kointa Startet 21.Desember.2013 Link til dette innlegget Startet 21.Desember.2013 (redigert) og siden jeg skal på juleferie til trøndelag i morgen tidlig, så måtte det selvsagt varsles full storm , med bølgehøyde på opptil 7 meter utenfor østfold. Selv om jeg er fortøyd for storm, så ligger tvilen der, om jeg skal utsette juleturen en halv dag og sette kursen mot østfold for å sjekke båt. Båten ligger i kjøkøysundet, og vindretningen der er verst fra NØ, denne stormen er vel fra SV så båten ligger bra i le, men storm er storm, Så er det noen med lokalkunnskap som vet hvordan denne stormen vil berøre min båtplass ? Båten ligger forøvrig på N59, 14344-E010,94119 Har dårlige lokalkunnskaper om Østfold,siden dette er en helt ny plass for meg, så derfor håper jeg på svar Redigert 21.Desember.2013 av kointa (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Banarne Svart 21.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 21.Desember.2013 Tror vel jeg hadde utsatt reisen litt om du har mulighet,selv kjører vi til Hitra på mandag.. Sitér dette innlegget Kan hende jeg seiler min skute på grunn; men så er det dog deilig å fare!Henrik Ibsen Link to post
Goodwill Svart 21.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 21.Desember.2013 Det kan vel blåse godt fra SV i Kjøkøysundet også. Jeg hadde vel drøyd litt med avreise for å kunne ta en sjekk. Stormen skal jo ikke vare så lenge. Selv ligger jeg på land i Gressvik. Liker ikke varselet, men har nettopp vært og tightet til presenninga og stolet på at det holder. Sitér dette innlegget Link to post
kointa Svart 22.Desember.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2013 har nå sjekket, og dobbelsjekket fortøyninger- og ligger mot vest i sundet så det eneste er jo at det kan bli en del bølger, og siden båten er lav kan det skvulpe litt sjø inn i båten, så jeg sjekket den fastmontert lensepumpa, og plasserte i tillegg en 220v pumpe, sånn i verste fall Sitér dette innlegget Link to post
Streifer Svart 22.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2013 Ligger du på flytebrygge går det nok greit. Var nede å sjekket min båt kl 05.00 i morges. Den ligger ved vanlig brygge i Sponvika (Halden i Østfold). Høyvann kl 07.07. Sjelden jeg har sett vannet så høyt som i dag. Sjekk "sehavniva.no" Sitér dette innlegget Link to post
Madserazzi Svart 22.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2013 Var å sjekket nede i elva nå. Litt høy vannstand, men ikke noe problem der. I følge yr var det 20m/s sv på strømtangen kl 0700, så litt lufter det jo. I min havn så alt greit ut. Tror ikke vannet er høyt nok til å skape noen problemer, kanskje med unntak av Fjeldberg havna som er utsatt. Trolldalen skal ligge greit skjermet for sv så vil tippe at alt er greit der ute. Sitér dette innlegget Link to post
Fjord21DC Svart 22.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2013 Dro fra Drammen til Moss i dag morges. Min båt står ved de store industrihallene ved Moss Verft. Alt ok der! Mye vind i presenningen, blafret godt men ingen skader! Stativ ok! Hvite skumtopper der hvor Bastøyferga går! Blåser vilt! Så ingen spesielle farer noe sted! Mange båter vaier godt i båsene sine på vannet.. Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 22.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2013 (redigert) Det gikk hardt utover Hurumhavna i natt. Astors brygge ble løftet opp av sjøen som gikk nesten en mneter over bryggeplankene ved ett tiden i natt. Lenbger ut på brygga skjedde det samme. En seilbåt veltet på opplagsplassen. Astor ligger godt fortøyd og var uskadd av vindværet. Nå vurderer jeg å ta vekk presenningene som skaper stort vindfang. Allerede julaften er det meldt inn en ny tørn med vind og sjø. En fornuftig opplagssjef har satt båtene med god avstand slik at båtene ved siden av den veltede zeilbåten kom uskadd fra det. Redigert 22.Desember.2013 av Astor (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Hulda Svart 22.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2013 (redigert) I båthavnen i Son ser det ut til å ha gått greit. Presenningen til Lars H er som den pleier. Ellers er det noen som aldri får det til. Og de presenningene har blåst av denne gangen også. Det som er spesielt denne gangen er at det har vært springflo. En halv meter høyere, og en liten armada seiljoller lagret ved Soon Seilforening ville tatt seg en tur utpå. Noen har lagre kajakker for nær vannkanten ved garntørka, ikke bra. Ellers så har vi jo en del sjøfolk som slenger fra seg småbåtene sine (joller) og regner med at de skal være like fine til våren. Om denne blir til slags som oppussingsobjekt, så kan jeg bekrefte at motoren har vært minst en meter under vann: Og her er en til: Nå har Son ligge i le grunnet vindretningen som har vært SE. Neste kuling julaften er meldt rett S. Og den kommer i så fall til å treffe blink når det gjelder Son. Redigert 22.Desember.2013 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Stig Å. Svart 22.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2013 Blåste godt ved Glomma på Rolvsøy i dag morges så jeg tok turen ned i den lille havna vi har her i nabolaget og sjekke forholdene. Alle båtene der ligger på land men min båt og en til ligger helt i vannkanten. Det var et par båter som manglet presseningen bla min som hele shiten hadde blåst av på selv om jeg hadde festet ekstra godt. Er ikke lett og ligge helt åpent når det blåser storm. Heldigvis så hang presseningen ien taustump festet til krybba slik at den ikke hadde blåst til Sverige så jeg fikk med litt hjelp av vinden tatt den over båten igjen og festet igjen, men må nok på Europris og kjøpe meg mer tau og sikkre den bedre. Det største problemet her er at ved høy vannstand så ligger vannet rett under båten :P Ser det våte feltet hvor høyt vannet var denne gang pluss at det graver ut. Det var ca 4 m ut til vannkanten når båten ble satt på land Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 22.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2013 I båthavnen i Son ser det ut til å ha gått greit. Presenningen til Lars H er som den pleier. Takk for rapport, greit å måtte kjøre 7 mil for å sjekke selv. Men det er jo helt utrolig at det ikke er is i havnen. Men den kommer nok når det nærmer seg sjøsetting! Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
MaSa Svart 22.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2013 I år blir det isfritt Lars H. Det hadde iallefall vært helt topp :) Sitér dette innlegget Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :) Link to post
Bearded Beast Svart 22.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2013 Hvite skumtopper der hvor Bastøyferga går! Blåser vilt! Du er klar over at allerede ved laber bris danner seg hvite skumtopper Sitér dette innlegget Link to post
Fjord21DC Svart 22.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2013 Hvitt skum gir en god bris ja.. :) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 22.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2013 Du er klar over at allerede ved laber bris danner seg hvite skumtopper Det må gjøre vondt langt inn i sjelen for dere nord for Sinsenkrysset å høre om vind her syd på. Ellers, ha en God Jul! Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Hulda Svart 22.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2013 Ikke bare det, Lars H, vi vet hvordan vi skal håndtere vinden. Men nå hører det vel til sjeldenhetene at herren du referer til har andre kommentarer enn hva som må kunne betraktes som forulemping av andre. God Jul! Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 22.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2013 (redigert) Jasså du, den påstanden har vel heller med manglende observasjonsevne fra din side å gjøre. Og at eg skulle ha forulempet noen her nå ? Kor sart er det mulig å være. Er det bare emokids her elr. Og ja vi ler av østlendinger og dess like når de snakker om storm og viser til det som er frisk bris ;) Redigert 22.Desember.2013 av Plutonium (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 22.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2013 (redigert) Trist syn på opplagsplassen på Fuglevik (Rygge Båtforening) i dag. Scand Baltic, tror det er en 2008 modell, ligger på siden. Masse diesel har rendt utover hele plassen. Hadde heldigvis ikke tatt med seg flere i fallet, men utrolig trist for eier ! Vi krysser fingre for at ting går bra på julaften. Noe svære greier som skal komme ! Redigert 22.Desember.2013 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 22.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2013 Når både storm og meteorologisk institutt (for et par uker siden) melder om middelvind lik stiv kuling og liten storm i kastene på Blindern som ligger et stykke inn fra sjøen i Oslo by så blåser det faktisk ganske godt på Østlandet og i Oslofjorden, men klart at i forhold til hva vestlendinger opplever så er det ikke så mye å skryte av, men dog litt vind er det tross alt. Skal kanskje legge til at dette er målt vind og ikke et værvarsel,. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Mons Olav Svart 22.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2013 (redigert) Litt fleiping må dere tåle østlendinger,hvite skumtopper er dagligdags her på vestlandet he he.... Redigert 22.Desember.2013 av Ålahåve (see edit history) Sitér dette innlegget Båt med fjernkontroll Link to post
Lars H. Svart 22.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2013 Lavtrykket som ventes inn i julehelgen må vel være noe av det dypeste i hvert fall jeg har hørt om i våre områder, 935mB eller 700mmHg! Jeg syntes det forrige lavtrykket var dypt, så jeg tok bilde av barometeret mitt, men det som er ventet inn i Nordsjøen på Julaften, er noe helt annet. Men det får jeg nok ikke sett her på Østlandet. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Ternen32 Svart 22.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2013 Godtar litt fleip Skal vurdere og surre fast et par av presenning stroppene Sitér dette innlegget Eier av 1978 Furuholmen 32 Fly. Ternen sin Blogg: http://ternen.rashani.no/#home Link to post
Lars H. Svart 22.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2013 Litt fleiping må dere tåle østlendinger,hvite skumtopper er dagligdags her på vestlandet he he.... Jeg tror nok vi tåler litt av hvert her østpå, både av hovering og vær. Men orkan og 20m bølger som jeg tok bilder av da jeg jobbet i Nordsjøen, håper jeg vi slipper. Så er det å håpe på at dere slipper unna det verste været i julen. Jeg vil ikke akkurat si at jeg savner vestlandsværet her jeg lever i "eksil" på Skjetten! Ha en God Jul fra Lars H. (Ekte Stavanger-gutt!) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
sap_2000 Svart 22.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2013 Det var litt av noen bølger Lars H! Husker du når bildet er tatt? Bare artig å vite siden det var sort-hvitt :-) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Mulligan Svart 22.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2013 Det vil jeg tro er vintern 1979 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.