Jump to content

Noen som lar siste lag polering stå til våren?

Hansa666

Recommended Posts

Hei. Holder på med polering, har rubbet og lagt på siste lag med Polering, alt med maskin. Har ikke polert av siste rest med voks, da jeg tenkte dette skulle være på til neste vår.... Skal ligge på sjøen i vinter, derfor tenkte jeg at det siste laget skulle ligge som en beskyttende hinne på gelcoaten. Er det noen her på BP som har erfaring med tilsvarende måte å gjøre det på ?

Lurt a polere ferdig nå. Min mening er at upolert voks samler skitt som blir mer tidkrevende å fjerne. Spesielt for deg som skal ligge ute en hel vinter, så må nok jobben gjøres på nytt til våren uansett.

Liker å polere ferdig på høsten, samt ny runde på våren som da går mye lettere.

Ligger selv under tak i vinter og kommer nok til å gå over alle utvendige flater en gang til før sjøsetting. Så poleres det litt hist og her på de mest utsatte flatene noen ganger ila sommeren også.

Det er dessverre ingen lettvint vei til varig, blank gelcoat...

Samme med bil og lakk.

Mvh. SAP

PS, konkluderer raskt at jeg polerer ferdig båten.... Tenkte rett og slett ikke på at den selvsagt vil samle opp støv og dritt, som igjen skal av...... Takker for svar :)

Jag skulle tänka mig för innan jag låter vaxet ligga på opolerat över vintern.

Vad är det för vax?

voksen er en Meguiars 21, fra proff serien deres. Denne er saltvansbestandig og skal være bra... Har prøvd MYE forskjellig, men kommer ikke unna med letvindte løsninger... Nano og slike engangs produkter funker dårlig på en båt som er eldre enn 5 år. Men engangs produkter, tenker jeg på de alt i ett produktene....

Redigert av Hansa666 (see edit history)

colonite til USD 20 for halvliteren, var ikke noe å si på :) MEN, tester Meguiars proff serie denne gangen, så får vi se hvordan den holder.. Har polert 4 ganger i år med maritim sin nano vox, men dette holder ikke lenge i vestlandsværet :( Svarte renn merker forblir vanskelig å fjerne, og de kommer etter bare 1 regnskyll... Godt båten er hobby :):):)

För snart 5 år sedan tog jag 8 glasfiberskivor ca 30 x 40 cm och vaxade med 8 olika vax där jag följde tillverkarnas anvisningar till 100%.

Kan nämna att skivorna var de bitar som sågas ut för fönster i båtar och således nästan nya.

Skivorna placerades åt söder i ca 30 grader lutning och på min brygga för att även få salt.

Efter denna 18 månaders test använder jag bara Colonite hårdvax.

..Efter denna 18 månaders test använder jag bara Colonite hårdvax.

Interessant test Svensk :thumbsup: Tok du bilder av resultatene? Hadde vært kjekt å sett forskjellen, spesielt siden du har gått så grundig til verks og siden testen har foregått over såpass lang tid (dagens tips til å starte en ny og sannsynligvis meget interessant tråd :wink: )

I forfjor prøvde jeg å la noe voks stå upolert over vinteren. Var egentlig ikke meningen, men tok en økt ganske sent på høsten for å ha på noe beskyttelse gjennom vinteren. Så glømte jeg å polere av et område og gadd ikke ta det etter hvert som snøen la seg. Kan skrive under på det Jørn skriver, det krevde sin mann å få det fint igjen til våren. De områdene jeg hadde husket å polere voksen av holdt seg betraktelig finere til våren. Vurderte vaselinolje som beskyttelse tidligere i høst, men så kom vestlandsværet, så det ble bare med tanken i denne omgang..

@Svensk: Hvor kjøper du Collinite?

mvh

Bavaria32sport

www.waxdog.se Tror att de skickar utomlands.

Tyvärr gick bilderna för 3 år sedan i en datorcrasch.

Om du har blå båt hel eller delar kommer du att få ett fantastiskt resultat om underarbetet är bra.

En som har en blå Aquador är mycket nöjd.

Vi använder Scoll 3 gold och lamullshätta sedan sholl 30 med en ganska mjuk pad för att få upp glansen. Kör 2000-2500 varv med maskinen.

Gör du detta noga kan jag garantera ett fantastiskt resultat

OK

Jeg har brukt 3M sin bil polish system (for proffesjonelle lakkerere) for highcut jobben (grønn flaske til grønn pad, så gul flaske med gul paad, og tilslutt blå flaske med blå pad), og senere MaxWax sin hardglans som topppsjikt.

Du bruker da Scholl S03 (http://www.waxdog.se/product.php?id_product=252) og så Scholl S30 (fant bare S40 på webben deres: http://www.waxdog.se/product.php?id_product=280) og til slutt Collinite. Hvilket Collinite produkt bruker du da? 885 eller 925? Eller noe annet?

mvh

bavaria32sport

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

OK

Jeg har brukt 3M sin bil polish system (for proffesjonelle lakkerere) for highcut jobben (grønn flaske til grønn pad, så gul flaske med gul

paad, og tilslutt blå flaske med blå pad), og senere MaxWax sin hardglans som topppsjikt.

Du bruker da Scholl S03 (http://www.waxdog.se/product.php?id_product=252) og så Scholl S30 (fant bare S40 på webben deres: http://www.waxdog.se/product.php?id_product=280) og til slutt Collinite. Hvilket Collinite produkt bruker du da? 885 eller 925? Eller noe annet?

mvh

bavaria32sport

Jag använder Collinite 885. Om du har nöjlighet så vänta 4-6 dagar mellan gångerna du vaxar så att föregående lager härdar klart innan du lägger nästa.

Scholl produkterna köper jag på

www.streetpower-recond.se

Har tidigare använt 3M men föredrar Scoll då detta är mera lättarbetat. Kan bero på att Scholl är vattenbaserat och 3M är petroliumbaserat men är inte säker.

För att polera av vaxet använder jag flberdukar somjag sedan tvättar och återanvänder.

Hei. Dette med poleringsmiddel, hva som virker og ikke, er svært interessant. Det vi alle kan være enige om, er at forskjellige båter, alder, slitasje, krever forskjellige midler.

I dag har jeg brukt 3M fine cut, grønn kork, denne er det bra med slipemidler i, samt den gir bra glans. Hadde også kjøpt inn Meguiar, men denne var rett og slett ikke grov nok. videre testet jeg også Hempel sin rubbing, heller ikke denne holdt mål.

Scoll har jeg ikke hørt om før, men er det så bra som du sier Svenske, er det kanskje verdt et forsøk :)

MEN, for noen prisforskjeller det er på padder og middel...

Her er en padd som jeg kjøpte fra USA, kom på 70 kroner, i Norge 385..

http://www.norskprol.no/sider/produkt.asp?ID=201&tittel=Polish%20/%20Voks%20skumgummi&submeny=51

Meguiar sin MG 21 som jeg har brukt som siste voks, koster i USA 358 for en 1,8 liter, mens den i Norge kostet 1600..... Bare få flytende veske sendt med båt, tar ca 20 dager, så får du det over :)

Påførte MG 21 med en svart padde, denne er ganske bløt, og brukte tilsvarende padde til å polere det av etter 2 dager. MG 21 skal herde i ca 3 timer etter påføring for best resultat. Uansett, den var svært enkel å fjerne ettersom den var lagt på med maskin.

Har brukt vinkelkutter i alle år, men kjøpte nettopp en eksentrisk polermaskin, og denne var bare fantastisk bra :) kjøpte den på Maritim, http://www.maritim.no/batpuss/til-batpussen/verktoy/shurhold-polermaskin-dual-action

Verdt hver båtkrone, samt veier den bare 2,2 kg, mot min gamle biltema maskin på 3 kg....

Redigert av Hansa666 (see edit history)

Link til billig Meguiar proff sealing M21 på Amazon.com

http://www.amazon.com/gp/offer-listing/B000924QO0/ref=dp_olp_new?ie=UTF8&condition=new

Link til billig Meguiar proff sealing M21 på Amazon.com

http://www.amazon.com/gp/offer-listing/B000924QO0/ref=dp_olp_new?ie=UTF8&condition=new

Här var det bra priser på polerhättor och pads.

Har du beställt här och har det fungerat med betalning och leverans?

• 4 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...