windyén Startet 20.Desember.2013 Link til dette innlegget Startet 20.Desember.2013 Jeg har nå omsider bestemt meg for å bestille ny kallesje, har noen erfaring med syrefaste bøyler?, regner med at de tåler endel mere, men de er jo også dobbelt så dyre. Eller er det bare bortkastede penger... Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 20.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2013 Hva mener du problemet er med bøyler i aluminium som jo er det vanlige? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Framtia Svart 20.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2013 Jeg har hatt begge deler, og må si at jeg synes at bøyler i stål både er mye penere og mer stabilt. Så det spørs jo litt hva du selv velger å prioritere. Kalesjen står jo med aluminiumsbøyler også. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
windyén Svart 20.Desember.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2013 De alumininiumsbøylene jeg har nå har fått en knekk pga var litt tidlig ute med båten i fjor, det kom snø... Regner med at de i syrefast tåler endel mere, også noen saftige bølger hvis man skulle komme ut i uvær. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 20.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2013 Ja men kjære du da, da har du jo etter din egen mening to gode argumenter for å spandere de mange ekstra kronene for å få spesialtillagede blanke og flotte bøyler i høyglanspolert syrefast stål? Og som Framtia sier, det er jo så mye penere å sitte å glo opp mot kalesjen mot disse blanke stengene. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Mons Olav Svart 20.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2013 Nymotens alu bøyler er overflatebehandlet dei også so dei varer lenge dei og.Lettare er dei også. Sitér dette innlegget Båt med fjernkontroll Link to post
Svensk Svart 20.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2013 Ja men kjære du da, da har du jo etter din egen mening to gode argumenter for å spandere de mange ekstra kronene for å få spesialtillagede blanke og flotte bøyler i høyglanspolert syrefast stål? Og som Framtia sier, det er jo så mye penere å sitte å glo opp mot kalesjen mot disse blanke stengene. Jultomten ser lite bister ut. God Jul på dig Lars H Hur stor är prisskillnaden? Du får ett stabilare och stadigare kapell med rostfria bågar broende på vilken båt det är. På en Westfjord 28 tyckte jag det var värt de 850 sek extra. Du får bruka mycket våld för att kröka en rostfri båge i 25 mm Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 20.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2013 (redigert) Syrefast og blankpolert! På sjøen skal vi ferdes med stil. God jul! Redigert 20.Desember.2013 av NilsPils (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Mons Olav Svart 20.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2013 Jultomten ser lite bister ut. God Jul på dig Lars HHur stor är prisskillnaden? Du får ett stabilare och stadigare kapell med rostfria bågar broende på vilken båt det är. På en Westfjord 28 tyckte jag det var värt de 850 sek extra. Du får bruka mycket våld för att kröka en rostfri båge i 25 mm Det er nok inte den riktiga Jultomten du ser på billede der,han ser du her.God jul. Sitér dette innlegget Båt med fjernkontroll Link to post
Erik Andresen Svart 20.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2013 Hei! Jeg har akkurat bestilt ny kalesje med bøyler til min Tornado fra Hansen Protection. Gikk igjennom samme diskusjonen som deg, dog med meg selv :-) Valget falt på alu, gjennstår å se om det var rett valg eller ei...... Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
windyén Svart 20.Desember.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2013 Hva måtte du betale for kallesjen? Syrefaste bøyler kommer seg på 4400.- + mva Sitér dette innlegget Link to post
Erik Andresen Svart 20.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2013 Kalesjen kom på 19.350,- Alubøyler på 1.740,- Begge priser eks. mva og frakt. Jeg gikk for kalesjen til 01 modellen, denne er delt på "midten" Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 20.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2013 Er bøylene i syrefast (316) eller rustfritt (304) stål ? Sitér dette innlegget Link to post
windyén Svart 20.Desember.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2013 Syrefast. Sitér dette innlegget Link to post
Kire Svart 21.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 21.Desember.2013 Husk også på at du IKKE må ha vinduer inntil syrefaste bøyler, de brenner de seg fast og ødelegger vindu. Da må du i så fall ha trekk rundt bøylene ved vinduene Sitér dette innlegget Link to post
Nero II Svart 21.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 21.Desember.2013 Argumentet med bøyler og bølger har jeg vært med å teste: En kamerat og jeg var usikre på hva som ville gi seg først: Bøylen eller tekstilen. Vi monterte en kalsje på et plankefundament og satte på brannslange. Det var tekstilen som ga seg. Slik sett tror jeg du kan spare pengene. Men så er det dette med smak og behag da…. Sitér dette innlegget Link to post
windyén Svart 25.Desember.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Desember.2013 Takker for alle gode innspill, har vel egentlig bestemt meg, syre... Fortsatt god jul Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 25.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Desember.2013 Jeg har syrefaste. Også inntil vindu. Som allerede sagt; det brenner rutene. Kire: du nevner trekk på stengene - erfaring med noe egnet? Sitér dette innlegget Link to post
windyén Svart 26.Desember.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2013 Hvis det brenner rutene kanskje det går an å ha på slik blank tape som man bruker til motorisolering for å dekke skjøtene?... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.