Jump to content

Elendig lydkvalitet på Finlux 22 tommer led-tv

Sun Flyer

Recommended Posts

Hei,

Min gamle Luxor tv fra clas ohlson tok kvelden her om dagen, så jeg klinket til med en ny 22 tommer på Maritim forrige helg. Men lydkvaliteten er jo helt elendig. Jeg har alltid koblet lyden til stereoanlegget for å få skikkelig lyd, så jeg sikter ikke til minihøyttalerene på selve apparatet. Jeg har et bose lydanlegg i båten så dette skulle jo bli bra. Det er jo digitaltv så det er ikke sus og skurr men at selve lyden har veldig lav oppløsning. Hvis cd-kvalitet er 44 hz så er dette maks 11 hz. Bruker tv'en også som radio, men nå er det tydelig at nettradioen må justeres ned til 11 hz for å få det like dålig som tv'en. Forøvrig virker den som den skal med flott bilde.

Er dette en reklamasjon? Kan jeg heve kjøpet? Ser ikke frem til jul i båten uten tv. Noen andre med erfaring?

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Ok, da tipper jeg at det ligger i dårlig D/A omformer i tv, den er jo tilsvarende kvalitet som høytaler/forsterker i tv kan jeg tenke med. Kan prøve med ekstern d/a omformer, men mulig det ikke er så mye å hente. Er en relativt rimelig tv...

Ble litt engasjert her siden jeg og er på jakt etter tv, men da tror jeg satser på Led-tv på 220v, er ihvertfall krav at det er god lyd siden jeg og skal koble til eksternt anlegg.

Guest Avmønstret#

Om du ender med å bytte... har 24 tommeren (led) med DVD på hytta, som vel koster 4-500,- mer enn din modell. Ikke det jeg vil kalle for god lyd, men i hvertfall høy nok og helt grei til hyttebruk i ei hytte langt inne på skogen uten 220V og vann.

I båt ville jeg også koblet via aux out til anlegget, men har ikke prøvd dette selv.

-------

Mener dette med dårlig lyd på Finlux er nevnt i noen andre tråder også. Men det omhandler vel eldre modeller....

Det som er rart er at min forrige led tv (luxor) fra clas o; var helt fin til den sluttet å vise bilde. Det er i akkurat samme prisleie og kvalitetsjikt. Men valgte å kjøpe ny finlux pga lavere oppgitt strømforbruk. Når eg spiller av film eller cd fra den innebygde dvd'en er lydkvaliteten normal. Så selve utgangen er jo iorden.

Pinkvin: Har allerede skrevet minst to ganger at jeg bruker lydutgangen på tv'en tilkoblet stereoanlegget.

Hvis jeg hadde benyttet de innebygde høyttalerne, ville jeg sikker akseptert lydkvaliteten da det er umulig å høre nyanser uansett på så små høyttalere.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Det du beskriver er ikkje uvanlig i prispressede produkter. Ingenting er bedre enn det må være dermed er ikkje kretsen bedre enn den så vidt kan lage lyd tilpasset høytalerne. Som i en slik tv er minimale. dermed blir alle lydutganger rammet av samme hule begrensede lyd. Det er slik man lager ting billig billig, ingenting er påkostet et øre unødig og alt står i stil

Har en finlux 24" som er ett par år. Var veldig lav lyd og undertext fallt ut. Sendte den inn og la inn ny software og ble noe bedre, men kan jo ikke kalle det hi-fi. Sammenlikna med en sony eg har ombord men vil ikke si den er så mye bedre.

bruker hodetelefon utgangen og justerer lyd på fullt (63)

Eq= bruker / avl= av / dynamisk bass = av /digital ut =PCM

Bruker billig minijack til phono på vanlig aux inngang på separat kenvood. Har litt støy/hyling på begge tv med høyt volum men det spiller ikke så veldig stor rolle for da er jo lydnivået 100db +.

Har også en billig phono veksler mellom 2stk. Tv + pc så det kan være der støyen kommer ifra?

De fleste synest det låter meget bra men det spørst jo hva man sammelikner med.

Redigert av volfro (see edit history)

..... Ingenting er bedre enn det må være dermed er ikkje kretsen bedre enn den så vidt kan lage lyd tilpasset høytalerne. Som i en slik tv er minimale. dermed blir alle lydutganger rammet av samme hule begrensede lyd. Det er slik man lager ting billig billig, ingenting er påkostet et øre unødig og alt står i stil

MItt intrykk er motsatt. Komponenter standardiseres og blir bedre og billigere Har kjøpt flere komponenter på ebay som gir overraskende bra lyd for veldig lite penger.F.eks Little bear.

Det monteres gjerne de samme komponentene i TV i forskjellige (pris)klasser og så er det til slutt høytalerne som bestemmer hvilken kvalitet som kommer ut. Disse er ofte av mye dårligere kvalitet en resten av "lydkretsen". Pga design og størrelse på TV så blir lyden lidende.

I denne saken kom det jo etter hvert veldig interessant info om at lyden er bra når det spilles DVD og da ligger jo problemet et annet sted.

Som "zhik" også kommenterer.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...