Eureka Startet 16.Desember.2013 Link til dette innlegget Startet 16.Desember.2013 Jeg har de siste to årene brukt en Ipad 2 med 3G som kartplotter og har syntes det har fungert greit sammen med Plan2Nav og Navionics app og kart. ( jeg har lånt min fars Ipad) Nå er det jo jul og han har lyst å gi meg en i julegave.... Var å så på Ipad-mini Cellular 16GB i går, som var en kjekk sak. Cellular er visstnok dagens benevnelse på 3G, altså med GPS innebygget. Er det noen som har brukt Ipad Mini Cellular til navigasjon og har noen formeninger om det? -blir den stor nok ,eller er den litt for liten? Ipad-Mini med Retina-skjerm har ikke levering før om 1-2 uker, så jeg får den nok ikke under juletreet. Men det er det vel verdt å vente på... Hvordan er det med ladingen av Ipad-Mini, klarer den å lades opp på 12v mens GPS jobber og lysstyrken er høy nok i sollys? Er retina-skjermen bedre i sterk sol en eldre Ipad2? 16GB burde vel være nok for å kjøre kart på den? Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 16.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2013 Tror ikke det er så stor forskjell mellom de to: Begge er vanskelig å lese i sollys og den minste er i minste laget, synes jeg. Andre synpunkter? Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
kointa Svart 16.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2013 tja, det kommer vel litt an på hvilken båt du har også, i snekkefart er mini helt kurant, synes det i mange tilfeller er litt overkill på småbåter mht navigasjonsutstyr- hadde besøk i havna denne høsten av en hyggelig nederlandsk seiler som hadde vært ute i 3 mnd, fra Nederland via England og så til Norge med en håndholdt Garmin som er i mobilstørrelse - så i mange tilfeller tror jeg at de som har mer proffe navigasjons utstyr har det mye for at de liker elektroniske duppedingster, og ikke minst de synes det er interessant å lese/granske elektroniske kart. Selv vurderer også jeg en skikkelig kartplotter til sommeren, med med en båt som stikker 1.60 dypt og 28 fot, med maks 6 knops fart så er vel strengt tatt ikke behovet til stede, så hittil har jeg brukt ipad med Garmin Blue chart, men ser an budsjettet når feriepengene dukker opp. På en "dårlig" dag så kan jeg ende opp med kartplotter,ekkolodd, og autopilot- og muligens en kikkert med kompass..............så tilbake til hovedspørsmålet så er vel ipad mini helt ok Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 16.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2013 Hadde valgt vanlig ipad. En skjerm kan nesten ikke bli for stor. Håper det kommer en ipad Maxi, jeg :-) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Pequod Svart 16.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2013 Hos meg har den gamle iPaden, som ungene brukte mest til spill, fått nytt liv etter at jeg ble båteier. Det er førsteutgaven, uten kamera, men har stort sett fungert prikkfritt hos meg. Jeg har ikke kjøpt noen dyre apper til den, men bruker gratisprogrammet NaVida hvis sjøkart jeg synes er bedre en Gule Siders (dessuten kræsjer Safari veldig ofte på den gamle paden). tror den holder veldig bra til en som kjører en gammel snekke fra 1974. Viser i alle fall alt jeg har behov for at den skal vise, og så vidt jeg ser, ganske nøyaktig også. iPad Mini blir for meg for lite. Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
tilplan Svart 16.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2013 For min del er oppløsning vel så viktig som størrelse. Dette vil gjerne endre seg med årene ettersom synet reduseres, men Ipad 2 og utgående mini har samme oppløsning. Om synet er greit vil du kunne bruke mini på samme måte som ipad 2. For min del har jeg ipad 4 med høyere oppløsning og er veldig fornøyd med det. Lesbarheten er god, selv i sollys. Ulempen er at den slår seg av når det blir for varmt og at den går tom for strøm selv med kabel i. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 16.Desember.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2013 (redigert) Ipad Mini er vel relativt ny på markedet, og varianten med retinaskjerm er forsinket pga produksjonsfeil ble jeg fortalt hos Eplehuset. Så det er vel muligens begrenset erfaring med den, mini, i forhold til standard Ipad. Hadde Ipad 2, eldre generasjoner i det minste falt i pris, så hadde jeg nok valgt den. Men når det nå er raskere, nyere produkter, så er det like greit å gå for noe nytt når prisen ikke er så veldig mye høyere. Planen er jo å ha den noen år. Bruksområdet er jo i en 30 fots seilbåt. Så farta er jo der etter. Jeg er enig i at en strengt talt kunne klart seg med den håndholdt Garmin, sågar uten kart ( som jeg faktisk også har liggende) men nå har jeg jo tross alt kjøpt kart via plan2nav, og husker jeg ikke helt feil, så er det flere lisenser som fulgte med. Mao, jeg må ikke kjøpe nye kart til et nytt produkt. Dessuten har jeg en Humminbird 586 combi også, så jeg skal jo finne frem. Dog er det muligheten til å ha en plotter, humminbirden, som følger båten hele tiden og forhåpentligvis koblet opp mot autopilot, og Ipad til å studere kart, værmeldinger, AIS-app, samt nettbruk for dette eminente forum. Dessuten underholdning ellers i båten når jeg ikke har 230v til tv'n. Fastmontert plotter er jo den jeg også skal belage meg på når i dårlig vær (hanskevær) og nedbør. Jeg er definitivt enig i at Ipad-størrelsen er veldig bra mtp navigering, stor skjerm er gull. Men opp mot pris så blir det drøyt med nyeste generasjon Ipad med 3G. lagt til: Tilplan: der kom du med argumentet som taler mot nyeste generasjon padde. Strømforbruk! Er det virkelig slik at den ikke klarer å lade skikkelig på 12v mens gps'n jobber? Jeg stilte spørsmålet til de som jobbet i butikken, og de sa at den skal klare å lade opp batteriet på 12v selv om gps'n er på, men det vil gå saktere enn tidligere generasjoner. Hvor ligger i så fall "feilen" eller kilden til ladeproblemer? Jeg kommer til å kjøpe en hvit utgave for å minimere faren for varmgang i sollys. Har svart i dag, men har ikke opplevd problemet selv. Redigert 16.Desember.2013 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 16.Desember.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2013 Da har jeg sendt epost til eplehuset.no med spørsmål om lading. Så da håper jeg på skriftlig svar. Synes informasjon/ spesifikasjonene om Ipad-produktene, mtp strømforbruk etc er dårlig på nettet. Men så er vel vi båtfolk litt over middels opptatt av slikt. Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 16.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2013 Om ipaden går tom for strøm når den er plugget til, er laderen for dårlig. Det er viktig at 12v ladern gir 2,1A. Gjør den ikke det, vil du bruke mer enn du får inn når padda jobber maks. Har prøvd endel 12V usb ladere. Belkin sin som man får på Clasern synes jeg gir mest. Uoriginale og lange kabler samt dårlig spenning på 12V batteriet påvirker også usb laderene. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Adi Svart 16.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2013 den går tom for strøm selv med kabel i. Har ikke problemer med dette, men husk å bruke et uttak som er beregnet på Ipad (2Ah) og ikke Iphone (1Ah). Laderen til Iphone klarer ikke å holde tritt med forbruket. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 16.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2013 Men er ikke vanntett logisk for båtbruk? http://www.elkjop.no/product/data/nettbrett/SGP321E3/sony-xperia-tablet-z-wi-fi-3g-4g-lte At det er et brett i toppklasse og koster mindre enn epler som ikke tåler vann er jo også en kjekk ting: http://www.vg.no/teknologi/artikkel.php?artid=10109884 Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 16.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2013 En fordel med iPad mini (slik jeg ser det) er at den er mindre og hendigere å ta med seg i sekken, fotobagen, på tur i jolla osv. enn den store iPaden. Selv med støtdempende/vanntett deksel er størrelsen såpass grei at den kan stikkes vekk nesten hvor som helst. Jeg har iPad 2 og er fornøyd med denne med tanke på skjermstørrelse, så ser jo en iPad mini kan bli noe liten, men vurderer den til bruk i jolla og som backup til den større. iPader tåler generelt alt for lite, både av støt og fukt. Skal du ha et vanntett og støtdempende deksel må du ut med over høvdingen for et OK til stor iPad, mens du slipper unna med 299,- for et til iPad mini. Synes det lille dekselet til iPad mini virker mer hendig enn de vanntette posene noen bruker, og så er det jo støtdempende (glasset knuser lett, alt for lett..) Sitér dette innlegget Link to post
3rik Svart 16.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2013 Jeg hadde først mini, men kjøpte heller ipad 4 for bruk til navigasjon. Den ble for liten synes jeg! Ipad mini og ipad 4 har flere forskjeller enn størrelsen. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 16.Desember.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2013 Innholdet i Ipad-mini Cellular med retinaskjerm skal ha samme innhold som Ipad-Air... Nyeste Mini er leveringsklar i starten av Januar. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 16.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2013 Hvordan er skjermen og touch følsomheten om man har ipad i en sånn vantett ting? Påvirker det bildet og følsomheten? Sitér dette innlegget Link to post
3rik Svart 16.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2013 Ja ser mini med retina har samme chip som ipad 4 og nå ipad air. Min mini har a5 og synes den er noe tregere enn ipad4. Angående størrelse synes jeg ikke mini er noe mer mobil. Skal du ha den med må du ha bag/sekk/væske til den uansett, mini er for stor for lommen. Ang lading skal ipad 4 ha 2.3a, med 2,1a og bruk av gps vil batteri sakte tappes. Sitér dette innlegget Link to post
ohm Svart 16.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2013 Men er ikke vanntett logisk for båtbruk? http://www.elkjop.no/product/data/nettbrett/SGP321E3/sony-xperia-tablet-z-wi-fi-3g-4g-lte At det er et brett i toppklasse og koster mindre enn epler som ikke tåler vann er jo også en kjekk ting: http://www.vg.no/teknologi/artikkel.php?artid=10109884 Det er det brettet jeg ville gått for, helt klart. Personlig mener jeg at man ofte får mere for pengene om man velger noe annet enn Apple, men her er selvfølgelig mange uenige med meg. Av de jeg vet om som har Sony Xperia Tablet Z er det ingen som har hatt problemer med det. Det må vel være praktisk å slippe vanntett deksel/pose? Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 16.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2013 Skulle jeg ha valgt plattform i dag hadde jeg helt klart gått for en løsning utenfor Apples system, gjerne Sony sin versjon. Men siden jeg begynte med en iPad har jeg fylt opp denne med flere dyre apper, nærmer seg 3 høvdinger nå. Slik er det gjerne for andre også? Da blir det ikke like lett å forsvare å skifte plattform som å fortsette med det man startet med. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 16.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2013 Sparer vel et par lapper bare ved å bytte plattform. En lapp på selve padda og en lapp på å slippe å kjøpe noe vanntette greier, og fremtidige lapper på å kjøpe tilbehør med epplepriser. Men enkelte apper er jo kun på ios plattformen, og det har jo mye å si. Ser at Sony bruker vanlig microusb plugg på sine ladere. Ikke dumt. Sitér dette innlegget Link to post
tilplan Svart 17.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2013 Om ipaden går tom for strøm når den er plugget til, er laderen for dårlig. Det er viktig at 12v ladern gir 2,1A. Gjør den ikke det, vil du bruke mer enn du får inn når padda jobber maks. Har prøvd endel 12V usb ladere. Belkin sin som man får på Clasern synes jeg gir mest. Uoriginale og lange kabler samt dårlig spenning på 12V batteriet påvirker også usb laderene. Det kan være at laderen er for dårlig, men den er oppgitt til å levere 2,1A. Har ikke benyttet en lader fra Apple, men husker ikke hvilket merke den er. Sitér dette innlegget Link to post
Tor Arild Svart 17.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2013 Har brukt både iPad 2, 3 og 4 ombord. Tilknyttet strøm mens den står som hjelpeskjerm for furono blackbox på en 17". Bruker padda til ruteplanlegging aller mest. Min erfaring er at ipad2 er å foretrekke. Har en omformer med 220v og original lader. Den gir nok strøm for iPad 2, men de andre tappes under bruk. Litt av sikkerheten for min del, er å vite at jeg har 10timers batteri backup med en padde om jeg skal få strømbrudd ombord. Den marginen har du ikke over iPad 2. Ville kjøpt meg en brukt iPad 2 om jeg var trådstarter, og latt den ha kun kartprogram. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 17.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2013 (redigert) Sparer vel et par lapper bare ved å bytte plattform. Hva slags logikk er det? Denne tråden er en diskusjon om iPad vs iPad mini. Ved å bytte platform måtte man da først kjøpe en iPad eller iPad mini og så gå til innkjøp av et fattigmannsbrett. Hva slags besparelse er det i det? Ser at Sony bruker vanlig microusb plugg på sine ladere. Ikke dumt. Og Apple er på vei bort fra den treige USB. Som heller ikke er dumt. Jeg noterer meg at du stadig kommer med utfall mot Appleprodukter. Har du noen interesse i det? Redigert 17.Desember.2013 av Mulligan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 17.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2013 Er ikke utfall om en peker på en nær identisk løsning som har den fordelen at den feks er vanntett og kanskje også koster mindre penger(?, er ikke oppdatert helt på priser men epple pleier jo alltid å koste litt mer). Et brett med en app er som regel nær identisk i bruk uavhengig av hvilket os det går på. Har prøvd både androide og ios med for navigering i båt og har vel da noe erfaring som kan deles? Tror ikke du kan kategorisere Sony sin xperia z serie med vanntette brett som fattigmannsbrett. Det koster en god skjerv og er rett og slett vanntett. Eple har jo svært lojale kunder, skjønner at du kan ta det som et utfall, men det er altså bare å peke på et produkt som, i mine øyne, er et bedre alternativ for pengene siden det er vanntett, og forøvrig har en del andre ting ved seg som er veldig bra. Når det kommer til saken og du skal bruke en app, et brett til navigasjon spiller det liten rolle om det er androide eller ios som tikker i bakgrunnen. ---------- Og for å understreke at jeg ikke har noen interesse så har vi eppleprodukter i heimen. Et par brett, applt-tv, iphone og noen sånne mp3 spillere av samme merke. Det et med god vilje at jeg prøver å peke på at et brett som er vanntett er lurt og at til og med Locus, som dessverre kun er på androide, etter min erfaring er langt overlegent Navionics (som jeg kun har brukt på ipad). Så akkurat for båtbruk ser jeg ikke på iPad som den beste løsningen. Skyt meg gjerne... http://www.tu.no/t2/2013/06/25/sonys-nye-nettbrett-er-en-vinner Sitér dette innlegget Link to post
All In Svart 17.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2013 Til dere som bruker IPad, så kjøp lifeproof. Den er IP 68, dvs vanntett til 2 meter. Den bruker jeg. Sent from my iPad using Tapatalk HD Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 17.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2013 Så akkurat for båtbruk ser jeg ikke på iPad som den beste løsningen. Skyt meg gjerne... Skal ikke skyte deg, men det jeg mente med det jeg skrev tidligere er at har man allerede en del dyre apper til et epleprodukt kan det være likt prismessig å konventere til en annen platform, selv om brettet er billigere. Skifter man plattform må man betale for appene på nytt om man fortsatt vil ha noenlunde samme utvalget. Klart Sony sin versjon er mer gunstig i fuktige miljøer, men heldigvis finnes det vanntette deksel også til epleproduktene, med de blir "hardførheten" så og si den samme. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.