alfaalfa Svart 19.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2013 Kort; rødt lys er det beste for å bevare nattsyn. Men rødt lys gir dårligere kontraster slik at man på en del detaljer i feks sjøkart har problemer med å se en del detaljer som røde staker. Sitér dette innlegget Link to post
runem Svart 20.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2013 Blått finner man på de fleste båter i forb. med oppdrettsnæringen. Og en av grunnene til at det brukes er at blått lys ikke påvirker fiskens adferd i merdene på samme måte som "vanlig" lys, og man oppnår mindre stress på fisken. Det kan så absolutt være problematisk når 150 000 individer på kanskje 4-5kg hver får det for seg de skal rømme unna lyset. Har ikke sett en eneste arbeidsbåt med blått arbeidslys under arbeidsoperasjoner ved oppdrettsmærder. Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 20.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2013 Mange tror rødt lys er det beste for nattsynet, det stemmer ikke...Eller på en måte så er det jo litt slik når en ser på sammenhengen: Naturlig er det mest av blått lys i atmosfæren om natta og i skumring. Så etter natt tilvenning (full tilvenning etter 30-45 min) inneholder øyet mye rhodopsin. Evolusjonsmessig er vi dermed flinkest til å skille detaljer om natta i det blå spekteret. osv.... Denne beskrivelsen var flott og forklarte muligens hvorfor synet midt endrer seg ved rødt lys vs. blått lys. Vet ikke helt om jeg forstod ditt svar riktig. Vet ikke helt hvordan jeg skal tolke den. Utvendig på båten(ne) har jeg brukt "hvitt" lys (mastelys) + lanternene. De såkalte tradisjonelle fargene. Forrige båt hadde jeg svakt blått lys nede samt noen få punkter med svakt rødt lys. Og ellers "hvit" ved alle punktene. Ved nattseilas la jeg merke til at når jeg vekslet fra rødt til blått nede endrett synet seg til det bedre. Ved retur til dekk kom nattsynet fortere tilbake med blått lys enn ved rødt og når det knapt nok var annet enn stjernehimmel å se. Altså ikke påvirket av lys fra landsonen. Muligens jeg ble fargeblind... Inne ved landsonen blir en påvirket av mye lys uansett hva en selv bruker av lys ombord og da spiller det jo stort sett ingen rolle hvilken farge en har på lampene - tror jeg. Er en flere ombord med trafikk, opp ned, om natta påvirker jo dette også rormann/utkikk. Lyset ut av ventilene - vist en ikke blender disse helt - bør jo ikke gi fra seg en forvirrende rødfarge / hvitfarge, som kan bli en navigasjonsfare for andre. Ei heller ett skarp blålys, men sistnevnte er å foretrekke i moderat styrke da en ikke behøver å blende ventilene eller opp/ned gang. Gir jo også et skinn mot dekk. Frivakta ønsker muligens å kose seg med en bok e.l. - da foretrekker jeg blått lys noe vettug plassert uten å gi gjenskinn i rekkepåler eller annet blankt materiale på dekk. Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Jan E. Svart 20.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2013 (redigert) Har ikke noe god forklaring på det. Regner med at det er noen leger og andre akademikere som har mer grunnleggende kjennskap til øyets funksjon. Eneste jeg tenker om din opplevelse er at mennesker er forskjellige, så at noen genetiske variasjoner eller tilsvarende kan være til stede er sikkert mulig? Det jeg har skrevet tidligere her blir ansett som normalen. Redigert 20.Desember.2013 av Jan E. (see edit history) Sitér dette innlegget Jara Wynja Link to post
alfaalfa Svart 22.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2013 Den noe lengre forklaringen (men ikke den laaange); det er altså tapper og staver i øyet som registrerer lys. Disse er ikke jevnt fordelt på netthinnen. Det er langt fler tapper i den delen av synet som er i senter og som trenger mer lys for å kunne registrerer farger. De mest lysfølsomme er stavene, men de er dårlige på å registrere farger. Og de mest følsomme stavene trenger lang tid på å fungere optimalt. Og det skal lite lys til for å ødelegge nattsynet - deres evne til å registrere lys. "De blir fort utladet". Både staver og tapper er ulikt sensitive til ulike bølgelengder eller farger på lys. Og herav nattsyn og hvilken farge vil ødelegge nattsynet mest/raskest. Og det andre elementet hva er god synsergonomi. Hvilket lys liker vi å jobbe under. En forskjell: snakker vi en jevn bakgrunnsbelysning om natten eller kortvarig lysbruk. Ved jevn belysning er det meget liten forskjell for nattsynet på å bruke rødt spekter eller hvitt lys - vel og merke ved veldig svakt lys. Og i USA forsvar har man da funnet at på ubåter der man skal kikke på omverdenen gjennom periskop av og til, vil det i sum være best å bruke dempet hvitt lys i ubåten fordi det gir best arbeidsergonomi. Målt opp mot nattsynstapet ved hvitt lys. MEN de som er dedikerte til å bruke perioskopet bruker røde briller i dette hvite lyset fordi det er faktisk en liten forskjell for dem når de kikke ut i en mørk verden utenfor ubåten. Og det er fordi det er en viss bakgrunnslys utenfor ubåten. Den som kikker i perioskopet kikker ikke ut i totalt mørke. De må også ha en viss belysning for å se noe. Og det lyset er ikke helt rødt. Det er svakt hvitt lys. Om man derimot snakker hva som er forskjellen på momentant kortvarig lys og dets påvrkning på nattsynet så er det lettere å måle forskjell. Da er en kortvarig rødfarget påvirkning på øyet mindre ødeleggende for øyets nattsyn enn tilsvarende hvitt/grønn/blå påvirkning. Men det er ikke uavhengig av lysstyrken. Er det sterkt lys så ødelegges nattsynet uansett... Som det skrives over så er det reaksjonen mellom lys og rhodopsin som gir synsinntrykk i svært lite lys. Dersom man tenker at dette rhodopsinet "brenner opp" fort av "mye" lys og reaksjonen mellom lys og rhodopsin "brenner fortere" av andre bølgelengder enn rødt. Så har man et bilde av hva som skjer. Svakt rødt lys "svir av" rhodopsin i mindre grad enn annet farget lys. Derfor ser vi også dårlig i svakt rødt lys. Og om poenget er å ha igjen rhodopsin til nattsyn vil rødt lys bevare det lengre enn annet farget lys... Sitér dette innlegget Link to post
Al-Tec Svart 22.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2013 Jeg prøvde meg med "litt diskret" blått lys rundt dashbordet.... Det ble litt i meste laget! Sitér dette innlegget AL-TEC al-tec.no Link to post
Jawik Svart 22.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2013 Det ble litt i meste laget! Dette var da voldsomt Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Dykker Svart 5.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2014 Her er det samme spørsmålet hvor en biolog svarer på nettet (fra 2011); http://www.bio.no/enbiolog/topic.asp?TOPIC_ID=22951 Sitér dette innlegget Link to post
Napoli Svart 15.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2018 Dette er en av de beste grunnene jeg har for å være på baatplassen! Lurer man på noen som helst ting, så ligger det antageligvis en grundig tråd på det, med gode, godt forklarte argumenter. Da ble det ikke blått lys i båten :) Sitér dette innlegget Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
Indy Svart 15.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2018 Ser masse gode argumenter mot å bruke blått lys. Men, har nå vært i Molde et par dager og sett hurtigrutene komme og gå om kveldene. Og der brukes det blå dekkslys. Det kan da ikke være tilfeldig at disse nå bruker blått dekkslys? Det må da være en fordel med det som gjør at det velges? Og på hurtigrutas dekk er det vel verken bakteriebekjempelse eller hensyn til fiskens sinnsro som er årsaken? Kan det være så enkelt som at rødt (og grønt) er utelukket fordi det kan forveksles med lanterner? Og at alt farget lys er bedre for nattsynet enn hvitt? Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 15.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2018 At blått er populært har med nyhetens interesse å gjøre. Rød og grønn LED har vært billige siden 70-tallet. Ved å kombinere disse fikk man gult. Blå LED derimot var vanskelig og noen fikk Nobel-prisen for å løse problemet. De har fantes lenge, men var veldig dyre. Først godt ut på 2000-tallet var prisen blitt så lav at de egnet seg for konsumer-markedet. Utviklingen av blå var nødvendig for å nå det endelige målet, hvite. Disse er en kombinasjon av 3 led-elementer i samme pakning, rød, grønn og blå. At blått lys på lystbåter er råning er det liten tvil om. Men idag kommer jo bilfabrikantene unna med dobbel eksos på vanlige biler med rekkemotor. Også råning om man går noen år tilbake. Blått undervannslys er verst. UV-lys er jo glimrende for å studere livet bak båten, men da må det være hvitt. Blått er like flaut som å ha det under bilen.. (Som forøvrig er forbudt) Sitér dette innlegget Link to post
Dykker Svart 15.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2018 Den originalmonterte kartlampen i båten min har blått lys. Fungerer helt ok under gange om natten. Sitér dette innlegget Link to post
Napoli Svart 15.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2018 Ingar skrev 34 minutter siden: At blått lys på lystbåter er råning er det liten tvil om. Men idag kommer jo bilfabrikantene unna med dobbel eksos på vanlige biler med rekkemotor. Også råning om man går noen år tilbake. Blått undervannslys er verst. UV-lys er jo glimrende for å studere livet bak båten, men da må det være hvitt. Blått er like flaut som å ha det under bilen.. (Som forøvrig er forbudt) Kanskje jeg skal ha blått lys likevel Hadde vært tøft med noen blå lys montert på akterspeilet! Sitér dette innlegget Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.