Jump to content

Vdo temperaturinstrument feiler når dynamo lader.

Hantoen

Recommended Posts

Jeg har en Sollux 825 tc med Yanmar 4jh-dte 77 hk. På denne er det mont en Vdo temperatur instr i tillegg til original varsling. Denne Vdo saken viser forskjellig temperatur avhengig av hvor mye batteriene er tappet. dvs at hvis jeg legger inn 2 forbruksbatt som er "tappet" så viser temperatur inst høyere temperatur enn om batteriene er fulladet. Dette avviket skjer på sekundet når jeg vrir på batt vender, så det kan umulig være reell temperatur.... Avviket er på ca 10 grader ved marsjfart. Har aldri hatt varsling fra originalt instrument. ER DET NOEN KYNDIGE PÅ ELEKTRO SOM KAN KOMME MED TIPS?..

Det høres for meg ut som om du har svikt enten i minus eller + til instrumentet. Dårlig kontakt, irrete kontakter eller nesten brudd. da kan du få slike rare reaksjoner. Kan også være selve instrumentet.

Instrumentet er veldig enkelt.

En ledning til tempgiver på motor

En ledning til + (tenning) (som regel kobler man denne i serie med alle instrumenter) Men din er ettermontert så kan være noe her.

En ledning til minus, også lagt i serie.

I tillegg vil du finne

en ledning for lys + når lyset setter på

en ledning minus også her.

I prinsipp skal det her være planke, men så kommer det inn dette med ledninger, evt feil ved selve instrumentet.

Jeg hadde startet med å rekke en + og en - rett fra batteriet på instrumentet, lagt in de tappede forbruksbatteriene, sett om du får samme reaksjon da. Gjør du det er det instrumentet, hvis du ikke får det er det ledningene dine som må gåes over.

Lykke til

Installasjonsinstruksjoner ligger her: https://www.google.no/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&cad=rja&ved=0CDEQFjAA&url=http%3A%2F%2Fwww.vdo.com%2Fgenerator%2Fwww%2Fcom%2Fen%2Fvdo%2Fmain%2Fhidden%2Fdownloads%2Fspecial_oem_solutions%2Finstrumentation%2Fviewline%2Fflc_temperature_gauge_en.pdf%3Fredirect%3Dfalse&ei=MCuyUrqMO6ns4wSSu4HoDQ&usg=AFQjCNGG_x-lIPfaHb92OtELgHcWa_Modg&bvm=bv.58187178,d.bGE

Ser at det skilles mellom supply jord og signal jord, uten at jeg vet om det er avgjørende. Det står ingenting om at instrumentet har intern spenningstabilisering, så det er vel muligens hovedproblemet når spenning kanskje varierer mellom 12 og 14.5V alt etter om motor går eller ikke.

Hvis de resterende motorinstrumentene er stabile uavhengig av ladespenning kan en kanskje kople innspenning til samme supply?

Hvis ikke bør det antakelig får stabilisert spenning. F.eks. via en slik liten dings:http://www.dimensionengineering.com/products/anyvolt3

• 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...