Jump to content

Ønsker synspunkt på "Fjord MS33"

Mizar

Recommended Posts

Er det noen som kjenner til denne båtmodellen, eller som vet om noen i Norge som eier denne båttypen som jeg kunne kontakte?

Send gjerne PM.

Det er en til salgs i Danmark og en i Tyskland, og designet synes å være midt i blinken for mine ønsker og behov.

Det ble antagelig produsert kun ca 50 stk. av dem på sytti-tallet. Så hvis det er noen som vet mer om denne motorseileren, er jeg veldig interessert i andres erfaringer. Den virker veldig solid og fornuftig etter min smak.

Den er designet av Amble, og jeg er mest opptatt av egenskapene den har som havseiler.

Ellers har jeg også funnet en "Najad 34 Ketch" i den prisklassen jeg kikker på nå. Men jeg har aldri sett før, at akkurat denne modellen også har hatt mesanmast. Så jeg lurer på om denne modellen ble laget slik originalt av Najad verftet, eller om mesanmast er noe som kan være ettermontert?

Redigert av Propell1 (see edit history)

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Takk! Det var kjapt svar! Jeg sitte her med en lten Zoladkowa Gorzka i glasset - fikke den av en polakk i sommer (vodka).

Ellers... Ser du har Mamba 311 - jeg var SÅÅÅ nær å kjøpe en Mamba 311 i sommer!...

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Guest Avmønstret#

Uten å vite alderen på folk her inne, jeg også syns båter som dette er tidløse og vakre.

Og fra denne epoken er skrog osv nært bombesikre mtp at de ikke akkurat sparte på glassfiber, gelcoat osv.

------

Når det er sagt, norskbygd fra 70-80 tallet (og lengre?) hadde ofte innredninger som vel lignet på noe østblokk camping greier ifht hva feks svenskene og danskene drev med på samme tid. Men kanskje ikke hos Fjord? Ut fra bildene ser innredningen ok ut.

Hei

Fantastisk flott båt rent linjemessig. Båten er en klassiker.

Vær imidlertid klar over at skuta er relativt trangbodd såvel under dekk som i cockpit. Doghouset opptar endel plass, og i tillegg er båten generelt dårlig utnyttet. Fin båt for et enslig par etc. Ikke ideell for barnefamilien. Jeg vil tro at din Mamba oppleves romsligere enn denne.

Synd at ikke Fjord rakk å produsere en storebror til denne. Oppskalert til rundt 40 fot hadde den vært drømmebåten i min verden.

Noe slikt ja Mulligan....

Tips meg gjerne dersom du kommer over noe slikt til en fornuftig pris.

Forøvrig et krav at cockpit ikke ligger for høyt. De fleste av disse typene har oppbygd cockpit som vel kun fungerer i havn. Her scorer Fjord 33 godt, men igjen, det var dette med innvendig volum... Båt er kompromisser.

Fjorden i Porsgrunn som det vises til lengre oppe ble forøvrig solgt for et par års tid siden. Ikke spesielt oppdatert den hjemmesiden.

Guest Avmønstret#

Så et par videoer på youtube akkurat av innredningen, som det er sagt, veldig dårlig utnyttet plassmessig. Å ha både styrhus og cockpit på en båt i den størrelsen med de linjene gir trang og liten cockpit. Styrhuset er kun et styrhus med en lang køye, ikke en "sosial arena" som styrhus i nyere båter er. Bysse midt i båten langsetter... vel. Og ved nærmere ettersyn så er det vel typisk norsk innredning fra epoken. Ikke veldig gjennomtenkt med smarte løsninger.

Også skeptisk til bakvegg og dør til styrhuet mtp virkelig havseilas. Om jeg hadde langturplaner med en slik båt tror jeg at jeg hadde tenkt forsterkning akkurat der. Kanskje støpt opp bakveggen og fått en ordentlig dør?

Men duverden, en vakker båt. Og Perkins er jo ikke dumt heller.

Det ser ut til at den kan være bygget litt forskjellige steder og med minst to utgaver av innredningen. Den jeg har sett, virker henimot perfekt for den bruk jeg ser for meg. Lange perioder med soloseilas, fritt valg av innendørs eller utendørs styreposisjon, liten størrelse på cockpit, sitte tørt på rorvakt, mulighet for matlaging samtidig som man kan holde utkikk ved solo seilas etc.

Det er likevel rom nok for pardannelse hvis noe slikt dukker opp under veis, og selv om familievennligheten ikke noe stort behov for meg. -Og jeg har fått med meg dette med bakveggen, Pinkvin. Helt enig der.

Jeg kommer nok til å dra og se på en slik en ved første anledning, tenker jeg. Det er først da man kan ta noen avgjørelse om dette er blinkskuddet for meg -eller kanskje ikke.

Og det er jo absolutt ikke noe minus at den er linjelekker i andres øyne også.

Men jeg kunne like gjerne anløpt med en Fjord 28CS også, jeg, hvis jeg hadde villet ha den løsningen, rent praktisk...

;-)

Guest Avmønstret#

Mascot 910 er vel litt samme typen båt. Men tipper den kanskje er en litt hvassere seiler? Og de har tatt byssa opp i styrhuset og litt breiere hekk gir vel litt mer plass samlet sett?

Og en mer moderne variant med moderne undervannskrog, lm 33 vitesse, en båt jeg absolutt kunne tenkt meg.

Om en begynner å lete litt så er det vel egentlig en god del båttyper i denne "klassen" av båter.

Takk for flere gode tips, de er verdt å ha med seg videre, ser jeg.

Jeg trodde jeg hadde god oversikt over hva man skulle se etter nå, men det er også mye som forandrer seg når man går litt oppover i prisklasse.

Til slutt blir det også et spørsmål om hva man kan finne tilgjengelig, pris/tilstand/osv., rundt kjøpstidspunktet.

Jeg er nok mer enn vanlig grundig, i omtanke rundt forberedelser, kunskapservervelse osv. før dette blir noe av også.

Det er eigentleg merkeleg at det ikkje finnast fleire båtar som td. Mascot 33 her i landet. Eg driv også langtidsplanlegging, og ser at ein båt av som du vurderer er ein fornuftig "vestlandsbåt" også. Kunne gjerne tenkt meg ein båt på omlag 35 fot, med bra cockpit, innvendig styreposisjon, to kabiner og to langsgåande sofaer i salongen. Eg vil ikkje ha dinette som t.d. Fjord 33 har. I tillegg må seilegenskapane vere bra, prisen skal heller ikkje vere for høg. Utvalet av båtar som oppfyller desse kriteria er svært lite her i Norge, tar ein turen til Storbritannia er dette vanlegare båttyper. Mascot har også ein 35 fotar som ikkje ser så galen ut.

overseas40.jpg

Noe sånt no'

Fin båt, kunne du fortelle litt mer om den, Mulligan? Modell, strl., prisklasse...

Det er eigentleg merkeleg at det ikkje finnast fleire båtar som td. Mascot 33 her i landet. Eg driv også langtidsplanlegging, og ser at ein båt av som du vurderer er ein fornuftig "vestlandsbåt" også. Kunne gjerne tenkt meg ein båt på omlag 35 fot, med bra cockpit, innvendig styreposisjon, to kabiner og to langsgåande sofaer i salongen. Eg vil ikkje ha dinette som t.d. Fjord 33 har. I tillegg må seilegenskapane vere bra, prisen skal heller ikkje vere for høg. Utvalet av båtar som oppfyller desse kriteria er svært lite her i Norge, tar ein turen til Storbritannia er dette vanlegare båttyper. Mascot har også ein 35 fotar som ikkje ser så galen ut.

Det jeg synes det er vanskelig å finne, er en eldre, billig, langkjølt motorseiler med gode seilegenskaper, som også har inngang i akterlugar fra salongen. Den mest interesante jeg har sett totalt sett (der nesten alt stemmer), var vel en Contest 32 (31 kanskje) AC ketch, som ble solgt i en by på nord-Vestlandet i fjor. Var dessverre for dyr for meg. Den hadde det meste, inkludert overdimensjonert skrogtykkelse pga tidsepoken da den ble bygget. -Men det er mange Contest-båter som har fått plastpest, så det er en risiko.

Det er vel kanskje denne du meiner?

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=34723949

Fin båt. Romsleg til å vere 32 fot. Mangler truleg litt ndg seilegenskapane. Men som du seier, viktig med gjennomgang frå salong til akterkahytt.

Ja, den var det!

Ellers er vel Comfortina 32 en av de få i denne størrelsen som har slik gjennomgang bakover, men den er vel ikke like mye havseiler som Contest 32. Jeg kikker etter den også i utlandet, men det er lite å finne til salgs innen rimelig avstand.

Men det går flere tog, det ligger to stk. Fjord MS33 i Danmark, og jeg mener fortsatt at vi skal ha et rush av eldre båter som kommer på markedet neste sesong. Men like billig som i forrige sesong er jeg litt mer i tvil om.

Redigert av Propell1 (see edit history)

Ypperlig turbåt, og justeringer for havseilas er beskrevet i manualen. Båt som vekker oppsikt i havner om du liker det. Grei familiebåt. Alt er overdimensjonert, og utmerket for barn ombord - stødig og trygg med solid skansekleding, tilnærmet sentercockpit og doghouse som gjør susen i ruskevær. Den ble levert i to utgaver . en med pentry i doghouse, og den annen med loskøye i doghouse og pentrey i salong. Den vanligste er med loskøye i doghouse. Sistnevnte kan lett ombygges med en sitteseksjon over køya om man vil. Skuta slører i 7 knop i en god bris. Forpiggen kn enkelt utvides til trekøyers lugar. Mye stueplass ombord.

https://www.facebook.com/pages/Fjord-MS-33/168204689934814

Har du en link som ikke forutsetter FaceBook bruk?

--

Jeg har fått navn på tre Fjord MS33 som visstnok skal ha, eller har hatt norske eiere:

Lady Oderina (eller noe slikt)

Mandrake

Michelle

Noen som vet noe om hvor noen disse båtene finnes nå, og/eller kjenner til eieren?

Nå vet ikke jeg hvor du bor, men det ligger en Fjord 33MS i Tønsberg/Nøtterøy, som har hatt samme eier i mange år. minst 12-15år. Han bruker båten mye,også på vinterstid.

Mener å huske at jeg har sett denne på vannet nå i vinter også, på Nøtterøy.

Utrolig fine båter, var min drøm også i lang tid også

Fernanda

:flag:

Redigert av fernanda (see edit history)

Båthilsen fra Fernanda.

Nå vet ikke jeg hvor du bor, men det ligger en Fjord 33MS i Tønsberg/Nøtterøy, som har hatt samme eier i mange år. minst 12-15år. Han bruker båten mye,også på vinterstid.

Mener å huske at jeg har sett denne på vannet nå i vinter også, på Nøtterøy.

Utrolig fine båter, var min drøm også i lang tid også

Fernanda

:flag:

Det er kanskje denne? Støtter alle i at dette er utrolig pene båter. :-)

http://www.marinetraffic.com/ais/details/ships/257973230/vessel:HAVHEIM

mvh, Arne
www.tiarora.no

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...