Jump to content

Størrelse på båter. Fot og meter

Birchwood 320

Recommended Posts

Hei, dette står på Sjøfartsdirektoratet sine sider.

Hvordan defineres båtens lengde?

Lengde defineres som skrogets lengde (LH) etter NS-EN ISO 8666 Mindre fartøy – Hoveddata. Skroglengde er distansen mellom to vertikale linjer som skjærer gjennom den fremste og den akterste del av skroget når fartøyet er i korrekt trim på vannet, jfr. vannlinjen. Det er ikke noe i veien for at fremste eller akterste del av skroget kan befinne seg under vann.Skrogets lengde (LH) inkluderer alle strukturelle og faste bestanddeler av fartøyet, så som tre, plastikk eller metallbauger eller akterender. Lengden ekskluderer deler som kan demonteres uten å forårsake skade eller påvirke fartøyets strukturelle intakthet, for eksempel rigg, baugspyd, pulpitt i begge ender av fartøyet, beslag på akter- og forstevn, ror, hekkaggregater, utenbordsmotorer med monteringsbraketter, plater og lignende, dykkerplattformer, badeplattformer, fendere og plankeganger. Lengden ekskluderer ikke avtakbare deler av skroget som fungerer som hydrostatisk eller dynamisk støtte når fartøyet ligger i ro eller er underveis.

Ellers så er det mykje forskjellig når det gjelder størrelsen som blir oppgitt på båter.... Men Phantom 50 er nok over sertifikatgrensen. Princess 50 er under grensen, den har nesten identiske mål som min phantom 48....

Lengden på et Målebrev blir målt ved lengste mål i vannlinje om jeg ikke tar helt feil,

Men her tar du feil, målebrevet fra Sjøfartsdirektoratet er maks skroglengde LH, og den er svært sjelden ved vannlinjen for en fritidsbåt..

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

l)

Største lengde: Mål fra forkant av forreste del av skroget til akterkant av akterste del av skroget. I tillegg til hovedskrog anses skroget å bestå av dekk og skansekledning. Konstruksjoner som skal medtas i største lengde, må kunne defineres som del av/forlengelse av ett eller flere av nevnte tre hovedelementer og bestå av samme materiale som skroget, eventuelt del av dette. Forlenget dekk som medtas i største lengde, skal ha utstrekning fra borde til borde og være omsluttet av rekkverk eller skansekledning dersom øvrig dekk er omsluttet av slikt. Forlenget del av hovedskrog som medtas i største lengde, skal danne forlengelse av bunn og skrogsider. Elementer som ikke tilfredsstiller nevnte kriterier, anses ikke å være del av skrog og medmåles ikke i største lengde. Største lengde angis til nærmeste cm med 4/5 avrunding.

Ifølge regelverk så skal største lengde benyttes i målling, det vil si fra baug til akterspill.

Badeplattform som ikke gir en naturlig forlengelse av bunnskrog regnes ikke med. Altså en badeplattform som gir utspring fra skrog og ikke følger bunnen av båten er ikke regnet med i største lengde på båten.

Eier av 1978 Furuholmen 32 Fly.

Ternen sin Blogg: http://ternen.rashani.no/#home

• 5 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...