. Det stoffet er så giftig at det ikke lenger er i salg. Men vanlig linoljemaling går helt fint.

Link to post

her får du mye tips 'duka däck' sid 2.8.1 --->

 

http://www.folkbat.com/totalparm.pdf

 

her ett selskap som har mye til trebåt typ spennlakk, linoljer,masser av tjära etc etc........kjöper selv en hel del der

 

Claessons Trätjära

 

http://www.claessons.com/

 

 

tips

mange idag som renoverer trebåt...de skifter ut duken mot epoxy og glasfiber, som sen males

da får du ett dekk som er helt tett og håller lenge....plus att du slipper 1/4- og 1/2-stav rundt overbygget

 

skall selv gjöre dette på min K6a :smiley:

Redigert av Gunga Din (see edit history)

S/Y Gunga Din

Link to post
Egentlig, i riktig gamle dager, brukte vi noe som het blyhvitt som underlag på treverket. Det stoffet er så giftig at det ikke lenger er i salg. Men vanlig linoljemaling går helt fint.

 

ser ut som man bruker Zinkhvitt idag

 

bilde

 

http://www.veikkokekki.se/Repair%20autumn08.html

 

http://mahognyagnes.blogspot.no/2009/05/dukning-av-rufftak.html

Redigert av Gunga Din (see edit history)

S/Y Gunga Din

Link to post

Nå har jeg lagt noen dekk før i tiden. Opplært av Frithjof Johansen (d.e.), Killingen Slip & Baatbyggeri. Slike dekk som du har over var standard dekk på seilbåter før i verden. Bare at alle bordene gikk langsetter og parallelt med midtfisken. Et slikt dekk ville bli skrapt ned slik at det ikke var forhøyninger etc. fra gammel maling og ev. sparkel. Så var det opp til kunden hvor mye han var villig til å spandere. En del båter hadde forhøyet dollbord. Noen ville ikke spandere at listen langs hytte/karmer ble tatt av og erstattet. Billigversjonen var at dekket ble belagt med bomullsduk (seilduk) innkjøpt fra Erling Hovdan AS. Så ble duken spikret med kopperniter (små kopperspiker) langs listen inn til hytte/karmer og ned i 'søkket' langs dollbordet. Deretter ble duken malt med linoljemaling. Etter første strøket så krympet duken så den satt stramt som et pølseskinn. Etter et par strøk til så var den vanntett, og holdt 10 år eller mer. Kvalitetsjobb var å smøre dekket med blyhvitt, som nevnt tidligere. Men da måtte man være sikker på at dekket ikke jobbet for mye. Var det en seiler der dekket vred seg mye, ville man kunne risikere at den fastlimte dukken løsnet eller sprakk. Noen ganger brettet vi duken der den skulle stiftes fast, slik at det ble en dobling av duken. Typisk plass ville være langs relingslisten der støvelen over hviler seg.

 

På dekket til Gunga Din over, så ville naturligvis duken bli brettet over kanten (ikke dollbord) og lagt inn under fenderlisten..

 

Tror forresten jeg har en eske med kopperniter fra den gangen liggende. Da har de ligget i sin eske i omtrent 60 år :-)

Link to post

Nå har jeg lagt noen dekk før i tiden. Opplært av Frithjof Johansen (d.e.), Killingen Slip & Baatbyggeri. Slike dekk som du har over var standard dekk på seilbåter før i verden. Bare at alle bordene gikk langsetter og parallelt med midtfisken. Et slikt dekk ville bli skrapt ned slik at det ikke var forhøyninger etc. fra gammel maling og ev. sparkel. Så var det opp til kunden hvor mye han var villig til å spandere. En del båter hadde forhøyet dollbord. Noen ville ikke spandere at listen langs hytte/karmer ble tatt av og erstattet. Billigversjonen var at dekket ble belagt med bomullsduk (seilduk) innkjøpt fra Erling Hovdan AS. Så ble duken spikret med kopperniter (små kopperspiker) langs listen inn til hytte/karmer og ned i 'søkket' langs dollbordet. Deretter ble duken malt med linoljemaling. Etter første strøket så krympet duken så den satt stramt som et pølseskinn. Etter et par strøk til så var den vanntett, og holdt 10 år eller mer. Kvalitetsjobb var å smøre dekket med blyhvitt, som nevnt tidligere. Men da måtte man være sikker på at dekket ikke jobbet for mye. Var det en seiler der dekket vred seg mye, ville man kunne risikere at den fastlimte dukken løsnet eller sprakk. Noen ganger brettet vi duken der den skulle stiftes fast, slik at det ble en dobling av duken. Typisk plass ville være langs relingslisten der støvelen over hviler seg.

 

På dekket til Gunga Din over, så ville naturligvis duken bli brettet over kanten (ikke dollbord) og lagt inn under fenderlisten..

 

Tror forresten jeg har en eske med kopperniter fra den gangen liggende. Da har de ligget i sin eske i omtrent 60 år :-)

:thumbsup::clap::cheers: ,og takk

:cheers:

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...