Birchwood 320 Startet 28.Desember.2013 Del på Facebook Startet 28.Desember.2013 Ser etter båt i opptil 50 fot.. En 2006 Fairline 50 er oppgitt med desse talla Lengde i fot 52 fot Lengde i cm 1 579 cm Det vil da si eg ikke kan føre denne båten uten D5l? Noen båter er oppgitt til feks 52 fot men 14,99 i meter. Eg blir mer og mer forvirra her.. Er det muligens forskjell i korleis dei måler båten? Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
Sydvesten Svart 28.Desember.2013 Del på Facebook Svart 28.Desember.2013 (redigert) Tror det enkleste er å forholde deg til skroglengden i meter, og da er kravene 14,99 meter uten D5L.. Det spiller ikke noen rolle hva den selges som om det er 48 fot eller 53 fot, det er lengden av skroget som ikke må overstige 15 meter.. Når det gjelder denne Fairline på 1579cm, så er det meget mulig du kan føre den om skroget ikke er lengre enn 14,99m kan du demontere de siste 79cm på en eller annen måte uten å skade skroget, så kan båten være innenfor.. Men har båten målebrev, så vil skroglengden stå der Redigert 28.Desember.2013 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
aileenll Svart 28.Desember.2013 Del på Facebook Svart 28.Desember.2013 Skal du føre en såpass stor båt, så er D5L(a) jo en god kunskap å ha med. Det er også gøy å ta den hos Poseidon. Kurset koster ikke så mye, det er småpenger i sammenhengen, når du kjøper båt i den størelsen. Norske fot var 31,375 cm og frem til 1980 var det i salg tommestokker med Norsk fot og tomme. Men i dag brukes imp fot og tomme. imp fot er 30,48cm. (http://no.wikipedia.org/wiki/Tomme_(m%C3%A5l) Som du ser så kan det være gunstig å måle båten i norske fot, når du skal betale havneavgift, og i imp når du skal skryte. Loven som regulerer hvor langt fartøy du kan føre bruker meter, og den er lik over alt! Sitér dette innlegget Aileen ll Link to post
Sjeldenutpå Svart 28.Desember.2013 Del på Facebook Svart 28.Desember.2013 Din 33 foter er 10.54 meter såg eg. Min båt er 10.25m i følge målebrev, men solgt som 34 fot til meg. Eg må sikkert justere ned fot på min om eg skal annonsere den ein gong Det er meter som teller slik Sydvesten beskriver. Det er ein sjeldan gong D5L kurs i noenlunne området om det skulle bli nødvendig Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Fjellbonden Svart 28.Desember.2013 Del på Facebook Svart 28.Desember.2013 Min Ph 50 er oppgitt til 1524 cm. Litt brutalt å kappe 25 cm av baugen for å skru den på igjen og fuge med sika. I tillegg vil du kanskje trenge nytt målebrev, og da vil jeg tro at en tur til Poseidon er en vesentlig større fornøyelse. Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 28.Desember.2013 Del på Facebook Svart 28.Desember.2013 Ja, ingen steder du kan "trimme" av noen cm. her. De oppgitte målene er netto skroglengder, altså uten baugspyd og utstikk forøvrig. Badeplattformen er også en integrert del av skroget. Ring Poseidon, du vil garantert ikke angre Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Chiefengineer Svart 29.Desember.2013 Del på Facebook Svart 29.Desember.2013 Fairline PH50 mod. 2006 er sertifikatpliktig. Princess 50 samme mod. er akkurat under grensen. (14,97 pr. målebrev). Forutenom det er de vel ganske like størrelsesmessig. Sitér dette innlegget Link to post
Birchwood 320 Svart 30.Desember.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Desember.2013 JA det er jo dette eg stusser litt på.. Båter oppgitt som samme størrelse har forskjellig lengde. Og har og sett samme båt forskjellig årsmodel 50 fot men i meter fra 14,95 til 15,24. Men det er meter eg må følge bastant med på da.. Takker.. Jo har tenkt å ta d5l men ser det er ikke lett å selge båter over 15 meter. Så om ein noen gang skal selge ser det verre ut om den er over 15 meter. Forøvrig ser eg at det virker som du får mer for pengene over 15 meter kontra under. Mener altså at det er billigere med en 56 foter enn en 48 foter i ca samme år. Det var bare et eksempel altså. Så kjem det ann på om eg har hode nok til et kurs hos Poseidon. hehe Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
Popeye70 Svart 30.Desember.2013 Del på Facebook Svart 30.Desember.2013 Båtlengde i fot er en høyst variabel lengde. Det er flere båtfabrikanter som gjenbruker samme skrog i forskjellige modeller, og da med forskjellig fotangivelse. På motorbåter kan forskjellen forklares med innstøpt "baugnebb" og annerledes badeplattform, men på seilbåter er nebbet gjerne skrudd fast og badeplattformen er integrert i skroget uten å bygge ut akterover. Forvirrende? Ja! Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Ternen32 Svart 30.Desember.2013 Del på Facebook Svart 30.Desember.2013 Om du tar Sunseeker Martinique 36 og 38 som eksempel, disse har identisk skrog, men 38 har innstøpt badeplattform, en 36 med ettermontert badeplattform er i utgangspunktet da en 38 men skroget er altså ikke mer en 36. Sitér dette innlegget Eier av 1978 Furuholmen 32 Fly. Ternen sin Blogg: http://ternen.rashani.no/#home Link to post
Birchwood 320 Svart 30.Desember.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Desember.2013 Men se da her-. Hvilket mål går eg etter her da Prestige 500flyKAPASITETDrivstoff: DieselMÅL/VEKTLengde: 15,20Lengde skrog: 1498Bredde: 450Maks dypg.: 105Tørrvekt: Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
Hulda Svart 30.Desember.2013 Del på Facebook Svart 30.Desember.2013 Det kommer vel an på hva du er ute etter. Skal du registrere båten, betale for havneleie etc, så gjelder det lengste målet. Er du ute etter skroglengde over stevner gjelder vel det korteste målet. Eks. Hulda: Lengde over stevner 12935 mm. Lengde totalt (LOA) blir ca. 14020 mm, da er det tatt med fastsveiset peke og fastsveiset akterplattform. Ikke mer komplisert enn det. Sitér dette innlegget Link to post
Birchwood 320 Svart 30.Desember.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Desember.2013 Tenker på Sertifikatpliktig eller ei Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
bermuda Svart 30.Desember.2013 Del på Facebook Svart 30.Desember.2013 Jeg ville tatt et søk i skipsregisteret på samme type båt og tatt det derfra. Sitér dette innlegget Link to post
Birchwood 320 Svart 30.Desember.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Desember.2013 Finner ingen. Det er etter det eg veit kun to slike i Norge Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
Hulda Svart 30.Desember.2013 Del på Facebook Svart 30.Desember.2013 Lengden går nok på LOA. Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 31.Desember.2013 Del på Facebook Svart 31.Desember.2013 (redigert) Finner ingen. Det er etter det eg veit kun to slike i Norge Blir litt off-topic men hvordan tror du ettermarkedet vil reagere på en slik båt den dagen du skal bytte/selge jamført med f.eks. de langt mer kjente P50/PH50.? PS. Den tidligere "Viksund" varianten Majesty 50 er målt rett under 15 meter (14.97). Azimut 48 fly / Fairline Phantom 48 er jo også nyere båter i 50-fotskategorien med det "riktige" tallet på målebrevet. JA disse er nok enklere å selge etterpå enn en sertifikatpliktig båt i tilnærmet samme størrelse. Redigert 31.Desember.2013 av Chiefengineer (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 31.Desember.2013 Del på Facebook Svart 31.Desember.2013 Sjøfartsdirektoratet opererer med begrepet skroglengde i sine krav til sertifikat, og ikke LOA.. Det er det samme som gjelder for utstedelse av målebrev for båter... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Hulda Svart 31.Desember.2013 Del på Facebook Svart 31.Desember.2013 Da må man nok heller hente inn def. for begrepet 'skroglengde'. Eksempelvis om en motorbåt er utstyrt med badeplattform på en meter eller ikke. Det er noe med om hvorvidt slikt utstyr er fast montert så blir det regnet som del av skroget. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 31.Desember.2013 Del på Facebook Svart 31.Desember.2013 (redigert) Det finnes nok en definisjon, og jeg mener å huske at det som kan demonteres ikke medregnes som skroglengde.. Da jeg fikk målt opp seilbåten av sjøfartsdirektoratet i forbindelse med registrering i NOR, så ble fenderlisten "trukket fra" lengden på skroget. Båten ble målt uten fenderlist siden denne kunne demonteres Redigert 31.Desember.2013 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Ternen32 Svart 31.Desember.2013 Del på Facebook Svart 31.Desember.2013 (redigert) Ting som er skrudd, eller på andre måter festet på en måte som gjør at det kan demonteres uten å måtte gjøre noe større inngrep regnes ikke med i båtens lengde. Lengden på et Målebrev blir målt ved lengste mål i vannlinje om jeg ikke tar helt feil, Den du sikter til skal nok kunne føres uten D5, da skrogets vann-berørende lengde er 14,92 meter, Andre får rette meg om jeg tar feil, men dette er slik det er blitt meg forklart. Om du eksempelvis ser på Princess V52, så er denne i utgangspunktet levert som en 52 foter, men båtens faktiske lengde er 16,36 meter, altså 54 fot, men om du ser på badeplattform på denne så berører ikke denne vannlinje og båten blir derfor levert som en 52 foter. Redigert 31.Desember.2013 av celzeron (see edit history) Sitér dette innlegget Eier av 1978 Furuholmen 32 Fly. Ternen sin Blogg: http://ternen.rashani.no/#home Link to post
sap_2000 Svart 31.Desember.2013 Del på Facebook Svart 31.Desember.2013 Windy sin 52 og 53 foter er registret med skroglengde på under 15 meter. Badeplattformen er "påskrudd" selv om det ikke ser slik ut og kan nok demonteres selv om jeg aldri tror det vil skje i praksis. Denne metoden er meget vanlig for å få båter under 15 meter skroglengde. Ang Prestige så er det Jeanneau sitt luksus merke. De er blir veldig populære rundt i Europa og US og får meget gode kritikker. Hadde ikke vært bekymret for å kjøpe en slik kontra P og F. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Jori Svart 31.Desember.2013 Del på Facebook Svart 31.Desember.2013 Jeg vil anta at de båtene som har heisbare badeplattformer ikke regner med badeplattformen som båtens lengdemål. Det er jo både en smart løsning i seg selv, og en snedig måte for å holde lengden under 15 meter. Fler og fler store båter kommer jo med dette som standardløsninger nå. Jeg har også registrert at de nye Bavariene har den ekstra plattformen ettermontert originalt i fra fabrikk. Denne er jo fast, men kan sikkert være å gå kjøpt heisbar også ønsker man det. Har kikket på denne løsningen da jeg godt kunne tenke meg å forlenge min plattform selv på en tilsvarende måte. Sitér dette innlegget Link to post
Ternen32 Svart 31.Desember.2013 Del på Facebook Svart 31.Desember.2013 http://www.boat24.com/fr/Bateaux+a+moteur/Sunseeker/Sunseeker+36-diesel/detail/129719/ http://www.boatshop24.com/hr/sunseeker-38-martinique/motorbat/223403 Eksempel, som nevnt tidligere Sunseeker 36 og 38, Disse bruker samme skrog, om du ser 38 foteren så er badeplattform innstøpt og vann-berørende denne blir derfor registrert som 38 36 foteren har påmontert plattform og blir ikke en naturlig forlengelse av skrog i vannlinje, lengde på badeplattform taes derfor ikke med i beregning. Et annet eksempel. Sunseeker Predator 53. Vannberørende lengde på denne er 13,57 meter og vil da sannsynligvis kunne føres uten D5, men båtens totale lengde er egentlig 18,35 meter, altså over 60 fot, Badeplattform berører ikke vannlinje, denne er fastskrudd og regnes derfor ikke som en naturlig forlengelse av skrog. http://www.sunseeker.com/en/range/predator/predator-53 Sitér dette innlegget Eier av 1978 Furuholmen 32 Fly. Ternen sin Blogg: http://ternen.rashani.no/#home Link to post
Jori Svart 31.Desember.2013 Del på Facebook Svart 31.Desember.2013 Jeg tenkte mer på en løsning som dette http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=45103362. Selv om dette er 39 foter mener det veldig godt hva jeg viser til med heisbar eller ettermontert plattform. Man ser tydelig at denne plattformen er delt, og den ekstra meteren er ettermontert. Men liker man store plattformer gir dette en ganske pen løsning, samtidig som det ettermonterte/heisbare delen helt sikkert ikke regnes i båtens lengde ved import, selv om den antakelig er regnet inn ved salg. I annonsen ser man avertert som 9 fot, men opplyses å være 42 fot. Den ekstra meteren er jo antakelig monsteret av badeplattform. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.