Erlend-S/Y Brizo Svart 28.Desember.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2013 Har i dag prøvd å starte den igjen. Oppdaget nå at det kommer relativt mye olje ut med kjølevannet. Blir en synlig svart stripe. Videre lukter det veldig eksos veldig raskt inne i hele kabinen, det er Disel i oljen når man tar opp målepinnen og den klarte etter ca fem minutter og bare stanse og slå seg vrang. Startknappen låste seg også. Så ikke verdens beste lørdag i havna :-) Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 1.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2014 Vet ikke hvor langt du er kommet med feilsøking, men start av motor bør nok ikke skje før feilen er utbedret. Selv en yanmar fikser ikke seg selv . Ut fra det du skriver høres det ikke bra ut, men fremdeles har jeg et lite håp om at du kan komme fra dette uten de helt store utgiftene. Teorien er da at det er mye diesel og olje i bunnpanna. Når nivået er for høyt drar stemplene denne suppa med seg opp i sylindere og tenner på dette. Det kan også komme inn i veivhusluftingen som igjen munner ut i luftfilter og motoren fungerer da som en forgassermotor. Peilet du oljenivået før start ?? Hvor høyt var det ? Tiltak : Av med fødepumpa som SoBo har vist på bildet. Sjekk membran i fødepumpa om den er hel. Hvis den er defekt må du få ny pumpe eller membran. Så pumper du ut oljen/dieselen i motoren, bytter oljefilter og rengjør eller bytter luftfilter. Fyll på ny billig olje (husk riktig nivå) og filter og kjør denne en times tid før du atter en gang bytter olje. Dette gjøres for å få ut rester av diesel. Er du nå heldig er det alt som skal til, men faren for at toppen eller toppakning er blåst samt andre skader er jo stor så ikke vær altfor optimistisk. Er fødepumpa ok så er nok dette litt mer alvorlig. At det var olje i kjølevannet kan skyldes at den ikke forbrenner alt av denne suppa som passerer sylindere. Få hjelp av en som kan litt om dette. Lykke til . Sitér dette innlegget Link to post
Bøljan Svart 1.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2014 Enig i at det høres ut som defekt fødepumpe eller sprekk i membran. Opplevde noe av det samme på min Yanmar 1 GM 10. Min raste ikke ut men fikk aldri maks effekt og diesel i olja. Ny pumpe kosta under 500 kr. og problemet løst. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 10.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2014 Løfter denne tråden for at TS skal få skikk på yanmaren sin . Sitér dette innlegget Link to post
Erlend-S/Y Brizo Svart 13.Februar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2014 Løfter denne tråden for at TS skal få skikk på yanmaren sin . Takk Eureka, skal ta en ekstra runde med motoren nå førstkommende helg :-) Skal holde dere oppdatert om jeg får den på rett kjøl - takk for alle innspill :-) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.