Jump to content

Hva ruller vi på forstaget i år?

Belly

Recommended Posts

Advarsel 1: Spørsmålene kommer fra en gedigen fersking!. Lat som ingenting og scroll muntert videre om det bli for gale.

Advarsel 2: Ha medynk om dette er behandlet i tidligere tråder. Jeg har forsøkt å søke på emnet her og andre plasser, men fant ikke noe (banalt nok) som svar på mina frågor.

Har ett stort forseil som jeg kaller Genua 1. Dette kom rullet på Furlexen da jeg kjøpte båten, så det har jeg skjønt kan rulles... :crazy:

Med på kjøpet fulgte et forseil til i en sekk, merket medium (dette liker jeg å kalle Genua 2).

Spørsmålet: Hvordan kan jeg vite om Genua 2 også kan rulles? Kan alle forseil rulles? Seilet er forresten litt annerledes - ikke sånn glatt hvit finish som på de andre seilene men liksom beige og rutete i teksturen og med et gjennomsiktig belegg (mylar?). Betyr materialet noe for om det bør rulles eller ikke, er det skjæringen på seilet som avgjør, eller begge deler? Er det kanskje slik at alle seil kan rulles helt ut eller inn, men at bare seil som er spesielt beregnet til rull bør brukes f.eks. nesten utrullet (for å beholde noenlunde seilprofil)?

Her ble det mye rull og mange alternativer... :confused:

Hiv og hoi :blush:

Mylar-guten

hei,

På min båt fulgte "vanlig" enkelt seil for manuell heising og låring.

En seilmaker sydde om genua2 seiltet til rulleforseil. Ble noe mindre og med plastføringer.

Samtidig sydde samme seilmaker på noen plastføringer på genoa1 slik at dette manuellt kan heises/låres i sporet til rulleforseilet.

mvh johan

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...