quantumduck Svart 17.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2013 Tilplan: der kom du med argumentet som taler mot nyeste generasjon padde. Strømforbruk! Er det virkelig slik at den ikke klarer å lade skikkelig på 12v mens gps'n jobber? Jeg kommer til å kjøpe en hvit utgave for å minimere faren for varmgang i sollys. Har svart i dag, men har ikke opplevd problemet selv. Min (iPad 4) sliter med å lade når den er plugga i veggen hjemme. Tar jo dagesvis. Men så holder batteriet ganske lenge også. Pass på å bruke en lader som duger ihvertfall, mange 12v ladere som ikke funker med iPad 4 i det heletatt. Spør på humac eller eplehuset. Vet ikke om iPad mini er noe bedre, skjermen burde ihvertfall dra mindre strømm. Hva med iPad Air? Er den mindre krevende? Ville ikke gått for en løsning hvor du er avhengig av lading uten å ha backup i form av telefon el., men det har man jo alltids. (pluss papirkart, de trenger som kjent ikke strøm). Brukte iPad 4 i vanntett panserdeksel i hele sommer uten varmeproblemer. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 17.Desember.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2013 Da endte jeg opp med hverken det ene eller andre. Ettersom en Ipad Air /Ipad-mini Cellular uansett koster skjorta, kom jeg til at det er for ille å bruke såpass mye penger på noe jeg for det meste bruker i båten, først og fremst til vår/sommer. Hjemme bruker jeg helst Laptop. Uansett disponerer jeg Ipad2 med 2 kartprogram for det meste av tiden, så lenge mine foreldre ikke er på langtur...som for så vidt er perioden medio juni til medio august. Eget vanntett futteral øker også prisen med tusenlapp. Så, da sitter jeg her med en Iphone 5S. Den dekker behovet for backup kart og tilgang til AIS eller andre apper. Mindre skjerm enn planlagt... Jeg har sverget til at jeg ikke skulle ha noen smarttelefon, dette er min første. På den måten ville jeg ta vare på "friminuttene i livet", når man venter på noe eller noen, bare sitte stille, skjermet fra nett og medier. Det er et kvantesprang for meg, da jeg har klart meg utmerket med en billig og enkel Nokia til 499, som jeg kan ringe med, sende sms og....ja det var vel det. Jo, den tåler å ligge nedykket i toalettet i 4 sekunder. ( ikke vanntett telefon) og den tåler å falle i bakken. Så nå er det bare å ta bevisste valg, ha et avslappet forhold til surfing i alle anledninger, og ta vare på mine friminutt i livet. Takk for en god diskusjon. Håper noen andre uansett kan han ha nytte av den. Sitér dette innlegget Link to post
3rik Svart 17.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2013 Min (iPad 4) sliter med å lade når den er plugga i veggen hjemme. Tar jo dagesvis. Men så holder batteriet ganske lenge også. Pass på å bruke en lader som duger ihvertfall, mange 12v ladere som ikke funker med iPad 4 i det heletatt. Spør på humac eller eplehuset. Vet ikke om iPad mini er noe bedre, skjermen burde ihvertfall dra mindre strømm. Hva med iPad Air? Er den mindre krevende? Ville ikke gått for en løsning hvor du er avhengig av lading uten å ha backup i form av telefon el., men det har man jo alltids. (pluss papirkart, de trenger som kjent ikke strøm). Brukte iPad 4 i vanntett panserdeksel i hele sommer uten varmeproblemer. Sjekk at trafoen du plugger i veggen hjemme er 12 watt. Jeg slet lenge med at padden brukte dagesvis på å llade, fant ut jeg brukte trafo tilhørende iphone... Nå lader den på noen timer. Sitér dette innlegget Link to post
kjeros Svart 18.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2013 Dessverre skjer det samme i nær sagt alle mulige tråder. Det blir en diskusjon rundt iOS kontra Android. Som utgangspunktet for tråden, må vi forutsette at trådstarter allerede har foretatt valget om iOS kontra Android. Han spør tross alt om han skal velge iPad med 7,9” eller 9,7” skjerm. Jeg deler SAP_2000s syn. Siden du skal bruke iPad som kartplotter, er det skjermoppløsning og prosessorkraft som bør være avgjørende. iPad mini** leveres med 32 bits 1GHz prosessor og en skjermoppløsning på 1024x768. iPad Air leveres med 64 bits 1,4GHz prosessor og en oppløsning på 2048x1536. iPad mini leveres for tiden kun med 16GB minne. Er dette tilstrekkelig? Personlig bruker jeg nettbrett til ruteplanlegging og som et supplement. Under fart, er det i hovedsak passasjerene som bruker den. Av båtrelaterte apper har jeg (i hovedsak) installert Garmin BlueChart, SeaPilot, Båtsportkart og Havneguiden. I tillegg har jeg lastet inn manualer for alle komponenter ombord; -alt fra kokeblusset og dassen til verkstedhåndboka til motoren. Hvis du i tillegg har endel bilder i bildestrømmen, løper Gigabytene fort. Husk endelig på å kjøpe modellen “WiFi + Cellular”. Hvis ikke, har den ikke GPS! USB-laderen må gi 5V/12W. **Hvis valget faller på iPad mini, ville jeg ha ventet til Retina-utgaven slippes. Den leveres med samme CPU og skjermoppløsning som iPad Air. Da blir det bare størrelsen på skjerm og minnet du må vurdere. Sitér dette innlegget mvh kjeros-Medlem av KNBF, Oslofjordens Friluftsråd, SXK og Totalmedlem RS Link to post
alidal Svart 18.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2013 Husk endelig på å kjøpe modellen “WiFi + Cellular”. Hvis ikke, har den ikke GPS! For de som har kjøpt modellen uten GPS kan denne bluetooth GPS`en brukes.... http://bad-elf.com/pages/be-gps-2200-detail Sitér dette innlegget Link to post
ColinD Svart 18.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2013 Har svært gode erfaringer med å bruke iPad 2 sammen med iSailor appen, som er det klart rimeligste og beste på markedet. Har brukt denne kombinasjonen i to hele somre og synes iPaden overgår de tradisjonelle kartplotterne med klar margin. Noen av fordelene er: 1) Mulighet til å skyve kartet frem og tilbake, zoome inn og ut for å få med seg detaljer eller oversiktsbilde. Mye raskere og mer intuitivt enn med knapper 2) Alltid oppdaterte kart, svært lett å oppgradere 3) Klart og tydelig display, ingen problemer med å lese skjermen i sollys Jeg har montert iPaden fast på ruta med en rimelig men robust universalholder. (RAM Rugged Suction Cup Windshield Mount, kr 288 på eBay). Obs! Som forrige trådposter nevnte, viktig å benytte iPad med 3G (eller 4G LTE) -- da 3G-brikken inneholder fullverdig GPS-funksjonalitet, noe kun-Wifi-modellen ikke har. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.