Lingefan
Spørsmål:
Gir D4/D6 alarm eller varsel ved lavt oljenivå eller bør man være hønemor og sjekke hele tiden? Har aldri opplevd å måtte etterfylle på mine D6350 (heller ikke den forrige jeg hadde). Men pga godværet i år så blir det kanskje litt mer kjøring enn normalt og jeg blir kanskje peile litt. Kjører ikke skyssbåt heller akkurat...
Verkstedet mitt sier jeg ikke trenger å følge med på det selv med mitt bruk (70-100 motortimer pr sesong) og de bytter jo olje til riktig nivå hvert år. De sa at det er en egen peilemetode, men ikke tenk på det, hehe. Det må jo være noe skikkelig galt med motorene om de skulle trenge etterfylling på så lavt timeantall? Og det har jo gått bra slik i 11 år.
Spurte de i fjor da jeg peilet bare ved å dra opp peilepinnen på de og opplevde at den ene stod på 1/3 over minimum og den andre var nesten full. Men jeg hadde jo ikke luftet med oljelokket eller peilet riktig og trodde det bare var å la oljen renne ned i motoren etter et par dager som kald. Så godt jeg ikke etterfyllte eller gjorde noe selv før jeg spurte verkstedet.
Har eksempelvis en Porsche 911 og den peiles med varm motor, hvem hadde trodd det ut fra vanlig allmenkunnskap om peiling av olje på biler generelt? Så kjekt å kunne litt om den spesifikke motoren og hvordan den peiles før man begynner å justere oljenivået.