Jump to content

Slik peiles motoroljen riktig på D4 motorer


Targa 23.1

Recommended Posts

For å få riktig peiling av motorolje på D4 motorer åpnes påfyllingslokket før du drar peilepinnen rolig opp og tørker av den. Sett den på plass igjen og på nytt dra den rolig opp for å unngå at den virker som vakuumpumpe. Etter service i høst måtte eg etterfylle noe olje og ventet til dagen etter før eg peilet nivået. Da var det olje over max på begge sider av pinnen. Forstod ingenting da siste peiling viste godt under min og eg kun fylte på 2 dl. Snakket med en kompis som er maskinsjef, han mente det ble vacuum i peilerøret da eg dro opp peilepinnen og derfor steg nivået i peilerøret. Fikk tips om å skru av påfyllingslokket før eg dro opp peilepinnen. Da viste det litt over min på pinnen :-) Lett å bli lurt til at det er nok eller for mye olje på motoren!

Redigert av Targa 23.1 (see edit history)
Link to post

Vil ikke veivhusventilasjonen forhindre trykkforskjeller i veivhus og peilerør på lik linje med åpnet oljelokk med avstengt motor?

Uansett lurt å peile flere ganger for sikkerhets skyld.

Tydeligvis ikke, peilet flere ganger og fikk samme høye oljenivået. Det er en tilbakeslagsventil på veivhusvent slangen, vil ikke den blokkere?

 

I samme slengen er det greit å sjekke at peilepinnen sitter fast i håndtaket man drar i. Har vært borti flere nye motorer som denne er løs.(volvo d4-d6)

Fikk tips om det, håndtaket på min var fast. Redigert av Targa 23.1 (see edit history)
Link to post

Registerkjedet går i et hus bakerst på motoren og her er det plenty lufting mellom bånnpanna og topplokket som har to ventilasjonsslanger ut i veivhusventilasjonsfilteret. Slangen derfra og ned igjen i bånnpanna er til retur av oljen som skilles ut fra åndingen. Det er også digre oljereturkanaler fra toppen og ned i bånnpanna. Veivhusfilteret er ventilert via en slange til luftfilterboksen. Det vil aldri bli hverken trykk eller vakuum i en motor som står stille. Derimot stiller jeg spørsmålstegn ved trådstarters første peiling. Lot du oljen renne ned etter stans, før peiling av oljen, da du måtte etterfylle?

Link to post

Registerkjedet går i et hus bakerst på motoren og her er det plenty lufting mellom bånnpanna og topplokket som har to ventilasjonsslanger ut i veivhusventilasjonsfilteret. Slangen derfra og ned igjen i bånnpanna er til retur av oljen som skilles ut fra åndingen. Det er også digre oljereturkanaler fra toppen og ned i bånnpanna. Veivhusfilteret er ventilert via en slange til luftfilterboksen. Det vil aldri bli hverken trykk eller vakuum i en motor som står stille. Derimot stiller jeg spørsmålstegn ved trådstarters første peiling. Lot du oljen renne ned etter stans, før peiling av oljen, da du måtte etterfylle?

Dette stemmer bedre med mine erfaringer på disse motorene (D6). Er nøye med tilstanden på veivhusventilasjons- samt luftfiltere og har aldri merket noe som har tydet i retning av vakuum i motorene. Å la olja renne ned før peiling er derimot essensielt da dette har betydelig innvirkning på peileresultatet.

Link to post

Ikke meningen og provosere noen . Jeg har etterhvert drevet med båt i 27 år i det første åra jeg holdt på med båt så kjøpte jeg båter med forskjellige motorer men endte ofte opp med Volvo. Vet ikke om det var tilfeldig men for min del så har jeg vært så uheldig med Volvo att det er til og grine av og har sett mange andre også som har slitt med Volvo og faktisk også til dels nye volvoer også dette sitter så hardt i att bare jeg nå ser den grønne fargen og leser Volvo Penta så får jeg bortimot vondt i magen .i ettertid så har jeg også byttet båter men nå har jeg det slik att når jeg leser båtanonser og kommer til dette med motor og leser Volvo så klarer jeg nesten ikke fort nok og hoppe til neste annonse . Jeg har de siste åra kun godtatt båter med yanmar og det kan og være tilfeldig men har ikke opplevd en eneste negativ ting med yanmar. Kort sagt så har jeg faktisk hatt ett helt problemfritt båthold i de siste 8 åra med Yanmar .

Link to post

Kjent fra mange motorer dette. Jeg peiler alltid når motorene har stått lenge. Og sørger for å ha oljenivået tett mot minimum. Alltid. Vær smart. BRUK VEST! (Signatur :-))

 

Hvorfor holde lite oljenivå i motoren?? Den eneste grunnen jeg ser til det er at oljen blir fortere varm, men dette er jo minimalt problem i en fritidsbåt. Derimot så ser jeg det som et problem at man får lavt nivå og mister oljetrykket ved bunnslag,krenging og generlell stor sjø og ved oljeforbruk

Link to post

Registerkjedet går i et hus bakerst på motoren og her er det plenty lufting mellom bånnpanna og topplokket som har to ventilasjonsslanger ut i veivhusventilasjonsfilteret. Slangen derfra og ned igjen i bånnpanna er til retur av oljen som skilles ut fra åndingen. Det er også digre oljereturkanaler fra toppen og ned i bånnpanna. Veivhusfilteret er ventilert via en slange til luftfilterboksen. Det vil aldri bli hverken trykk eller vakuum i en motor som står stille. Derimot stiller jeg spørsmålstegn ved trådstarters første peiling. Lot du oljen renne ned etter stans, før peiling av oljen, da du måtte etterfylle?

Om du leser tredje linje i det første innlegget mitt, ser du at eg ventet til dagen etter. For kanskje å forklare dette bedre peilet eg da olja uten å åpne lokket, såg ingen olje på pinnen og etterfylte ca 5 dl. Peilet så noen dager etterpå med lokket på og da var det såvidt litt olje på tuppen av pinnen. Etterfylte ca. 2 dl og peilet neste dag fortsatt med lokket på. Da viste nivået over max. Snakket med mekanikeren som hadde byttet olje, men han hadde ingen annen forklaring enn at det var fylt på for mye olje, eller at pinnen var løsnet fra handtaket. Snakket med en kompis som er en dyktig erfaren maskinist og maskinsjef, det var han som sa eg skulle prøve å peile oljen med påfyllingslokket av. Da fikk eg nivået rett over min på pinnen, noe som stemmer med antall liter påfylt olje.

 

Vil ellers takke dere som bidrar til å sabotere tråden min. God jul og godt nytt år!

Link to post

Alt i orden Targa, det var slett ikke meningen å sabotere tråden din. Det var bare det at jeg var usikker på om du ved første peiling ventet i ti minutter etter stopp med å peile siden du skriver at du måtte etterfylle. Det er ganske mye olje i filtrene og i oljekjøleren som vil renne ned etter stopp. Dessuten sitter det en kraftig avstivningsramme med balanseaksler(kun på D4) nede i bånnpanna på disse motorene som tar opp relativt stort volum.

Link to post

Mente ikke at du saboterte tråden min, tenkte på andre som har vært inne med lure kommentarer i denne tråden som handler om VP og ikke oljepeiling. Tenke eg skulle unngå det ved kun å skrive D4. Det du skriver i dette forumet ser eg på som fornuftig. Derfor måtte eg forklare dette bedre.

Det er slik eg beskriver, har du en god forklaring?

Link to post

Tallisman.

Du skriver I ditt andre innlegg at det første ikke var for å provosere. Hva var det du da mente med det innlegget? Bidro du på noen som helst måte for trådstarter eller de som er I tvil om dette?

 

Her får du smake din egen medisin:

Jeg har også hatt Volvo Penta I alle mine båter, men har rigtignok bare hatt båt I 24 år. Alle mototrer har gått problemfritt og har aldri opplevd andre en feil enn tette dieselfilterene, men dette har neppe noe med motoren I seg selv å gjøre. Så hvorfor har du vært så uheldig? Har det med manglende vedlikehold eller kanskje feil bruk?

Skal vi være enige om at denne typen innlegg bare er med på å ødelegge interessen for båtforumet

Link to post

Jeg skal ikke konkludere med noe bastant angående dette noe mystiske oljepeilefenomenet annet enn at det er tilsynelatende mye olje som renner tilbake etter stopp på disse motorene og at nivået på pinnen muligens går noe ulineært. Du må gjerne peile både med og uten påfyllingslokket på, men jeg mistenker at det kan ta ulik tid for varm og kald olje å renne tilbake. Smøresystemet på D4/D6 er meget robust og det skal mere til enn litt for mye eller litt for lite nivå på pinnen før det er noe fare for oljetrykket. Jeg ser det er noen som hevder at disse motorene kan havarere ved litt høyt oljenivå "for det har min mekaniker sagt", vel det må bero på misforståelser. Følg boka og ha en avslappende god jul.

Link to post

Jag upplever motsvarande problem när jag pejlar oljan på mina TAMD63:or.

 

Även om man drar stickan först efter flera dagars stillestånd så blir ofta första resultatet att det inte syns någon olja alls på stickan.

Andra 'draget' så får man sedan ett rimligare resultat.

 

Även jag har haft lite intryck att det kunde ha med vakuum i pejlstickans rör att göra.

 

Båda motorerna ger samma resultat.

 

 

:santcheers:

Link to post

Jag upplever motsvarande problem när jag pejlar oljan på mina TAMD63:or.

 

Även om man drar stickan först efter flera dagars stillestånd så blir ofta första resultatet att det inte syns någon olja alls på stickan.

Andra 'draget' så får man sedan ett rimligare resultat.

 

Även jag har haft lite intryck att det kunde ha med vakuum i pejlstickans rör att göra.

 

Båda motorerna ger samma resultat.

 

 

:santcheers:

Akkurat det samme på min Yanmar 3YM. Oljepeiling etter tur eller stillestående motor en periode, viste første peiling helt tørr oljepinne. Stakk den ned igjen rett etterpå : Helt normalt nivå. Spurte en Yanmarmekanikker om dette, og han hadde ei forklaring på det, men det var helt normalt.

Link to post

Dette var meget nyttig lesning. Jeg har også slitt med å peil oljen riktig på mine D4-motorer. Har peilet på både varm og kald motor med store variasjoner i avlesingen. Følte at jeg ikke hadde helt piling. Skal forsøke "Duble Dip" metoden når dyrene skal vekkes til live i slutten av april en gang.

 

Men nå skal det feires jul!

:santa:

Link to post

Jag upplever motsvarande problem när jag pejlar oljan på mina TAMD63:or.

 

Även om man drar stickan först efter flera dagars stillestånd så blir ofta första resultatet att det inte syns någon olja alls på stickan.

Andra 'draget' så får man sedan ett rimligare resultat.

 

Även jag har haft lite intryck att det kunde ha med vakuum i pejlstickans rör att göra.

 

Endel peilepinner har o-ring tettning øverst ved håndtaket. Går røret ned et stykke under oljenivået vil det kunne bli en "væskelås" helt til nivået f.eks under gange blir så lavt at olja renner ut av røret.

Når motoren da stoppes sørger o-ring tettningen for at røret ikke fylles på ny før peilepinnen er dratt ut og trykket i røret er utlingnet.

Derfor er det lurt å peile flere ganger samt se nøye på pinnen så man er sikker på å få riktig nivå.

 

Kald 15w40 olje er ganske tykk og kan grise til innsiden av røret ved gjentatte peilinger på kald motor slik at nivået på pinnen kan være vanskelig å lese.

Man kan også se nivået relativt lett om man bare løfter pinne bittelitt for å ventilerere røret før man stikker den ned igjen på første peiling (kald motor)

 

Har lagt merke til det selv på mange biler og båter.

Mvh. SAP

Link to post

På motorer der det ikke er tilbakeslagsventil på slangen opp i veivhusfilteret har det kommet olje i innsuget ved kombinasjonen høyt oljenivå og stor arbeidsvinkel på motor, feks ved halvplan. Resultatet er selvtenning og rusing til havari. Pratet med to gode verksteder som har opplevd dette.

 

Jeg holder oljenivået ned mot minimum, og mine motorer har tilbakeslagsventil

 

Hva er konsekvensen av fullt veivhusfilter?

 

 

Vær smart. BRUK VEST!

(Signatur :-))

Link to post

Dette henger ikke på greip Bitteliten. For at oljen skal kunne dras inn i innsuget må det først stå så høyt oljenivå i veivhusfilteret at det kommer olje ut av åndeslangen som går inn på luftfilterboksen før filteret. Under normal drift siver det noen dråper ned igjennom denne enveisventilen og for at olje skal kunne trykkes opp igjen her må det være gjennomslag i motoren som er så kraftig at ventilasjonen av toppen ikke tar unna. Oljenivået i bånnpanna vil ikke påvirke dette. Derimot kan et veivhusfilter som er tett medføre at oljen som skulle rent tilbake istedet trykkes ut i luftfilteret og da blir dette svart av olje. På bilmotorer kan kondens og frost i dette filteret skape trykk i motoren men det er neppe relevant i fritidsbåter.

Link to post

Endel peilepinner har o-ring tettning øverst ved håndtaket. Går røret ned et stykke under oljenivået vil det kunne bli en "væskelås" helt til nivået f.eks under gange blir så lavt at olja renner ut av røret.

Når motoren da stoppes sørger o-ring tettningen for at røret ikke fylles på ny før peilepinnen er dratt ut og trykket i røret er utlingnet.

Derfor er det lurt å peile flere ganger samt se nøye på pinnen så man er sikker på å få riktig nivå.

 

Akkurat slik var det Yanmar-mekanikeren forklarte meg ang. peiling på min Yanmar motor. Måtte altid dra opp peilepinnen en gang (tørr pinne), før peilingen viste korrekt oljenivå på andre forsøk. :thumbsup:

Redigert av LM 605 (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...