Jump to content

Seile fra Ålesund til Bergen, fra Bergen Arendal.

flkl

Recommended Posts

umulig å svare på, siden det kommer helt an på vinden. Frå Ålesund og sørover må du nesten regne med SW vind,dvs motvind. Da blir det vel motorkjøring stort sett.

Ålesund-Bergen ca 160 nm. Bergen Arendal 250 nm. 400 nm/ 6 knop=66 timer=2,8 døgn = 5,5 døgn hvis du seiler 12 timer i døgnet. Hvis du regner en uke har du hvertfall god tid !

umulig å svare på, siden det kommer helt an på vinden. Frå Ålesund og sørover må du nesten regne med SW vind,dvs motvind. Da blir det vel motorkjøring stort sett.

Vi har da rikelig med Nordavind såvel som vestavær så er ikke umiddelbart enig i denne påstanden om at en må regne med SW vind.

Når på året denne seilasen skal skje er også relevant.

På Cruisers forum, kom det et spørsmål om det gikk ann for et par å seile en 60 fots seilbåt rundt jorda alene. Mye frem og tilbake i svarene der, men etterhvert kom det rette svaret: Siden du spør: Nei det går ikke. For en som er kjent med båt på den størrelsen, så går det veldig greit, gitt at båten er rett utrustet.

Må du spørre om hvor lang tid det tar å seile, Ålesund - Bergen - Arendal, er jeg usikker på om du skal gjøre det nå i vinter.

Har du en båt du kjenner, og hvor dieselfiltre og oljeskift og alt annet er på stell, gjør du muligens turen på en uke. Jeg ville regnet 2 uker.

Vifa - Bruce Roberts 35

Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

Husker ikke tidene for seilasen Ålesund til Kristiansand for 3 år siden men

Brukte 14 timer Måløy til Bergen, Haugesund til Kristiansand 23 timer. Mulig 13 timer Bergen Haugesund.

Kjøpt båt her oppe? Hentetur?

Har ikke vært nordavind her på en måned tror jeg?

Fjorten timer?! Utaskjærs? Hvilken vind hadde du?

Starta kl 11 i Måløy og gikk indre, hurtigbåtleia, til little Bergen og var der rundt midnatt. + en time til Bergen neste dag. Så det gikk sikkert ikke fort. Gikk for motor all tid på tross av fin vindretning. Var en 42 fot SO.

Går ut ifra du synes det var lang tid grawis? Det var før jeg i det hele tatt vurderte å kjøpe egen seilbåt.

TS, i utgangspunktet kan du legge deg opp en rute på e- kart, så regner du ut tid i forhold til estimert fart. Deretter kan du regne litt på tidsbruk ved å legge til eller trekke fra en knop.

Var 2 karer og henta 47 fot Seilbåt på møre fredag, tror de ligg værfast på Sandsøy ennå? Har vært mye kraftig sw i det siste og ser ikke ut til å bli så mye endring med det første.

Tror eg ville regna en uke på en slik tur, men det kan fort gå 3 uker:-)

Kommet en 47 foter til Måløy idag. Ligger sikkert å venter på dårligere vær om den skal sørover?

Hvor lang tid vil det ta å seile Ålesund - Bergen - Stavanger - Kristiansand - Arendal?

Regn med 14++ dager vist du vet hva du holder på med. 30% motvind, 30% medvind, 30% landligge og 10% til det uforutsette. Du nevner ingenting om når tid du har tenkt avreise - ei heller båttype, erfaring etc. - så spørsmålet blir noe vanskelig å besvare.

Vist det er nå til vinteren så er Stad ikke det verste, men Jæren opp under land kan være et helvete på denne årstiden. Stavanger skipper du over og velger Tananger, eller Haugesund til Egersund. Fra Ålesund (Stad runder en på noen timer) til Tananger kan du gå indre leia. Fra Tananger til Arendal blinker du deg ut noen "nød havner" som du kan smette inn til vist det blir for ille.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Dette er en hentetur. Båten er en Mamba 29. Planen er å seile den nedover i påsken da været forhåpentligvis vil ha bedret seg noe. Er det tilrådelig å seile den nedover før hvis jeg får med en person som kan mer om seiling enn meg? - Jeg regner meg selv for å være en nybegynner.

Guest Avmønstret#

Holder ikke å kunne seiling alene. Må kunne styre båt i mye vær, navigere, tåle veldig mange timer i stor sjø uten å bli sjuk, løse de problemene som vil oppstå underveis osv. På en slik hentetur ville jeg tenkt at man bør være minst to som kan håndtere båten trygt alene og du selv som tredjemann.

Påsken er i uke 16+ og stort sett en uke. Du nevner at du har lite erfaring - nybegynner. For motor kan du nok regne med 6 knop i snitt over 12 timer, men glem dette vist du har tenkt å bare seile. Snitt på 4 knop og da ryker tidsplanen - noe den også kan gjøre vist været stritter i mot deg/dere.

2 mann kan nok klare dette, men det kan røyne på dersom ikke du selv kan strekke deg langt nok på vakta. 2 mann med 6-6 timer rortørn + 12 timers frivakt (søvn) i havn, som dere veksler mellom dere. Også 4-4-4 (12 timer) kan funke. Uansett blir det en god del natt-seilas som du bør beherske og en del av dette i indre lei dersom dette velges.

Om du selv starter hver dag med dagvakt på 6 timer, samt strekker deg så langt du kan uten å overdrive din egen tilstand, og den andre tar resten mot natta / kvelden og inn til havn for å fullføre 12 timers økta, kan dette også gå bra. Men en forutsetning er at den som blir med deg er erfaren nok til dette. Er han / hun det så er også personen i stand til å vurdere dette.

Å seile en Mamba 29 før uke 16 skulle ikke by på noe forandring. Litt avhengig av hva du har av utstyr ombord. Været kan du ikke bestemme over uansett, så du må ta det som kommer. Januar kan være like fin som April.

Hva med å legge dette opp i etapper. Ålesund - Måløy. Måløy-Askvoll. Askvoll-Strusshavn. Strusshavn-Lervik. Lervik-Haugesund. Så tar du Haugesund-Egersund, og videre, i Påsken. Alle stoppestedene har fin havn (muligens stengt for vann og strøm noen steder, men dette garderer du deg for) og 5-6 helger gir deg god tid til å tenke over seilas og det livet du gir deg ut på. Da får du også en mulighet til å sette seil og nyte omgivelsene. Fortøye båten godt de ukedagene du blir liggende i havn. Meld i fra til havnevakta om at du blir liggende og prut på prisen :thumbsup: Har du en følgebil (med vann og diesel) er jo alt bare supert.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Som råd til TS så tror jeg denne tråden godt kan styres videre til tips om forberedelse av båt og utstyr. Presenter båt og utstyr, motorisering, seil mm. Har den autopilot ? Kartplotter? Hvor starter turen ? Er du motorvant? Tilstand på båt? Det er en hentetråd her med en meget god og høyst realistisk beskrivelse av hva som kan gå galt, men også hvor bra ting kan løses. Noen som gidder å søke den opp? - tenker på turen hvor storseilet revnet og motor stoppa

Kommet en 47 foter til Måløy idag. Ligger sikkert å venter på dårligere vær om den skal sørover?

Det er nok de ja, de kryssa lørdag i middagstida. Tror det blåste 25 m.sek da så de var vel litt seint ute.

De snakka om Frøysjøen i morgen, så da er det vel som du sier, venter på dårligere vær. Tror kanskje eg hadde venta litt til ja,

eg fikk blåst løs spinnaker bommen (var festa til masta) i jan.2006 utenfor fjorden inn til Svelgen

Det var Tønsberg som var bestemmelsesedet slik eg har forstått det.

Lykke til må man vel kunne si. Og GOD JUL.

Kanskje noen som kjenner de som kan få de inn på BP med hentetråd?

Hørte rykter om at de var på FB. (men der er ikke eg :-)

Ved sydlig og østlige vinder kan man få en ubehagelig overaskelse utfor innløpet til Svelgen. Tror du får en fin tur nedover. Har seilt noenlunde samme strekket et par ganger alene. Har da satset på 12 timer underveis og natten i havn.

Dette har riktignok vært senere på året, mai / juni. Men med gode klær og litt snacks å tygge på så kan det være en fin tur. Har satset på frokost og lunsj om bord og middag på land, så sant det har passet.

Ruten har jeg tilpasset etter været når jeg har stått opp om morgenen. Radio og eller musikk er en fordel å ha, kan bli litt stilt en hel dag alene.

Lykke til!

Jeg har gått endel langs kysten i 23 fots motorbåt, og min erfaring er at det meste går. Mitt råd ville være som nr 1 At du prøver å minisere usikkerhet og 2 innretter deg etter været. Det første gjør du med det utstyret du har med, og den båten du bruker, det andre handler mer om respekt.

I uke 16 er dagen lang, så jeg tor ikke du vil ha problemer med å være underveis i 12 timer om dagen. Da kan du sjøl regne ut avstander, gitt at du vet hvor mange knop du gjør. Jeg tror at hvis du regner 5 knop i snitt, så er du svært konservativ.

En Mamaba 29 har både seil og motor og dermed mye sikkerhet innebygget, men jeg ville nok prøvd å sjekke tanken for dieseldyr før påske. Og så ville jeg anbefale VHF, mobilhar forbausende kort rekkevidde i ruskete vær. Ha med nok verktøy og deler.

Personlig har jeg stor respekt for Stad, men også fordi du har båt som er ny for deg: kunne du spurt han som har solgt deg båten om han ville bli med til Måløy? Da haddde du fått en fin voksenopplæring, og om noe skjedde så hadde du en som kjente båten ombord. Så kan du heller spandere biletten tilbake til Ålesund.

Jeg er best kent sør for Bergen, og der har du en rekke overnattingssteder langs leia. Sør for Bokn er jeg enig at du går til Tananger og så til Egersund. Hold godt av Jærens Rev. Hidra, Farsund, Seløy er gode havn vest for neset, og Mandal, Olavvsundet, Flekkerøy på østsida. Du kan gjerne sende meg en IM utpå ettervinteren hvis planlegninga di konkretiseres slik at stopp på dette strekket er aktuelt.

Det viktigste er respekt for været. Yr har eget sjøvarsel, Danmarks meterologisk Institutt har også gode sider for båtfolk. Ikke stress med å komme til Arendal, i alle havnene kan du gå fra båten ei uke hvis tida har løpt fra deg, du vil finne folk som gjerne stiller opp og ser til båten til du kommer tilbake.

Tenker du sikkerhet så mener jeg du kan få en flott tur nedover, det er tross alt noen av de finere strekingene i sørnorge du skal forbi!

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...