Kjellg
Jannmar skrev 12 minutter siden:
Da var det sannelig rådyr kilopris på apoteket. Til mitt bruk har jeg såpass lenge av en tuben, det er snakk om flere år, at jeg synes det er greit med denne tuben. Brukes vaselin i større mengder, er jo 1kg spannet til en hundrings et rent røverkjøp i forhold til apotekprisen.
Synes det høres litt rart ut med et ikke-strømledende fett mellom kontaktpunkter. Ikke strømledende er jo pr. definisjon isolerende.
Har aldri sjekket om vaselin leder strøm, og har derfor aldri brukt det mellom kontaktpunkter av frykt for at det skulle ha en isolerende virkning.
Du og flere på BP har atskillig mere greie på dette enn meg, men rent logisk er det, på mitt nivå, noe som skurrer her.
Ja du skal tro vi stusset vi også på det. Men på pakken står det at fettet skal «børstes» på før man skrur i sammen kontaktpunktet. Står til og med at det er spesielt for CU og AI. Men det må være noe som hender når man skrur i sammen som jeg ikke kan. Men det jeg har observert og ser veldig godt er at kontaktflatene ikke oksiderer i det hele tatt når de er innsmurt med dette fettet.