Jump to content

Hvilke solcellepanel holder høy kvalitet?

Maika

Recommended Posts

Jeg tipper jeg kommer til å montere solcellepanel til sommeren. Det blir fort lite strøm når man er på 4 ukers seilferie og alltid ligger på svai.

Jeg kommer til å gå for "fast" montering med litt justeringsmuligheter bak på hekken, og derfor av den stive typen.

Jeg har tenkt at 140W burde være passe (evt 2 mindre) og siden den fysiske størrelsen er av mindre betydning for meg så er det virkningsgaden når solen står skrått inn som er av mest betydning i tillegg til generell bra kvalitet, dvs jeg går nok for polycrystallin med MPPT-regulator.

De jeg har så langt har fått inntrykk av at kommer fra seriøse produsenter er:

http://www.watski.no/Solpanel-115HI

http://www.hjertmans.se/article/naps-solpanel-145w

http://www.alternativenergi.no/sacred_solar_høyeffektive_100w_solcellepanel_104x53cm.html

Hvilke andre burde jeg se nærmere på?

Redigert av Maika (see edit history)

Hadde 140w panelet fra alternativenergi på den forrige båten. Var bra det. Nå har jeg 2x95w solarapaneler fra 2007. Ok, det og. Merker lite forskjell. En kompis har 2x140w fra sparelys.no. Funker bra det , og. Er ikke så stor forskjell på de rimelige panelene.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Såvidt jeg har skjønt har monopaneler høyere virkningsgrad ja, men de fungerer dårligere enn polypaneler delvis tildekket og ved overskyet vær, så det er vel polypaneler som generelt anbefales for nordlige forhold.

Høyere virkningsgrad vil si at jeg jo kunne klart meg med mindre paneler, men jeg har plass nok bak på hekken til større polypaneler. Nå er det vel sånn at det er den beste silikon-kvaliteten som brukes i monopaneler, så kvalitetsmessig burde jeg vel gått for mange slike, men jeg er usikker på hvor mye mer jeg måtte hatt for å få tilsvarende faktisk lade-effekt som ved bruk av polypaneler. Jeg skulle gjerne sett en praktisk sammenligning av disse fra nordlige forhold: Antall amperetimer fra like fysisk store mono- og polypaneler liggende flatt på dekket ved siden av hverandre en hel dag med sol, en hel dag med skiftende vær, og en hel dag med overskyet vær, helst også på forskjellige tider av året, og helst også med paneler fra forskjellige produsenter. Noen som tar oppdraget? Er ikke dette testet av båtbladene enda, så kan jo det være noe å leke med nå i lav vintersol:)

Sikkert kjekt å vite men er ikke den enkle løsningen å kjøpe nok solcelle? ;-)

Jo da, men det er vel litt forskjell på hvor mange paneler en får plass til på en Nidelv 24 og en Princess 52? Selv har jeg klart å få plass til 2 × 68W på fordekket av min Saga 27 pluss 3 × 10W på skjermen over vinduene.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Guest Avmønstret#

"Nok" er alltid relativt, såfremt man ikke tar en Tûranor. Og uansett er det jo greit å ha litt grunnlagsdata før man tar en beslutning, det er ikke nerdete å nerde på et forum som dette:)

Veldig godt poeng :-)

Jo da, men det er vel litt forskjell på hvor mange paneler en får plass til på en Nidelv 24 og en Princess 52? Selv har jeg klart å få plass til 2 × 68W på fordekket av min Saga 27 pluss 3 × 10W på skjermen over vinduene.

Enig. Har man ikke mer plass så har man det ikke.

Men hvor mange % får man ekstra om man feks dobbler prisen ifht hva man får på seasea.no? Vil man noen gang feks kunne få dobbelt så mange watt ut av et mer effektivt panel på samme størrelse som et vanlig "billig" panel? Om det handler om type 20-30% så vil vel fort prisen spise opp fordelen og man kan kjøpe mer panel i stedet.

Ser at mange dyrere panel har andre egenskaper (fleksible, kan trøs på osv), men noe særlig mer effektive er de vel som oftest ikke?

Har dog skjønt at en sånn smartregulator gir noen prosent ekstra. God kabling har noe å si. To små panel vs ett stort er en fordel om man får skygge på panelene osv.

Hvordan var dette med serie vs paralellkobling? Er det sånn at hvis man kobler feks to panel i serie så vil "begge straffes" om en får skygge på ett?

Ser at mange dyrere panel har andre egenskaper (fleksible, kan trøs på osv), men noe særlig mer effektive er de vel som oftest ikke?

Nei, men for meg med en Saga27 var det praktisk å montere mine to Solara fleksible paneler flush på fordekket som jeg ikke bruker fremfor å ha de i et eller annet bøylearrangement.

Har dog skjønt at en sånn smartregulator gir noen prosent ekstra.

En slik regulator er et "must"!!

Hvordan var dette med serie vs paralellkobling? Er det sånn at hvis man kobler feks to panel i serie så vil "begge straffes" om en får skygge på ett?

Mja, litt etter som panelene er bygget. Men har en to paneler i den ene enden av båten med lang avstand til batteriene, klarer en seg med kabling med halve tykkelsen ved seriekoblede paneler som om de skulle være koblet i parallell. Dersom en da ikke trekker separate kabler fra hvert panel frem til batteriene.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

...

Men hvor mange % får man ekstra om man feks dobbler prisen ifht hva man får på seasea.no? Vil man noen gang feks kunne få dobbelt så mange watt ut av et mer effektivt panel på samme størrelse som et vanlig "billig" panel? Om det handler om type 20-30% så vil vel fort prisen spise opp fordelen og man kan kjøpe mer panel i stedet.

...

Kvalitetspaneler dobler nok ikke effektiviteten, men man får nok i tillegg et panel som er av bedre kvalitet ellers.

...

..

There are three types of silicon solar panel that are currently the most suitable for yacht use:
  • Monocrystalline (c-Si). With an average efficiency of 15-20% in Standard Test Conditions (STC), smaller panels can be fitted for the same output and are expected to have the longest life as they use the best quality silicon. Perform well in lower temperatures and lower light levels, but lose efficiency as temperature rises, and are the most expensive.
  • Polycrystalline (c-Si). Average efficiency of 13-16% (STC), have a higher heat tolerance, perform better in overcast conditions, partial sun or shade, and are cheaper.
  • Amorphous (a-Si). Most commonly used in flexible panels, currently have an average efficiency of 7-13% (STC). More shade tolerant than c-Si, good in low light and low temperatures and less affected by higher temperatures.
But:
  • STC values are established in favourable circumstances. Performance Test Conditions (PTC) give a more reliable idea of likely efficiency in real life – usually around 2-3% less efficiency than STC.
  • More cells per panel are better – 36 cell panels operate at higher voltage than 30 or 33 cell panels, and so can overcome the reduction in output voltage at higher temperatures.
  • A-Si panels need to be considerably larger than either c-Si format to achieve the same output due to their lower efficiency, and are also expected to have a shorter lifespan.

(Fra http://www.morganscloud.com/2012/11/10/staying-in-charge-part-iii-solar-power/)

Effektiviteten er dels et spørsmål om vitenskapelige nyvinninger, dels om pris for å produsere. Solen gir rundt 1000w pr.m2 sydvent , vinklet flate når den skinner , og 20% av det er jo fint (jfr. vedlegg). Men hvis man får mindre effektive celler for halve prisen kan man kompensere med å dekke dobbelt så stor flate. p.

ZSW produces world record thin-film solar PV cell, achieves 20.8% efficiency and overtakes multi-crystalline silicon technology
zsw_rekord_solarzelle_cigs.jpg A research team at ZSW has set a new world record for CIGS solar cells

In the race for higher solar power yields, the Centre for Solar Energy and Hydrogen Research (Zentrum für Sonnenenergie- und Wasserstoff-Forschung Baden-Württemberg, ZSW, Stuttgart, Germany) has set a new world record.

The ZSW researchers have improved the efficiency of CIGS thin-film solar cells to 20.8%. This figure is a record for converting sunlight into electrical energy and, for the first time, it exceeds the efficiency of market-dominating multi-crystalline silicon solar cells.

Jeg kjøpte ny dynamo og pdar. En liten start av motor leverer mer enn et solcellepanel kan drømme om.

Jeg har to VP 70amp dynamoer, men jeg er seiler og foretrekker å kjøre motor minst mulig. Dessuten klarer ikke dynamoer å topplade batteriene like bra som solceller.

Hei, har lurt på dette selv, da jeg også føler behovet for ekstra strøm kun er i ferien.

Dekket det behovet selv med noen oveskya dager?

Monterte 95 W Sunpower SPR-95 i 2009 Dekker "nesten" behovet i uthavnene. Kjøleskap, ferskvann, WC og litt TV.

Om to mindre eller et stort er best må spesialistene svare på.

Dert var en tid da jeg logget data og da ble det - om natten og + om dagen etter 3 til 6 dager var det på tide og starte opp.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Vanskelig spørsmål om det er nok.

Har 2 X 105 amph på forbruk+90amph start. Ligger aldri mer enn 2-3 døgn i uthavn, før vi kjører eller ligger i havn igjen.

Har helt nye batterier, så disse slipper jeg ikke under 12.3 V, har ikke vært i nærheten enda på 3 døgn. Har også en 25amp lader som lader 2x105+ en ctek 7 amp på start(lydløs), så jeg trenger ikke mye tid på landstrøm før jeg er full. Har kun lamper og kjøleskap(nytt) på strømforbruk+noen småting som dusch og mobil/pad.

Hadde et mindre sammenleggbart på snekka som fungerte ok.

Skal du ligge 4 uker på en holme bør du gå for større !

Har hatt flatt monterte solceller I 15 år og min erfaring er at de lader med ca en tredjedel av hva produsenten oppgir. Mitt på sommeren med klarvær får du kanskje 50% ut av de. Det betyr kort og greit at under gunstig sommervær trenger du et 50W panel bare for å holde liv I kjøleskapet.

Hovedgrunnen til at jeg har solceller er at jeg alltid har toppede batterier når jeg kommer ned på fredagskvelden. Dette gir lang levetid på batteriene

Vanskelig spørsmål om det er nok.

Har 2 X 105 amph på forbruk+90amph start. Ligger aldri mer enn 2-3 døgn i uthavn, før vi kjører eller ligger i havn igjen.

Har helt nye batterier, så disse slipper jeg ikke under 12.3 V, har ikke vært i nærheten enda på 3 døgn. Har også en 25amp lader som lader 2x105+ en ctek 7 amp på start(lydløs), så jeg trenger ikke mye tid på landstrøm før jeg er full. Har kun

Ikke under 12,3V hvis det er under belastning, er det ikke rart at du bare kan ligge 3 døgn. ( kan være 80-90% det)

Regner med at det er trykkfeil i tabellen, at 0 A skal være 2.5A forbruk, kan også være "hvilespenning" rett

etter at en har slått av alt forbruk uten å frakople.

Hvilespenning måles på et frakoplet batteri etter X antal timer. (Har lest alt fra 2 til 24 timer.)

bilde

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

må hvertfall ikke finne på kjøpe sammenleggbart/fleksibelt. Maken til ubrukelig drit! ...

Hva slags erfaring har du på dette som er så negativt da. Ifølge Seasu så har det jo fungert bra for han.

I mitt tilfelle så regner jeg med å,ha bruk for panelet 3 til 4 ganger iløpet av ferien hvor det er ønskelig å ligge mer enn to netter på samme sted. Og det er jo stort sett alltid pga fint vær med sol fra skyfri himmel. Ser ingen grunn til å montere ett stort fast panel for den bruken!

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...