Arild Iversen Startet 15.Desember.2013 Link til dette innlegget Startet 15.Desember.2013 (redigert) Fra min hjemmehavn ved Trondheimsleia ser jeg stadig vekk fartøy passere med tildels masse blått lys langs overbygning og dekk.Faktisk er det også ferger som har blå lysrør på bildekket.Som dekksgutt i handelsflåten lærte jeg at blått lys ødelegger nattsynet raskere enn noen annen farge, så hvorfor steamer disse båtene med alt dette blå lyset rundt omkring? Redigert 15.Desember.2013 av Arild Iversen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
kointa Svart 16.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2013 en blod harry trend, flere og flere biler har jo dette "dop" lyset under , foran og i bilene, inspirert av den amerikanske hallik stilen , og produsentene kommer med nye typer til nye anvendelser- synes faktisk at blått lys skal/må/bør forbeholdes utryknings farkoster/kjøretøy. Mange biler har jo så blåe hovedlys at jeg må sjekke flere ganger i speilet for å se om det er en utrykning . Og de med blått lys i båter er vel de som ikke aner hva nattsyn er, og med slike tivolibåter er det neppe båtfolk heller. Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 16.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2013 Nå tenker vel ikke Arild på de blå led lysene som lyser opp badplatformer og dekk på lystbåter, det er jo bare fancy/harry/tøft alt etter som. Når det gjelder blåe lysrør som henger på ferger og andre båter kan jeg se for meg flere argumenter for å bruke dette. Arbeid-/dekklys slik at man kan trygt bevege seg over dekk Lyset kan ikke forveksles med lanterner Navigatøren ombord blir ikke blendet like mye som ved bruk av vanlig lys Inne i båter brukes som regel rødt lys, da beholder man nattesynet og får tilstrekkelig opplyst rommet man er i. Rødt lys på dekk ville naturligvis kunne skape forvirring Sitér dette innlegget Link to post
Stiffler Svart 16.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2013 Og de med blått lys i båter er vel de som ikke aner hva nattsyn er, og med slike tivolibåter er det neppe båtfolk heller. Dette er benyttet på mange yrkesbåter, fks. på større fiskebåter (ringnotsnurpere) er der ofte benyttet pga. når de ligger og snurper så "går fisken på lyset" og derfor benytter de blått lys da problemet blir mindre da. Så å karakterisere dette som tivolibåter og "neppe båtfolk" er en skivebom i mange tilfeller. Sent from my iPad using Tapatalk Sitér dette innlegget Link to post
Tallisman Svart 16.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2013 Dette blå lyset er for og forhindre bakterier og derfor ser en typisk att det kan bli brukt på toaletter på ferger på fiskebåter er der ofte. Blått lys over Notbinger Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 16.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2013 Supplybåter har begynt å bruke blått lys som dekkslys. Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 16.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2013 Ser det har kommet blått dekkslys på fergene her også. Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Jan E. Svart 16.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2013 (redigert) Mange tror rødt lys er det beste for nattsynet, det stemmer ikke...Eller på en måte så er det jo litt slik når en ser på sammenhengen: Naturlig er det mest av blått lys i atmosfæren om natta og i skumring. Så etter natt tilvenning (full tilvenning etter 30-45 min) inneholder øyet mye rhodopsin. Evolusjonsmessig er vi dermed flinkest til å skille detaljer om natta i det blå spekteret. Når en slår på lys igjen bruker øyet opp rhodopsinet i det lys-spekteret, og ødelegger nattsynet igjen. Om en slår på rødt lys bruker en opp rhodopsin i de røde følsomme tappene. Men beholder da nattsynet i det blå området. Grønt er ganske nærme blått. Rødt er lengst unna blått, og dermed mest gunstig å bruke for å se på detaljer uten å påvirke det blå området. Grunnen til å bruke svakt rødt lys er for at det ikke påvirker de blåfølsomme tappene i øyet. Og en mister derfor ikke nattsynet i det spekteret vi er flinkest i. Men for mye rødt lys ødelegger også det blå nattsynet på sikt, bare ikke på langt nær så mye som hvit lys. Dessverre er det vanskeligere å se detaljer med rødt lys (spesielt kontrastene på kart mellom sort og nå det "røde" papiret. Røde staker blir fort også "usynlige" i kartet. En annen ulempe med rødt lys er at oljelekkasjer blir "usynlig". For de på bro vil jeg tro det er en ulempe å ha på blått lys med tanke på navigering. Men skip har jo radar, kartmaskiner osv. og klarer seg fint selv i tett tåke. Så da er det vel arbeidsforholdene på dekk som dikterer lyset mer. Og mye hvit, rødt, og grønt lys på en båt er vel et dårlig valg på natta, og en sitter igjen med det blå alternativet? På en liten fritidsbåt uten navigeringshjelpemidler som på et skip vil jeg si at det er et veldig dårlig valg å kjøre med blått lys påslått. Redigert 16.Desember.2013 av Jan E. (see edit history) Sitér dette innlegget Jara Wynja Link to post
JRK Svart 16.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2013 Interresant og lærerikt innlegg. Sitér dette innlegget Link to post
kointa Svart 16.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2013 Dette er benyttet på mange yrkesbåter, fks. på større fiskebåter (ringnotsnurpere) er der ofte benyttet pga. når de ligger og snurper så "går fisken på lyset" og derfor benytter de blått lys da problemet blir mindre da. Så å karakterisere dette som tivolibåter og "neppe båtfolk" er en skivebom i mange tilfeller. (iPad using Tapatalk joda ble en aldri så liten skivebom men jeg tenkte først og fremst på fritidsbåter og "sjørånere" , og unnskyldningen for min bastante påstand var vel at det på dette forumet er stort sett fritidsbåter som er temaet, og ikke ferger og ringnotsnurpere..............Håper dette har rettet opp min litt breiale påstand Sitér dette innlegget Link to post
Arild Iversen Svart 16.Desember.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2013 Så vi kan gå ut fra at dette er å betrakte som et framskritt når det gjelder arbeidslys/generell dekkbelysning? Vet at blå lysrør benyttes i fjøs og driftsbygninger, men denne trenden til sjøs virker å være ganske ny.Uansett, min nysgjerrighet er dermed tilfredstillt Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 16.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2013 Snakker vi blått lys nå eller sånn type hvitt xenon/ led farget lys? Xenon gir jo i mange sammenhenger bedre arbeidslys.. Har selv tenkt å montere litt blått lys i båten for å få litt god stemning på kveldene og litt nattlys uten å bruke mye strøm. Men det er kun ved havneligge.. Harry eller ikke. Hva mener folket om hvitt ledlys i topplanterne? Greit eller skal det være gult som med glødepære? Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
VirtualMe Svart 17.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2013 Dette var plutselig en interessant tråd Takk til Jan E. for verdifull input. Går med en liten plan om å legge opp nattlys ombord, både med tanke på barna som gjerne tomler litt rundt i mørket, samt for mer effektiv evakuering om det skulle være nødvendig (helst ikke…). Min plan var egentlig å sette inn noe ala båtsystem sine "step lights": http://www.batsystem.se/databas/images_and_pdf/images_products/large_images/8871c.jpg Tenkte egentlig to kretser, en med hvit for kveldsbruk, og en med rød for nattbruk. Aller helst ønsket jeg å finne noen lamper som hadde begge fargene i en og samme enhet. Har googlet en del etter dette uten hell. Noen som har anbefalinger? Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 17.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2013 Mange tror rødt lys er det beste for nattsynet, det stemmer ikke.................................................. veldi intressant inlegg for oss som liker nattseilas ! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
rogeri Svart 17.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2013 Har en mistanke om at trådstarters innlegg først og fremst var relatert til denne typen lys .http://www.ultra-electric.com/4.html Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 17.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2013 Har lagt merke til at rødt lys forverrer synet med årene og at det blå - ikke for sterkt - forbedrer synet ved nattseilas. Takk til Jan E. for en fin forklaring. Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
tjt Svart 17.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2013 (redigert) Blått finner man på de fleste båter i forb. med oppdrettsnæringen. Og en av grunnene til at det brukes er at blått lys ikke påvirker fiskens adferd i merdene på samme måte som "vanlig" lys, og man oppnår mindre stress på fisken. Det kan så absolutt være problematisk når 150 000 individer på kanskje 4-5kg hver får det for seg de skal rømme unna lyset. Redigert 17.Desember.2013 av tjt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
dante Svart 18.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2013 .. ala båtsystem sine "step lights": http://www.batsystem.se/databas/images_and_pdf/images_products/large_images/8871c.jpg Tenkte egentlig to kretser, en med hvit for kveldsbruk, og en med rød for nattbruk. Aller helst ønsket jeg å finne noen lamper som hadde begge fargene i en og samme enhet. Har googlet en del etter dette uten hell. Noen som har anbefalinger? Jeg ville heller "standardisert" på Hella - de har flere varianter og kvaliteten er nok noe bedre.. http://www.hellamarine.com/en/products/courtesy-lamps/step/ Sitér dette innlegget Link to post
Jan E. Svart 18.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2013 (redigert) Har lagt merke til at rødt lys forverrer synet med årene og at det blå - ikke for sterkt - forbedrer synet ved nattseilas. Takk til Jan E. for en fin forklaring. Vet ikke helt om jeg forstod ditt svar riktig. Men med tanke på kartlys i båten en slår på når en kun ser på kartet, eller svakt til å lyse på kartet hele tiden er rødt det beste. Blått bør en ikke ha i det hele tatt hvis en også er interessert i å gjøre det så gunstig som mulig for å kjøre visuelt om natta. Mangler kartlampe selv, men om jeg skulle hatt en så hadde den dual røde/hvite til Hella dante linket til stått høyt på ønskelisten om jeg forstår brukermuligheten ut fra teksten rett. Denne ser det ut til at en kan ha på svakt rødt på kartet, samt også kjøre på med bittelitt hvitt i tillegg for også å gjøre røde staker osv synlige igjen i kartet. Til den prisen (ca 1000-1100kr) så burde den ivertfall være så bra som det virker i teksten. Redigert 18.Desember.2013 av Jan E. (see edit history) Sitér dette innlegget Jara Wynja Link to post
Fru Jacobsen Svart 18.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2013 Nå tror jeg det er fler som ble forvirra Jan Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Jan E. Svart 18.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2013 (redigert) Ok, mulig jeg har skrevet på en dårlig måte. Men klarer ikke å se helt hvor. Men kan prøve på en annen måte: Når øyet er fylt opp av rhodopsin er det mest lysfølsomt, og en ser best i mørket. Om en da slår på lys så "forbruker" en rhodopsin. Når en da slår av lyset igjen er rhodopsinnivået senket, og en ser dårligere. Så når en først skal slå på noe lys er det en stor fordel å ikke bruke opp rhodopsinet i de blå stavene. Ja, en vil se kart og detaljer i båten bedre med blått lys slått på. Men når en da prøver å se ut i mørket igjen har en blindet øyet i dette lysspekteret det finnes naturlig mest av i atmosfæren om natta, og vi dermed ser best i. Ellers finnes det en del andre kjekke ting å vite om natt seilas. F.eks. at i fokuspunktet (ca størrelse med en 1 kr på armlengdes avstand) er det flest tapper. Disse er ikke særlig lysfølsomme, og gir en blindspott i mørket. En har da 2 blindspotter: Der nervene går ut av øyet, og i selve punktet en ser ting i fokus med på dagtid Det betyr at om natta kan en kikke rett på en mørklagt båt eller skjær som da blir usynlig. Trikset er da å flytte blikket, og se rundt ved siden av objektet. Slik at en kan oppfatte objektet med sidesynet. Så det å nistirre på en ting en tror en ser, og håper at det kommer i fokus, er fånyttes. Som mange har lagt merke til har en heller ikke noe fargesyn på natten. Det er også store sjanser for å bli utsatt for sanse-illusjoner, og andre ting som kan lure hjernen til å oppfatte ting annerledes en de er. Redigert 18.Desember.2013 av Jan E. (see edit history) Sitér dette innlegget Jara Wynja Link to post
Sjeldenutpå Svart 18.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2013 heldigvis styres ikkje mitt fargesyn av klokka, så eg klarer å skille røde og grønne lanterner. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Gunga Din Svart 18.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2013 Ellers finnes det en del andre kjekke ting å vite om natt seilas. For oss som har briller...........så bør man ikke ha farvet glass eller fotokromatiske ! (det er ju igrunn selvsagt.. men ettersom man kan finne motorbåter med tonet glass i 'styrhytten' så bør man vel påtale dette med solbriller på natta ! ) finnes faktiskt en engelsk styrmann som seilte ned en liten seilbåt for 5-6 år siden....han fikk en reprimand for dette , att han ikke hadde klare glass i brillene her går o lese litt mer om mørkerseende til sjøss http://www.mastereducate.com/artiklar/rest/Morkerseende.htm Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Jawik Svart 18.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2013 Nei jeg ble ikke forvirret, men synet mitt vender seg til mot tussmørket og natta. Nært land blir en stadig avbrutt av lys fra landsonen og da er det bare å se ned noen sekunder. Har brukt blått lys nede i en båt, muligens dette kommer til i nåværende båt dersom teorien til Jan E. holder lyset. Ellers bruker jeg varmt gult lys i kartlampa - joda jeg bruker fortsatt papirkart i tillegg til to gps'er. En nede og en ute. Disse går jo i nattmodus med "rødt" som ikke alltid er det beste når en trekker på årene og øynene spiller en ett puss. Har opplevd at slepebåt, med langt slep, bak meg i svarte natta satt på lyskaster mot meg. Merkelig nok forsvant nattsynet bare noen sekunder etter at fanden slo av lyset. Heiv meg på vhfen og fb... han, nokså uhøflig - og jeg som betraktes som en Han trodde ikke jeg hadde oppdaget han i bølgedalen. Hva med ett lite tut i hornet istedenfor å blende folk. Nei det tenkte han ikke på... Solbriller eller briller med farget glass bør ikke noen bruke når sola skinner og tunellene er mange. Total forblindet blir en i inngangen til disse. God seilas og God Jul folkens Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Jan E. Svart 18.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2013 Har brukt blått lys nede i en båt, muligens dette kommer til i nåværende båt dersom teorien til Jan E. holder lyset. Vet ikke helt hvordan jeg skal tolke den. Om en vil ha arbeidslys i båten, og blåser i om en ikke ser konturer av land osv. Og baserer seg på at alle båter og holmer har lys på seg, eller kjører kun i hvitsektor så er blått tingen. Jeg mener blått lys ikke har noe i en fritidsbåt å gjøre annet en for lysshow når en er fortøyd til en kai. Sitér dette innlegget Jara Wynja Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.