X10an
Napoli skrev for 3 timer siden:Er det flere som har erfaring med "heat shrink solderless tubing"?
Jeg har benyttet slike, og gjør det fremdeles med jevne mellomrom. Om vi snakker om det samme da, for de jeg snakker om er helt klart med innebygd "solder" og er definitivt ikke "solderless". De er utrolig kjekke til sitt bruk, lodding og krympeslange med lim, alt i ett. De setter mye større krav til loddbarheten på kablene enn skikkelig flussmiddel og skikkelig tinn, og det medfører at de fungerer meget dårlig på oksyderte kabler. Dette kan være vanskelig å oppdage for ukyndige, slik at det er fort gjort å gå i den fellen. Flussmiddelet fungerer ikke veldig bra og tinnet smelter vel ved en temperatur rundt ca 90 til 100 grader (mitt anslag). Normalt loddetinn med bly smelter vel rundt 185 grader.
Men for ledninger med god loddbarhet er dette i mange tilfeller helt genialt for raske reparasjoner.
Det hjelper mye med trening i å bruke dem, da det er om å gjøre å få temperaturen så høy som mulig uten å smelte hull på krympestrømpe eller brenne isolasjonen på kablene. Begge deler er fort gjort når det benyttes lighter og sånn liten "flammekaster" for å lodde disse. Deretter er det viktig at de holdes helt i ro frem til både plast og tinn har stivnet skikkelig.
Jeg vil i utgangspunktet kun anbefale disse for folk som allerede har god kontroll på loddingen sin, da det er lettere for slikt folk å unngå mange av de lumske fellene. Om du ikke kan lodde fra før vil jeg egentlig ikke anbefale å begynne med disse.