Jump to content

Hvilke solcellepanel holder høy kvalitet?

Maika

Recommended Posts

Jeg har hatt et sånt fleksibelt, men det er riktignok noen år siden. Det fungerte veldig dårlig ift "harde" paneler som jeg har prøvd. Mulig egenskapene har endret seg i det siste, men jeg vil tro at fleksibilitet går ut over virkningsgrad fortsatt.

Da synes jeg ditt utsagn "maken til ubrukelig drit " ikke henger på grep.

Det er jo forskjell på hvor mye man trenger av påfyll! Som jeg skrev, toppen 3-4 ganger iløpet av sesongen.

Ønsker helst å slippe å skru fast ett fast panel, da jeg ikke til nå har funnet en plass åmha det!

Vi er 2 stk helplanende båter som ønsket et enkelt supplement på strøm. Alterativene var et lite aggregat eller et panel. Valget falt på dette pga av at det var på kampanje til 1990,- og at det kan stues vekk når det ikke er i bruk. Ligger festet på kallesjen med strikk. Ca 2.2 A inn på fint vær i gjennomsnitt.

Brukes 3-4 ganger i løpet av 2 uker.12.3 V er selvfølgelig hvilespenning, som kommentar til skeptikere.

Har heller ikke plass til 1-2 m2 med solceller+at båten min har stor dynamo.

2 båter som kan anbefale dette som en enkel løsning.

Vi er 2 stk helplanende båter som ønsket et enkelt supplement på strøm. Alterativene var et lite aggregat eller et panel. Valget falt på dette pga av at det var på kampanje til 1990,- og at det kan stues vekk når det ikke er i bruk. Ligger festet på kallesjen med strikk. Ca 2.2 A inn på fint vær i gjennomsnitt.

Brukes 3-4 ganger i løpet av 2 uker.12.3 V er selvfølgelig hvilespenning, som kommentar til skeptikere.

Har heller ikke plass til 1-2 m2 med solceller+at båten min har stor dynamo.

2 båter som kan anbefale dette som en enkel løsning.

Det var akkurat som jeg også hadde forestilt meg. Har selv en halvplanende. Takk for info., det blir forhåpentlig vis. noe slikt på meg også infor neste sommer hvis ingen andre uforutsette påkostninger dukker opp.

Tenkte på om du hadde seilbåt så er det fint å feste paneler mellom akterstagene,da kommer de ut av veien. Men som over her, de små "koffert-generatorene" er geniale. Stillegående, går en evighet på en liter bensin, billige, uanhengige av sol osv. :)

Det var da fælt til spydigheter da.

Trodde dette skulle være ett hyggelig nettsted!!!!!!!!!!

Guest Avmønstret#

Det var da fælt til spydigheter da.

Trodde dette skulle være ett hyggelig nettsted!!!!!!!!!!

Enten skjønner ikke jeg hva jeg har lest (ser ingen spydigheter), eller så har du misforstått hva du har lest.

Ta en gløgg :-)

Nei du den skjønte jeg ikke helt jeg heller. Prøvde å forklare hvor du kunne feste solcellepanelene hvis du hadde seilbåt, og at de små generatorene i "koffert-format" er veldig kjekke og etter mitt syn et bedre alternativ til solceller siden du har motorbåt. Hva som var så spydig med det skjønner jeg ikke. Kanskje du kan forklare i klartekst?? God jul

2,2A er fryktelig lite. Med en sånn generator og en 20A lader kjører du inn det samme på en time med generator som solcellene bruker minst 10 timer på(forutsatt at solen steker hele tiden)

Da har jeg sikkert missforstått, men synes det var en merkelig kommentar! Hva menes i klartekst da!

Nei du den skjønte jeg ikke helt jeg heller. Prøvde å forklare hvor du kunne feste solcellepanelene hvis du hadde seilbåt, og at de små generatorene i "koffert-format" er veldig kjekke og etter mitt syn et bedre alternativ til solceller siden du har motorbåt. Hva som var så spydig med det skjønner jeg ikke. Kanskje du kan forklare i klartekst?? God jul

2,2A er fryktelig lite. Med en sånn generator og en 20A lader kjører du inn det samme på en time med generator som solcellene bruker minst 10 timer på(forutsatt at solen steker hele tiden)

Sorry, nå tror jeg kanskje jeg har lært noe nytt! har du en link til ett slikt produkt?

Skjønte ikke at vi snakka om noe annet enn solenergi jeg!!,

Beklager så mye og ha en fin høytidsfeiring!!

Hehe, trodde du jeg kalte båten din for en liten koffert-generator? Har ikke link akkurat nå, men søk på finn på kipor eller Honda. (Kipor er billig-kopi av Honda)

Også kjøper du en lader som passer til.220-12 20-30 A

Takk, da har jeg noe å pusle utover!

Må finne en som ikke bråker som den Kipor 1000w jeg har som jeg ikke tør bruke utaskjærs! ;)

Lars H:

Har dog skjønt at en sånn smartregulator gir noen prosent ekstra.

En slik regulator er et "must"!!

--------------------------------------------------------------------

Her burde jeg tydeligvis lese meg litt opp, men hva er forskjellen på en smartregulator og en som ikke er fullt så smart?

Jeg har allerede en Victron 602S, så ah-inn/ut, spenning på batteribanker, osv. har jeg full kontroll på.

Eneste motiv for å bytte regulator må være mer strøm, jeg trenger ikke flere displayer ;) Panelet er et 50w fleksibelt som legges mot sola på dekk eller fb når vi ligger uthavn noen dager. Pr i dag har jeg bare plugget det rett i sigarettenneren på dagtid og kjørt det uregulert når det likevel er belastning på "systemet" med kjøleskap, osv, men har også en regulator jeg antar er en "dum" greie med noen dioder på.

Noen som har forslag til en billig og grei smartregulator uten for mye "leamikk" ?

Redigert av Tilde (see edit history)

OK, her kommer litt teori (forhåpentligvis ikke for komplisert).

Når et solcellepanel utsettes for stråling fra solen, kan det avgi effekt i form av strøm og spenning. I tomgang (ingenting tilkoblet i det hele tatt), vil de fleste paneler gi ca. 20 volt spenning. Da leverer panelet selvfølgelig ikke noe strøm.

Så kobler en til en belastning, en lyspære , et batteri osv. Da synker spenningen og det går strøm ut av panelet. Dess mer en belaster panelet, dess mer synker spenningen på klemmene ut av panelet mens strømmen øker. Se den blå kurven på diagrammet under.

Men hvordan utnytte panelet best mulig? Da må en tegne opp en ny kurve for effekt som er produktet av strøm ganger spenning. Dette har jeg gjort og tegnet inn en rød kurve på diagrammet som viser prosent av maksimal effekt en kan få ut. I eksemplet er det tatt utgangspunkt i et vanlig 95watt panel.

Da ser en av den røde kurven at panelet yter 100% når spenningen ut av det er 17,6volt. Men det er alt for høy spenning for lading av batteriet og en trenger en regulator for ikke å "koke" et lite batteri med et stort solcellepanel. Så dermeder det klart for å innføre en eller annen regulator. Billigregulatorer "svir" bare av noen volt som går til varme for at spenningen kommer ned på 13 - 14 volt eller "tyner" panelet slik at utgangspenningen fra panelet kommer ned på brukbar spenning. Dermed kommer en fort ned på 80% effekt av hva panelet kan gi. For dette 95watt panelet er en da nede på 75watt og ca. 5,5A ladestrøm ved 13,5V inn på batteriet.

Men hva med en "smart" lader som kan sørge for at spenningen ut av panelet holder seg på 17,6volt der panelet kan gi maksimal effekt? Slike finnes, bl.a. MaxPower fra Naps. Her dyttes i dette tilfelle ca. 5,5A med en spenning på 17,6A (altså 95W) inn i boksen. Men boksen er smart nok til å levere hele denne effekten (minus selvfølgelige tap som finnes i all elektronikk) ut til batteriet. Så, alt etter tilstanden på batteriet, vil spenningen ut av regulatoren være mellom ca. 13V og 14,4V, med en ladestrøm på 7 - 6,5A!! Men OK, la oss trekke fra 10-15% tap, men det får en til masser av også i dumme regulatorer.

Så hva er konklusjonen? Jo, - sørg for at selve solcellepanelet får jobbe slik at det kan avgi maksimal effekt (som er når spenningen direkte ut av panelet er mellom 16 og 18 volt), og bruk "smart" elektronikk for å overføre dette til lading av batteriet.

Dette eksemplet gjelder for et panel som er rettet vinkelrett mot solen når den står på sitt høyeste midsommer syd i Norge. Med horisontalt montert panel, overskyet eller solen lavt på himmelen, reduseres effekten en har til rådighet drastisk uavhengig av smarte/dumme regulatorer eller ingen regulator.

bilde

:santcheer1:

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Guest Avmønstret#

Så om en gjør alle feil i boka, feks kjøper ett svært panel, monterer det en plass hvor en stort sett får en eller annen skygge, bruker for tynn kabling og dum regulator så kan en tape mye ifht å gjøre det riktig. Dvs montere opp flere mindre panel i stedet for ett, gjerne med ulike plassering slik at det er mindre sjanse for skygge og bedre sjanse for god vinkel til sola, god kabling (parallell) og smart regulator.

Riktig montering og komponenter har mye å si.

Med horisontalt montert panel, overskyet eller solen lavt på himmelen, reduseres effekten en har til rådighet drastisk uavhengig av smarte/dumme regulatorer eller ingen regulator.

Må på vegne av vår leverandør Victron få lov til å "arrestere" deg litt på det, Lars.

Her er noe info (eller kall det reklame, om du vil) om temaet.

Denne varianten har en artig funksjon som (om ønskelig) nærmest sikrer at batteriene blir fulladet, selv om diverse last er koblet til. (Forutsetter selvfølgelig at last er koblet på regulatoren, og ikke direkte på batteriet.)

Det du vel "arresterer" meg på er dette med variabelt maxpunkt vil jeg tro iom. at jeg kun nevner en spenning på ca17V. Hvordan, og hvor raskt den MPPT regulatoren jeg har nå, Naps Maxpower håndterer enrdringer i denne spenningen og hvordan den er bygget opp, har jeg lite info om. Jeg har jo hatt denne regulatoren en god del år nå, og utviklingen går jo fremover (i hvert fall innen elektronikk!).

Kanskje det er tid for nok en ny blå Victron duppedit? Den blå 25A landstrømladeren jeg kjøpte i år har så absolutt fungert helt utmerket. Så hva vil du anbefale? Jeg har to Solara paneler på hver 68W fast montert på fordekket (pluss tre urgamle 10W paneler som snart ikke gir noe strøm). De er nå koblet i parallell inn til regulatoren. Skal de seriekobles, må det gjøres inne i båten slik at det da blir 1m fra panelene og frem til sammenkoblingen, og så 1,5m frem til regulatoren. Så noe problem med spenningstap på grunn av lange ledninger vil jeg ikke ha uansett hvordan ting kobles.

Lars H.

bilde

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

@Lars H.:

Vi vet at du har "ting på stell", så hos deg vil vel forskjellen være marginal. Det fungerer jo tilfredsstillende for deg, så det kommer vel mer an på hvor morsomt du synes det er med marginer. Denne vil vel uansett være tilstrekkelig.

(Hvorfor du ikke kan seriekoble panelene ute, forsto jeg ikke helt.)

Å få dobbel spenning inn på regulatoren vil neppe ha negativ innvirkning på MPPT- funksjonen. Det er (visstnok) også litt forskjell på "by-pass" dioder på paneler, og dermed effekt-tap ved skygge. Dette får trolig større betydning ved seriekobling.

"High performance bypass diodes minimize the power drop caused by shade"

Grunnen til at jeg er litt nysgjerrig, er at jeg egentlig mener jeg kunne få ytterlige guffe ut av to så pass store paneler selv om jeg egentlig er fornøyd. Helt fornøyd ville jeg nok ikke bli før panelene ble montert i et motordrevet oppheng som automatisk rettet panelene inn mot solen! Jeg hadde for mange år siden kontakt med en kar i Sverige som kunne skaffe et slikt opplegg. Og måleresultatene hans var rett sagt imponerende sammenlignet med horisontalt plasserte paneler. Der var det omtrent "full peising" fra solen kom over horisonten til den forsvant! Jo, jeg kan koble panelene sammen ute, men det blir midt på fordekket mellom dem. Der må jeg i hvert fall lage en kobling fullstendig tett for sjøsprøyt og regn. Pris for ny regulator er jo også et moment, hva med en IM?

Fin forklaring, Lars H. :)

Må på vegne av vår leverandør Victron få lov til å "arrestere" deg litt på det, Lars.

Her er noe info (eller kall det reklame, om du vil) om temaet.

Denne varianten har en artig funksjon som (om ønskelig) nærmest sikrer at batteriene blir fulladet, selv om diverse last er koblet til. (Forutsetter selvfølgelig at last er koblet på regulatoren, og ikke direkte på batteriet.)

Og hvem forhandler Blue Solar-paneler og disse regulatorene?

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...