Jump to content

En båtmanns tanker om salg av båt.

Tallisman

Recommended Posts

Jeg har holdt på med båt siden 1985. I mange år kjøpte jeg billigt og solgte litt dyrere slik at jeg jevnt og trutt. Bygget opp en Båtkonto som tilslutt gjorde det mulig for meg og kjøpe meg en båt til 950.000 i og for seg muligens ikke så stor sum men for meg som hører til såkalt vanlige folk så synes jeg dette er en hel formue. Denne båten kjøpte jeg tidlig på. 2000 tallet og båten har jeg enda.for et par titalls år siden så var dette en vanlig fremgangsmåte for og skaffe seg større og dyrere båt . Denne fremgangsmåten er jo som de fleste har fått med seg fysisk umulig nå til dags da det nå heller er blitt slik att en må regne med tap på store summer når en skal videreselge båten. Har følgt med lenge på Båtmarkedet og ser båter står for salg i årevis kort sagt så virker det som det er bortimot. Umulig og få solgt båt til noenlunde normal pris. Så lurer nå snart på hvor lenge det går før Finn kommer med en rubrikk hvor det står Båter gis bort . Det er heller ikke så rart att det nesten ikke selges nye båter lenger. For hvem vil betale la oss si en tenkt sum på 1800 000. Og etter og ha hatt båten noen år ønsker og selge men for og bli kvitt båten så må en bortimot nesten gi den bort. Før var det slik att kjøpte en en ny båt og hadde den i 5-7 år så var normalen att en fikk kjøpesummen igjen. I overskuelig fremtid så kan jeg for min del ikke se att det er ting som gjør att båtmarkedet vil endre seg til det bedre så derfor tror jeg att det er nok mange kapittel som omhandler båt som som vil ende på en trist måte også i åra som følger.

Ser en på summen av båter, så er det vel grunn til å tro at tilførselen til markedet er større en de som forsvinner fra markedet... Det selges og har blitt solgt nye båter i bøtter og spann de siste 15-20 årene, og jeg tror det er solgt flere båter enn båter som er tatt ut av markedet.. .Folketallet i kongerikt Norge har økt, men det er ikke sikkert veksten er stor nok til at det rekker for økningen av båter i markedet.. En må se på hvem som bidrar til økt folketall, og se om disse er potensielle båt brukere i like stor grad som de som fødes av båtfolket.. Det en vet er at de fødes stadig færre barn i Norge (1,8 per kvinne), og trenden har vært fallende siden boomen i etterkrigstiden.. Så da spørs det om ikke majoriteten av de fra den tiden er en utdøende rase..

I tillegg så har veksten av bobilturisme eksplodert, og noen har nok konvertert siden, dette gir større rekkevidde og fleksibilitet.. Noen blir nok lei av å feriere fra Oslofjorden til Gøteborg/Arendal år etter år, ankre på de samme plassene år etter år osv. Det er ikke sikkert denne ferien appellerer til den nye generasjonen i like stor grad som den voksne/eldre generasjonen..

Så hva fremtiden bringer er uvisst, men jeg tror ikke ny båt er noen god økonomisk investering, slik som det har verdt..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Båtmarkedet har gått både opp og ned tidligere også, og det vi opplever nå er vel en korreksjon i markedet.

Vi får håpe og tro at det vil ta seg noe opp igjen.

"Sydvesten" har endel poeng i sitt innlegg, tidene forandrer seg.

Jeg tror vi vil se en endring når den økonomiske krisen i Europa kommer under kontroll, da vil det nok bli mer fokus på miljø igjen

(det var faktisk mye mer fokus på det før krisen satt inn) og det vil nok f.eks bli mye dyrere å fly noe som kanskje igjen vil gjøre det mer attraktivt å feriere

rundt i skjærgården igjen. Selv om diselprisen da også sikkert har økt, går det ann å forflytte seg billig på fjorden uten å bruke 100l. i timen selv om det er

mest morsomt.

Jeg tror vi vil se en endring når den økonomiske krisen i Europa kommer under kontroll, ......

Tror vi allerede nå nærmest kan si at vi er gjennom krisen i Europa siden ingen land nu har negativ vekst. Uansett tror jeg markedet i Norge er mettet, og vel så det, når det gjelder større/dyrere båter og fokus har skiftet til bobiler, sydenferier og hus i Syden.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Dette var nok en av grunnene til at da vi gikk fra 21,5 fot og opp, skippet vi alle tre-fots trinnene oppover og gikk rett på vår romslige 34 foter. Like greit å ta alt tapet med en gang...

Ser det er en del som selger båt og kjøper hytte. De kan neppe argumentere for at de er lei ferier på samme plass/strekning...

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Ser en på summen av båter, så er det vel grunn til å tro at tilførselen til markedet er større en de som forsvinner fra markedet... Det selges og har blitt solgt nye båter i bøtter og spann de siste 15-20 årene, og jeg tror det er solgt flere båter enn båter som er tatt ut av markedet.. .Folketallet i kongerikt Norge har økt, men det er ikke sikkert veksten er stor nok til at det rekker for økningen av båter i markedet.. En må se på hvem som bidrar til økt folketall, og se om disse er potensielle båt brukere i like stor grad som de som fødes av båtfolket.. Det en vet er at de fødes stadig færre barn i Norge (1,8 per kvinne), og trenden har vært fallende siden boomen i etterkrigstiden.. Så da spørs det om ikke majoriteten av de fra den tiden er en utdøende rase..

I tillegg så har veksten av bobilturisme eksplodert, og noen har nok konvertert siden, dette gir større rekkevidde og fleksibilitet.. Noen blir nok lei av å feriere fra Oslofjorden til Gøteborg/Arendal år etter år, ankre på de samme plassene år etter år osv. Det er ikke sikkert denne ferien appellerer til den nye generasjonen i like stor grad som den voksne/eldre generasjonen..

Så hva fremtiden bringer er uvisst, men jeg tror ikke ny båt er noen god økonomisk investering, slik som det har verdt..Att Folketallet i Norge har økt er rigtig det men jeg tror att flertallet av de folka som har vært med og øke folketallet ikke er potensielle båtkjøpere. Jeg tar nå muligens feil men jeg har til gode og se at det har vært utstrakt bruk av Turban og Hijab og Burka ombord i norske fritidsbåter så langt .

- Båt kommer aldri til å bli en lønnsom investering (igjen). Det er alt for mange som tror de besitter gull når de selger båten, og klager over at de ikke får solgt. Vi har valgt å konvertere til hytte og la båten ut for salg til en pris jeg selv kunne tenkt meg å kjøpt den for. La båten til salgs på fredag og søndag var den solgt. -Og da snakker vi om Desember 2013.

Det er trist hvis man ved kjøp av ny båt kun tar i betraktning finansiering av innkjøpspris og i beste fall noe vedlikehold. Man MÅ ta innover seg kostnaden med avskrivning også, med mindre man har tenkt å dø med den. Jeg tror det er alt for mange som ikke tar det innover seg og finansierer over pipa. Når de skal selge vil de ikke å akseptere at det faktisk har påløpt en "usynlig" kostnad i løpet av den korte tiden de har eid båten.

- men jeg tror interessen for båtliv vil gro også fremover. "Kortreist" er i vinden - og hva er vel mere kortreist enn en (seil)båt på tre ukers ferie?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...