stein erik olsen Startet 26.Desember.2013 Del på Facebook Startet 26.Desember.2013 Heia.noen som har båt av typen Myra 21?jeg har fått en slik båt,men motorn er defekt. Noen som kan si noe om denne typen båt?evt vilken motor som kan brukes i denne?den som er i er en Yanmar 15 hk 2 syl. Sitér dette innlegget Link to post
Mons Olav Svart 31.Desember.2013 Del på Facebook Svart 31.Desember.2013 Hei.Du får vente til litt over nyttår så får du sikkert gode svar.Tror det er ganske liten aktivitet her akkurat nå i romjulen.Godt Nyttår. Sitér dette innlegget Båt med fjernkontroll Link to post
Festina Lente IV Svart 13.Januar.2014 Del på Facebook Svart 13.Januar.2014 Jeg hadde en Myra 21 for mange år siden. I den var det en VP MD 2B, 2 sylindret diesel på 25 HK. Fin båt, hadde mange koselige timer i den med hele familien. Ble vel ikke så mange overnattingsturer, var litt trangt til en familie på fire. Toalett i salongen var heller ikke konas favoritt. Husker ikke hvilken årgang båten var, men om jeg skulle tippe var det en 1970 eller der omkring. Båten var fin i sjøen, men motoren bråkte og ristet noe infernalsk, i alle fall på full gass. Var faktisk ute i en del dårlig vær med den, og i forhold til at det er en liten båt taklet den vær og bølger veldig bra. Jeg vet at det i enkelte modeller var montert bensinmotor også, men hvor store de var vet jeg ikke. Jeg vil tro du kan montere inn det meste (diesel) opp til 25 HK, da har du nok krefter selv om du lesser opp båten en del. Jeg gikk mange ganger melllom Oslo og Tønsberg, og da fikk de 25 HK jobbe for fult. Jeg mener å huske at jeg da logget 7,5 - 8 knop, men er ikke sikker. 25 HK er ikke for lite, snarere tvert imot. Få tak i en motor med flest mulig sylindere, da blir vibrasjonene mindre. I dag ville jeg, med tanke på motorinstallasjonen og støy/vibrasjoner (motorkasse midt i båten), vurdert en bensinmotor med omtrent samme skyvekraft som en 25HK diesel. Sitér dette innlegget Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK. Link to post
stein erik olsen Svart 19.Januar.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Januar.2014 Takk for svar. men vil ikke en bensinmotor bruke mere drivstoff? Sitér dette innlegget Link to post
osa Svart 23.Januar.2014 Del på Facebook Svart 23.Januar.2014 en link om myrabåter..... http://www.rodarummet.net/myra/indexen.html Sitér dette innlegget Link to post
Festina Lente IV Svart 23.Januar.2014 Del på Facebook Svart 23.Januar.2014 Det går uansett ikke med stort "suppe" til en så liten motor.. Sitér dette innlegget Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK. Link to post
Capelin Svart 24.Januar.2014 Del på Facebook Svart 24.Januar.2014 Kjøpte en skadet Myra 21 for noen dager siden, den har en 20 hk Lister Petter montert. Planlegger å ta av overbygget, reparere skrogskadene og lage selvlensende dekk. Da blir det en grei åpen snekke. Sitér dette innlegget Link to post
stein erik olsen Svart 7.Juni.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Juni.2014 Har satt i en 3 syl yanmar på 33hk....ikke prøvd på havet enda.har en del ting som ska gjøres først Sitér dette innlegget Link to post
stein erik olsen Svart 9.Juni.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Juni.2014 Hei.har kjøpt ei gammel snekke uten motor.(myra 21)Etter det jeg har sett på bilder,så fins denne båten i 2 typer...med bua Ræv ned til propelln og den andre er mere flat under bak.Jeg har den flate typen....trur denne grever seg mindre ned enn den andre typen.Har satt i en yanmar 3 syl på 33hk med 2.8:1 i gir og 3 blars vridbart propel.har litt enda å gjøre med båt før den ska på sjøen.Lurte på ka jeg kan forvente av fart på denne båten? Kommentar fra moderator: Slått sammen 2 emner med samme tema. Sitér dette innlegget Link to post
stein erik olsen Svart 11.Juni.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Juni.2014 8-9 knop?? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.