Jump to content

Kystskipper sertifikat som har gått ut på dato

Fjord28cs

Recommended Posts

Hei, Jeg har Jeg tok Kystskipper sertifikat i ca.1980, og har værtmønstret på båt fram til 1986 da jeg fikk meg jobb i land. Oppdaget at sertifikatet hadde 10 års gyldighet. Har tenkt på nå som pensjonistalderen nærmer seg å kjøpe meg en større båt, gjerne over 50 fot. Noen som vet om sertifikatet kan konverteres til D5L? Evt hva må til for at jeg kan ta D5L.

På forhånd takk for svar.

Nei, der er du nok havnet i samme felle som svært mange andre ....

For to har siden hadde du fortsatt hatt en sjanse til å konvertere det utgåtte sertifikatet til D5LA, men nå er det løpet kjørt.

Dermed blir det nok å "rykke tilbake til start".

Du må gjerne kontakte sjøfartsdirektoratet, men de har et rimelig firkantet regelverk å forvalte så svaret er nok gitt :thumbsdown:

Hvis det kan være en aldri så liten trøst, så er du langt fra alene med å gjøre den erfaringen.

Det finnes hundrevis, kanskje mer enn 1.000 som "tror" at de har kystskippersertifikat - men i virkeligheten har de ganske nøyaktig ingenting :nonod: :nonod:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Hulda konverterte fra Kystskipper II til sertifikat som går til 50 bt og ubegrenset fartsområde, 'Deck Officer Class 5 Pleasure Craft' står det på papiret. Dette gjorde jeg i 2001, trolig før betegnelsene 'D5L' etc. ble oppfunnet. Jeg kjenner ikke til om slik overgang har blitt strammet inn i etterkant. Poseidon vet alt om dette.

D5L er vel forkortelsen for Deck Officer Class 5 Pleasure Craft. Da jeg fikk mitt på nittitallet, så fikk jeg det uten utløpsdato. L tror jeg rett og slett står for lystbåt, som er den norske betegnelsen på pleasure craft. I følge Sjøfartsdirektoratet kan jeg bare sende det inn sammen med et passfoto for å få 24-meteren. De har eget søknadsskjema som kan lastes ned. Når det gjelder de gamle sertifikatene, så må man vel nesten bare spørre hva som må til for å konvertere, men hvis man fikk overgang fra Kll til D5L, så må det vel gå like lett videre også?

Ser at Poseidon og jeg postet samtidig. Legger meg flat for den. Kunnskap om metasenterhøyde og strømkoblinger kan vel ikke ha forandret seg mye siden åttitallet, men direktoratet vet vel best.

Klipp fra rundskriv RSV 3 - 2009

"Ovennevnte inkluderer også utdanning til fritidsbåtskippersertifikat etter §4-2(13) i kvalifikasjonsforskriften. Konvertering av sertifikater etter eldre lov eller forskrift til D5L/D5LA vil fortsatt være mulig frem til 31.12.2009. Etter denne dato vil fritidsbåtskippersertifikat kun utstedes på grunnlag av utdanning av nyere dato (< 5 år) eller ved konvertering av høyere dekksoffiserssertifikater etter STCW-95 konvensjonen."

Da er spørsmålet om Kystskipper sertifikat er å betrakte som høyere dekksoffisersertifikat ellers ser det ut som løpet var kjørt i 2009.

Da får jeg enten sette meg på skolebenken igjen, eller begrense båten til 15m.

Det står ikke noen utløpsdato på sertifikatet mitt, så da regner jeg med at det gjelder.

Det er nettopp derfor så mange har latt seg lure til å tro at de fortsatt seiler rundt med et gyldig sertifikat.

Jeg kjenner sogar sjøkapteiner D1 som har tatt opp fighten med sjøfartsdirektoratet på grunnlag av at sertifikatet ikke har påført noen gyldighetsdato. Totalt forgjeves for reglene er forandret siden disse gamle sertifikatene ble utstedt.

Sjøfartsdirektoratet overlater til den enkelte sertifikatinnehaver å holde seg oppdatert - eller bli stående sertifikatløs :sad: :sad:

PS

Hvis din Hulda er over 15,00 meter står du kanskje i en kinkig situasjon mht forsikring osv?

Redigert av Poseidon (see edit history)

Neida, skibet er fremdeles under 15 meter. Målte det forleden i forbindelse med "Internationellt Certifikat för Fritidsfartyg" til 14,2 meter inkludert genakerpeke og badeplattform. Dingser som er sveiset inn i det 13 meter lange skroget. Så her er alt på stell. Men jeg får sjekke opp hva Direktoratet egentlig driver med.

Neeei, nå har jeg tråkla gjennom hjemmesidene til Direktoratet, og kan ikke finne et pip om at mitt D5LA går ut på dato og må fornyes. Kan jo gi dem en ring og spørre.

Redigert av Hulda (see edit history)

.... Neeei, nå har jeg tråkla gjennom hjemmesidene til Direktoratet, og kan ikke finne et pip om at mitt D5LA går ut på dato og må fornyes. Kan jo gi dem en ring og spørre.

Nei for all del; jeg ser nå at jeg leste litt fort og forstod det som om du fortsatt satt med et gammelt kystskippersertifikat. Men du har gjort alt forbilledlig riktig og konvertert til D5LA innen den berømmelig fristen!

D5L/D5LA går med dagens regler IKKE ut på dato, dette var også en av grunnene til å innføre D5L/D5LA da den gamle "kystskipperen" ble gjort om til D5 og dermed inkludert i STCWs krav til regelmessig seilas for å opprettholde sertifikatene.

Dette bør være en "reminder" for oss som har sertifikater fra D4 til D1. Ta ut D5LA og legg den i skuffen, den gjelder jo til evig tid og har svært få begrensninger i helsekrav. Plutselig er man i en annen livssituasjon, annet arbeide, pensjonist osv og vips så er sertifikatet utgått. Det samme gjelder for radiosertifikatet.Nye forskrifter kommer og regelverk oppdateres jevnlig, men de har ikke tilbakevirkende kraft.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...