Jannmar
JRK skrev for 2 timer siden:Vaselin er gode greier der det er korrosive miljøer, som i et fuktig motorrom eller utvendig.
Selv synes jeg det er noe kliss
Prøv hvit vaselin. Fås på tube på apoteket og er ikke klissete som gul vaselin. Også greiere å jobbe med når det er på tube. Mange kaller det "syrefri vaselin". (Gul vaselin inneholder heller ikke syre).
Fikk det anbefalt av en gammel riggmekaniker jeg jobbet sammen til bruk på elektriske kontakter eller når man feks. setter en syrefast bolt i gjenget aluminium. Har brukt det i mange år og det fungerer utmerket. Bolten irrer ikke så lett fast. Har aldri brukt det under krympestrømper, og kun utenpå elektriske kontakter etter at de er satt sammen.
Hvit vaselin er et rent petroleumsprodukt, uten tilsetninger, og blir også brukt som base for kosmetiske produkter og medisinske salver.
Så vidt jeg vet har også gul vaselin de samme egenskapene som den hvite, bortsett fra at den gule har en mere klissete konsistens. Har visstnok noe å gjøre med foredlingen av produktet.
Vaselin er et merkenavn. Det egentlige navnet på dette produktet er "Petroleum Jelly", og det ble markedsført med merkenavnet Vaselin i USA i 1860 årene.