Bitteliten Svart 23.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 23.Desember.2013 (redigert) disse tilbakeslagsventilene kom som følge av havarier som beskrevet Diesel Dahl. De var ikke på de første motorene Verkstedene jeg har dette fra er begge regionssentre i VP systemet. Vet ikke mer enn det. Jeg så en havarert motor som hadde gått 5 timer etter service med nye filtre. Oljenivå på max på peilepinnen. Halvplan fra Danmar til Sverige Vær smart. BRUK VEST! (Signatur :-)) Redigert 23.Desember.2013 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ebonita Svart 23.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 23.Desember.2013 (redigert) Ref SAP_2000: Endel peilepinner har o-ring tettning øverst ved håndtaket. Går røret ned et stykke under oljenivået vil det kunne bli en "væskelås" helt til nivået f.eks under gange blir så lavt at olja renner ut av røret. Ja Du är nog inne på något där SAP. Pejlstickans rör på mina motorer går djupt ner i tråget och det finns o-ringar. Det finns i själva verket likadana rör på båda sidor av motorn och man kan suga ut oljan vid oljebyte genom att ansluta oljelänspumpen till det vakanta röret. När jag drar oljestickan 'första gången' så upplever jag det som att det är ett svagt övertryck i röret och då gissar jag att detta övertryck har hållit oljan tillbaka så att den inte fyller upp röret kring oljestickan. Sätter jag in stickan och drar en andra gång så blir då resultatet bättre. Men hur övertrycket uppstår och röret tömmer sig 'in the first place' medan motorn svalnar efter körning kan jag inte riktigt förklara. Redigert 23.Desember.2013 av ebonita (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
nor star 290.. Svart 24.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 24.Desember.2013 Har 2 stk tamd63 som har tørr pinne ved første utdraging av peilepinne Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 24.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 24.Desember.2013 Slik er det også på mine tamd 60 c Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 24.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 24.Desember.2013 Er det ikke slik på de fleste motorene da? Jeg trekker alltid ut peilepinnen og tørker den, åpner påfyllingslokket for olje og venter et minutt før jeg peiler oljen. Da får jeg rett måleresultat. Jeg har en Yanmar 4JHE motor. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
ebonita Svart 25.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Desember.2013 (redigert) Mjae Lars, när jag jobbade på bensinstation för många år sedan så lärde man sig nog snarast det att om bara motorn hade stått tillräckligt länge så fick man en bra och entydig pejling bara genom att dra upp stickan en enda gång. Det var både på personbilar och lastbilar, men jag tror inte att det var o-ringstätning på stickan på dom motorerna. Förresten samma erfarenhet när jag körde lastbil och turistbuss på 70-talet (Volvo, Scania, Mercedes och Henchel-motorer). Då brukade vi vara måna att pejla oljan varje morgon, och det blev alltid tveklöst resultat med bara ett drag, och givetvis utan att man behövde lyfta på oljepåfyllningslocket. Och förresten även senare på grävmaskiner (med Volvo Penta TD30 - TD60 - TD70 - TD100 - TD120 motorer). Pss sätt så slapp man ju dessutom att torka stickan /ung och lat som man var :-)/... Men --- jag antar att o-ringstätning på oljestickan kom till som ett måste om man skall kunna låta stick-röret gå ner till botten i oljetråget och därmed alternativt kunna använda det till att suga ut olja vid oljebyte? Annars så riskerar man ju att oljan trycks ut där vid eventuellt övertryck i motorn... Redigert 25.Desember.2013 av ebonita (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 25.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Desember.2013 jag antar att o-ringstätning på oljestickan kom till som ett måste om man skall kunna låta stick-röret gå ner till botten i oljetråget På min motor går nok røret helt ned i bunnpannen da det i manualen står: "The oil should be pumped out through the dipstick hole. Put the evacuation pump rubber hose over the dipstic hole. Outher diameter of dipstick hole . . . ø15 and ø19." Samtidig fant jeg en forskjell i den engelske kontra den norske manualen. I den engelske manualen skal oljen skiftes hver 300 timer, mens det i den norske står hver 100 timer, eller en gang i året! Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
DieselDahl Svart 28.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2013 disse tilbakeslagsventilene kom som følge av havarier som beskrevet Diesel Dahl. De var ikke på de første motorene Verkstedene jeg har dette fra er begge regionssentre i VP systemet. Vet ikke mer enn det. Jeg så en havarert motor som hadde gått 5 timer etter service med nye filtre. Oljenivå på max på peilepinnen. Halvplan fra Danmar til Sverige Jeg skal ikke beskylde dine kilder for å bløffe men dette mangler altså logisk forankring. Hvordan får du trykkforskjell nok mellom bånnpanna og luftfilterboksen (som er åpen som ei låvedør) til å løfte oljen en halvmeter? Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 28.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2013 Her er Volvos skisse av smøresystemet på D4. Etter det jeg kan se stopper røret som peilepinnen tres ned gjennom der det går gjennom bunnpanna. Dvs at dette røret ikke fortsetter ned i bunn av bunnpanna slik det gjør på f.eks 41-motorene. D4-motorene har en seperat slange for tømming av motorolje som er uavhening av peilepinnen. Som følge av dette må vel enden av peilepinnen stikke ut av røret og ned i oljen når peiling foretas. Vil et over-/undertrykk inne i motoren ha noe å si så lenge enden på peilepinnen ikke står inne i røret? Eller er oljenivået i bunnpanna så høyt at det står opp i røret selv om dette går inn på bunnpanna forholdsvis høyt oppe. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Lingefan Svart 26.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2018 (redigert) Spørsmål: Gir D4/D6 alarm eller varsel ved lavt oljenivå eller bør man være hønemor og sjekke hele tiden? Har aldri opplevd å måtte etterfylle på mine D6350 (heller ikke den forrige jeg hadde). Men pga godværet i år så blir det kanskje litt mer kjøring enn normalt og jeg blir kanskje peile litt. Kjører ikke skyssbåt heller akkurat... Verkstedet mitt sier jeg ikke trenger å følge med på det selv med mitt bruk (70-100 motortimer pr sesong) og de bytter jo olje til riktig nivå hvert år. De sa at det er en egen peilemetode, men ikke tenk på det, hehe. Det må jo være noe skikkelig galt med motorene om de skulle trenge etterfylling på så lavt timeantall? Og det har jo gått bra slik i 11 år. Spurte de i fjor da jeg peilet bare ved å dra opp peilepinnen på de og opplevde at den ene stod på 1/3 over minimum og den andre var nesten full. Men jeg hadde jo ikke luftet med oljelokket eller peilet riktig og trodde det bare var å la oljen renne ned i motoren etter et par dager som kald. Så godt jeg ikke etterfyllte eller gjorde noe selv før jeg spurte verkstedet. Har eksempelvis en Porsche 911 og den peiles med varm motor, hvem hadde trodd det ut fra vanlig allmenkunnskap om peiling av olje på biler generelt? Så kjekt å kunne litt om den spesifikke motoren og hvordan den peiles før man begynner å justere oljenivået. Redigert 26.Juli.2018 av Lingefan (see edit history) Sitér dette innlegget Lingefan Link to post
Bitteliten Svart 26.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2018 (redigert) Mener å huske fra vp verksted at oljealarmen på D6 går på ca 14 liter, og at det er 20liter på motoren jeg peilet alltid på kald motor, fordi veivhuset er stort og det tar tid før all olje renner ned. Mine D motorer har alltid hatt under midten på peilepinnen. Helst ned mot min. Peilepinne på 911. Må være eldre modell da ? Redigert 26.Juli.2018 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.