Jump to content

Stiv nakke, ryggekamera eller speil?

Stella Ulefoss

Recommended Posts

Hei

Jeg er så stiv i nakken at jeg har store problem med å sjå om det kommer båter bak meg. Når vi går i plan så er det umulig. Det går jo an å gå ned i midtgangen hvis bare knea hadde vært bedre .En mulighet er kanskje å bygge om stolen til svingstol. Stolen kan ikke komme høyere opp en den allerede er. Viksund har ikke den best patenten på førerplassen. Raderen er jo til hjelp, men det er jo kjekt å sjå hvlken båttype som kommer. Det billgste og kanskje det beste, er speil. Har sett på kamera,også til bobil, traktor, lastebil og anleggsmaskiner. Jeg vet ikke om det virker i skumring og mørke eller hvor langt bak det virker. Det er jo ikke badeplatformen jeg skal se. Jeg har ikke peiling om det vil fungere eller om ikke båtkameraet vil tåle salt. Er det noen som har erfaring eller vet om kamera til mitt bruk. Det er ikke noe minus om det går an å snu kameraet og zoome.

Jan Martin

Redigert av Stella Ulefoss (see edit history)

Et speil er vel enklest og rimeligst vil jeg tro...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Hei. Jeg hadde noe av samme utfordringene når jeg trailet båten min (Skibsplast 675 HT) som var vesentlig bredere enn bilen. Så jo ingen ting bakover, og vet hvor irriterende det er å bli liggende bak en slik farkost. Kjøpte trådløst rygge kamera på Felleskjøpet. Festet kamera på radarmasta og koplet til et 12V uttak. Satte skjermen i bilen, koplet til 12V uttak der og hadde full kontroll bakover. Så hvis du setter skjermen i nærheten av førerplassen i båten din så funker nok det. Det var uten zoom og rotasjon, men kostet heller ikke mer enn 3-4000 for 6-8 år siden.

Jeg kjøpte et ryggecamera som var tiltenkt båten. Ikke pga stiv nakke men siden jeg er gadget frik. Selve kamera gav jeg ikke mer enn 30dollar for inkl frakt, men det krever selvsagt skjerm i tillegg. Jeg forkastet kamera da de hadde lagt til slike hjelpeparkeringslinjer, som blir helt teit i båt. Selv om det er langt fra hd kvalitet er det ganske bra i dunkel lys.

Monterer du kamera i feks targa bøyle vil du få langt mer oversikt enn ved et speil.

Vi har også et trådløst kamera koblet til topplanternen i masta. Normalt bruker jeg radaren som speil bakover men dette fungerer selvsagt ikke inne i havnebasseng. Da er det greit å få alt akterover i fugleperspektiv. Ved styreplass har jeg koblet kamera mot plotteren som har videoinngang.

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Har du prolaps i nakken kan kiroprakter hjelpe deg med dette, det samme om den sitter i ryggen. Jeg gikk lenge med vond rygg før jeg gikk til kiropraktor. Noen mirakelkur var det ikke men iløpet av 1-1,5 mnd var ryggen god som "ny". Nå går jeg fast hver 2 mnd og gjør øvelser mellom besøkene som gjør at den holder seg på plass. Sansynligvis den beste invisteringen jeg har gjort innen helse i mitt voksne liv

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Ble litt gira på "ryggekamera" i båten av å lese dette ;-).

Jeg har en Simrad NX40 som har video inngang. Hadde vært greit med et kamera oppe i masta på fly'en rettet bakover (dårlig sikt ved bakking). Noen som kan hjelpe meg med hvilket kamera jeg bør velge og hvordan sette dette opp?

Ikke meningen å stjele tråden.... ;-)

Hadde Garmin sitt kamera på targabøylen på den forrige båten, og det var kjekt å ha når man skulle bakke inn der det var trangt, og for å holde øye med jolla under fart. Lettt å koble. Kun strøm og plugg inn i plotteren.

Jeg har ryggekamera i bilen - tilfeldig da det var en bruktbil. Men det er som med alle nyvinninger: Har man en gang hatt det så.........

De er fine på sommeren men skjermen er stort sett sort hele vinteren med salt og drit.. Liker bedre ryggesensorer må jeg si.. Kanskje det funker på båt også?:)

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Ryggekamerat jeg har på bilen har en skjermnover seg som gjør at det ikke blir skittent, åpner seg når bilen settes i revers. Dette blir vel uansett ikke et problem på sjøen

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Hei

Bare for ordens skyld; kroppen er utslitt og da er det bytting av deler og piller som gjelder. Legevitenskapen er ikke kommet lengre. Jeg har vel et par handikap til, Et av de er duppeditter, derfor har jeg mest lyst på ryggekamera. Når jeg skal rygge inn i en bås går det ganske greit, står på midt-gangen med fjernkontrollen til trøsterne, og har så noen lunde kontroll. Det som jeg lurer på, er hvor langt bak virker et kamera? Kan jeg for eksempel rygge fra leia og helt inn til resturanten på Oskarsborg festning eller Gunnarsholmen i Kragerø med kun bruk av kamera ( er kanskje litt klossete formulert). Jeg så på en båt som het Elling fra Holland, mener den hadde et kamera som det gikk an å vri fra badeplattformen til utsyn bakover. Er det noen som har sett dette i virkeligheten og muligens har en peiling om pris? Når en skal ha diesel, øl, pille og mellompuddelen Tom skal og ha det godt, da er det ikke så mye igjen til duppeditter. Det er mye som er kjekt å ha i en båt bare tenk på HMS og SIKKERHET og alt det andre som liksom må være med i tilfelle.

Hvis det er noen som vil låne tråden så vær så god,jo flere som skriver desto bedre

Vennlig kom med flere innspill

Andresh er du i fra Haugabakka?

Jan Martin

Trådløst er nok bra, men det er nok hakket mer driftsikkert med et ikketrådløst, hvis det ikke er altfor knotete å kable. Jeg hadde et speilvendt kamera, og det er også en klar fordel, når det skal fungere som "ryggekamera".

Mulig du har dårlig erfaring Tom, men mitt fra 2008 har vært 100% drfttsikkert mot min Garmin 4020 plotter. Med de korte avstandene vi har i en fritidsbåt er rekkevidden ikke noe problem. Speil endt eller opp/ned er som regel standard løsninger. Og ikke minst, nå har alle disse løsningene fallt i pris siden jeg kjøpte mitt.

Jeg monterte en dome (utvendig kamera som kan dreies 360 grader) oppe i masta. Har kjøpt den på Torshov bilrekvisita og er fornøyd med resultatet så langt. Her kan båteiere og foreninger få en rimelig og god overvåking.

Stella Ulefoss: Jeg har bakket inn i flere havner ved bruk av mitt mastekamera. Jeg vil legge til at mitt kamera står fem meter oppe i masta noe som gjør bakking inn i havner til en lek.

Redigert av Astor (see edit history)

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Dette må jo bli den perfekte gaven fra nissen til Kapteinen!!! ;-).

Men er litt usikker:

- Kjøpe et løst kamera med kabel ned til min Simrad NX40? http://www.bilxtra.no/hjem/bilutstyr_og_deler/lyd-bilde/ryggekamera-monitor/ryggekamera-universal/

- trådløst sett med kamera og skjerm? http://www.ebay.com/itm/4-Pin-CCD-Ruckfahrkamera-7-Monitor-Ruckfahren-System-Fur-Wohnmobil-Hausboot-/360800895115?pt=LH_DefaultDomain_77&hash=item540168c08b

Har egentlig ikke en egnet plass for en til skjerm på dashbordet så håpet å kunne bruke plotteren...

Kan det være stor forskjell i bildekvalitet på plotteren og de "billig" skjermene som finnes på markdet?

Tror jeg går for kablet løsning med kobling mot plotter men klarer ikke bestemme meg for hvilket.....forslag? ;-)

Mulig du har dårlig erfaring Tom, men mitt fra 2008 har vært 100% drfttsikkert mot min Garmin 4020 plotter. Med de korte avstandene vi har i en fritidsbåt er rekkevidden ikke noe problem. Speil endt eller opp/ned er som regel standard løsninger. Og ikke minst, nå har alle disse løsningene fallt i pris siden jeg kjøpte mitt.

Jeg har ikke dårlig erfaring i det hele tatt, men jeg tenker mer på driftsikkerhet med trådløst kontra kablet :smiley:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...