Fjord28cs Startet 19.Desember.2013 Link til dette innlegget Startet 19.Desember.2013 Hei, Jeg har Jeg tok Kystskipper sertifikat i ca.1980, og har værtmønstret på båt fram til 1986 da jeg fikk meg jobb i land. Oppdaget at sertifikatet hadde 10 års gyldighet. Har tenkt på nå som pensjonistalderen nærmer seg å kjøpe meg en større båt, gjerne over 50 fot. Noen som vet om sertifikatet kan konverteres til D5L? Evt hva må til for at jeg kan ta D5L. På forhånd takk for svar. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 19.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2013 Hulda konverterte fra Kystskipper II til sertifikat som går til 50 bt og ubegrenset fartsområde, 'Deck Officer Class 5 Pleasure Craft' står det på papiret. Dette gjorde jeg i 2001, trolig før betegnelsene 'D5L' etc. ble oppfunnet. Jeg kjenner ikke til om slik overgang har blitt strammet inn i etterkant. Poseidon vet alt om dette. Sitér dette innlegget Link to post
lnjk Svart 19.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2013 Tror du er litt sen for slik konvertering. Forsøkte dette for en tid tilbake og da alt liksom skulle være greit fikk jeg beskjed om at jeg måtte ta sikkerhetskurs. Hadde slikt men det var trolig for gammelt så jeg ga opp konverteringen. Du får svar hvis du snakker med direktoratet. Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 19.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2013 Nei, der er du nok havnet i samme felle som svært mange andre .... For to har siden hadde du fortsatt hatt en sjanse til å konvertere det utgåtte sertifikatet til D5LA, men nå er det løpet kjørt. Dermed blir det nok å "rykke tilbake til start". Du må gjerne kontakte sjøfartsdirektoratet, men de har et rimelig firkantet regelverk å forvalte så svaret er nok gitt Hvis det kan være en aldri så liten trøst, så er du langt fra alene med å gjøre den erfaringen. Det finnes hundrevis, kanskje mer enn 1.000 som "tror" at de har kystskippersertifikat - men i virkeligheten har de ganske nøyaktig ingenting :nonod: Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Guzzi Svart 19.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2013 Hulda konverterte fra Kystskipper II til sertifikat som går til 50 bt og ubegrenset fartsområde, 'Deck Officer Class 5 Pleasure Craft' står det på papiret. Dette gjorde jeg i 2001, trolig før betegnelsene 'D5L' etc. ble oppfunnet. Jeg kjenner ikke til om slik overgang har blitt strammet inn i etterkant. Poseidon vet alt om dette. D5L er vel forkortelsen for Deck Officer Class 5 Pleasure Craft. Da jeg fikk mitt på nittitallet, så fikk jeg det uten utløpsdato. L tror jeg rett og slett står for lystbåt, som er den norske betegnelsen på pleasure craft. I følge Sjøfartsdirektoratet kan jeg bare sende det inn sammen med et passfoto for å få 24-meteren. De har eget søknadsskjema som kan lastes ned. Når det gjelder de gamle sertifikatene, så må man vel nesten bare spørre hva som må til for å konvertere, men hvis man fikk overgang fra Kll til D5L, så må det vel gå like lett videre også? Ser at Poseidon og jeg postet samtidig. Legger meg flat for den. Kunnskap om metasenterhøyde og strømkoblinger kan vel ikke ha forandret seg mye siden åttitallet, men direktoratet vet vel best. Sitér dette innlegget Link to post
Fjord28cs Svart 19.Desember.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2013 Klipp fra rundskriv RSV 3 - 2009 "Ovennevnte inkluderer også utdanning til fritidsbåtskippersertifikat etter §4-2(13) i kvalifikasjonsforskriften. Konvertering av sertifikater etter eldre lov eller forskrift til D5L/D5LA vil fortsatt være mulig frem til 31.12.2009. Etter denne dato vil fritidsbåtskippersertifikat kun utstedes på grunnlag av utdanning av nyere dato (< 5 år) eller ved konvertering av høyere dekksoffiserssertifikater etter STCW-95 konvensjonen." Da er spørsmålet om Kystskipper sertifikat er å betrakte som høyere dekksoffisersertifikat ellers ser det ut som løpet var kjørt i 2009. Da får jeg enten sette meg på skolebenken igjen, eller begrense båten til 15m. Sitér dette innlegget Link to post
Fru Jacobsen Svart 19.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2013 Gamle kystskippersertifikater er ikke etter STCW-95 konvensjonen uansett Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Hulda Svart 19.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2013 Det står ikke noen utløpsdato på sertifikatet mitt, så da regner jeg med at det gjelder. Tror jeg greier meg med størrelsen på Hulda. Som er langt under 24 meter. Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 19.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2013 (redigert) Det står ikke noen utløpsdato på sertifikatet mitt, så da regner jeg med at det gjelder. Det er nettopp derfor så mange har latt seg lure til å tro at de fortsatt seiler rundt med et gyldig sertifikat. Jeg kjenner sogar sjøkapteiner D1 som har tatt opp fighten med sjøfartsdirektoratet på grunnlag av at sertifikatet ikke har påført noen gyldighetsdato. Totalt forgjeves for reglene er forandret siden disse gamle sertifikatene ble utstedt. Sjøfartsdirektoratet overlater til den enkelte sertifikatinnehaver å holde seg oppdatert - eller bli stående sertifikatløs :sad: PS Hvis din Hulda er over 15,00 meter står du kanskje i en kinkig situasjon mht forsikring osv? Redigert 19.Desember.2013 av Poseidon (see edit history) Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Hulda Svart 19.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2013 (redigert) Neida, skibet er fremdeles under 15 meter. Målte det forleden i forbindelse med "Internationellt Certifikat för Fritidsfartyg" til 14,2 meter inkludert genakerpeke og badeplattform. Dingser som er sveiset inn i det 13 meter lange skroget. Så her er alt på stell. Men jeg får sjekke opp hva Direktoratet egentlig driver med. Neeei, nå har jeg tråkla gjennom hjemmesidene til Direktoratet, og kan ikke finne et pip om at mitt D5LA går ut på dato og må fornyes. Kan jo gi dem en ring og spørre. Redigert 19.Desember.2013 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 19.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2013 .... Neeei, nå har jeg tråkla gjennom hjemmesidene til Direktoratet, og kan ikke finne et pip om at mitt D5LA går ut på dato og må fornyes. Kan jo gi dem en ring og spørre. Nei for all del; jeg ser nå at jeg leste litt fort og forstod det som om du fortsatt satt med et gammelt kystskippersertifikat. Men du har gjort alt forbilledlig riktig og konvertert til D5LA innen den berømmelig fristen! D5L/D5LA går med dagens regler IKKE ut på dato, dette var også en av grunnene til å innføre D5L/D5LA da den gamle "kystskipperen" ble gjort om til D5 og dermed inkludert i STCWs krav til regelmessig seilas for å opprettholde sertifikatene. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Hulda Svart 19.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2013 Da, Poseidon, tørker vi svetten og fortsetter vår skjeve seilas inn i fremtiden :-) Sitér dette innlegget Link to post
Guzzi Svart 19.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2013 Minner forresten om at Sjøfartsdirektoratet har lagt ut et brev som kan lastes ned og brukes som vedlegg til D5L som en bekreftelse på at sertifikatet er gyldig for båter opp til 24 meter. Det kan være nyttig å ha med om man skal utenlands. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 20.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2013 http://www.sjofartsdir.no/sjofolk/sertifikater/fritidsbatskippersertifikat/ http://www.sjofartsdir.no/PageFiles/7128/Verifisering%20av%20rettigheter.pdf Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Brakkvannsseiler Svart 20.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2013 Dette bør være en "reminder" for oss som har sertifikater fra D4 til D1. Ta ut D5LA og legg den i skuffen, den gjelder jo til evig tid og har svært få begrensninger i helsekrav. Plutselig er man i en annen livssituasjon, annet arbeide, pensjonist osv og vips så er sertifikatet utgått. Det samme gjelder for radiosertifikatet.Nye forskrifter kommer og regelverk oppdateres jevnlig, men de har ikke tilbakevirkende kraft. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.