Arnie Startet 28.Desember.2013 Link til dette innlegget Startet 28.Desember.2013 Som de fleste av oss sikkert vet er jo ispropellens funksjon å transportere varmt bunnvann opp til overflaten for å begrense/hindre isdannelse. I tillegg vil det jo også bli en viss bevegelse/strømning i vannet på overflaten som også vil bidra til å hindre isdannelse. Det jeg lurer på er om denne strømningen vil gjøre det vanskeligere for organismer å feste seg til skrogbunnen hvis man bruker ispropellen i sommerhalvåret? Sitér dette innlegget It's nice to be important, but it's more important to be nice. Link to post
bare lek(k)er Svart 28.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2013 Hmm. "artig" problemstilling, umiddelbart tenker jeg at dette ikke har noe for seg, da det vel vil øke strømmen av mikroorganismer over skroget. Det vil jo kunne føre til mere groe. Men på den andre siden vil de kanskje ha vanskeligere for å feste seg (som ts er inne på) i tillegg vil vannet muligens bli mer grumsete, som medfører mindre sollys og dermed dårligere forhold for groe? Vanntemperatur vil oxo kanskje påvirkes? Her må det praktiske forsøk til, noen som kan teste ? Trygve Sitér dette innlegget Link to post
jørn Svart 28.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2013 Er det ikke slik at jo varmere vann jo lettere gror det? Om sommeren vil jo da en ispropell virke på motsatt måte som vinter: kaldere vann fra bunnen vil komme til overflaten, og det vil virke positivt mot groe. Sitér dette innlegget Link to post
På tur Svart 28.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2013 Vil tro groe liker strømmende vann, så kanskje ikke den beste bruken av ispropell. Sitér dette innlegget Link to post
aileenll Svart 28.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2013 Har trådstarter snorklet, eller dykket ute ved de ytterste skjær? Der gror det helt fantastisk! Ute i havgapet er det mye strømm i vannet og vannet er ikke det varmeste! Organismene som vokser fast på båtbunnen tilhører noen planteriket og noen dyreriket. De er avhengig av næringsriktvann, dyrene av oksygen og plantene av CO2 og sollys. Hva skjer når du lager ekstra strømm rundt skroget? Sitér dette innlegget Aileen ll Link to post
Hakkannen Svart 28.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2013 Strømmen må i så fall være så sterk at selvpoleringen i bunnstoffet fungerer, da kan det gjerne ha noe for seg? Sitér dette innlegget Link to post
3rik Svart 28.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2013 (redigert) Sikkert billigere å investere i ultralydsystem ala algae free. Ispropell er ikke billig i seg selv, så kommer strøm i tillegg! Btw, har hatt båt liggende lenge der det er sterk strøm, ikke særlig mindre groe der enn hvor jeg har båt nå. Redigert 28.Desember.2013 av eriklepe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Arnie Svart 28.Desember.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2013 Mange interresante tilbakemeldinger her ja, takker for det ;-) Jeg kikket litt på denne Algae Free-dingsen tildligere også, men syntes den var litt dyr. Men jeg ser jo at en ispropell ikke er så mye billigere. Det vil jo også bli et vesentlig større driftsbudsjett men en 1000w propell kontra en 8w "buzzer". Sitér dette innlegget It's nice to be important, but it's more important to be nice. Link to post
Lars Kirkeng Svart 28.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2013 (redigert) Billigste i lengden er kanskje å vaske litt selv innimellom, tok opp min på sensommeren og fikk de til å spyle den skikkelig rein. Ble jo en annen båt! :-) Redigert 28.Desember.2013 av Lars Kirkeng (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sofaseileren Svart 28.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2013 Må bare bekrefte det andre sier her. Som dykker er det lett å se forskjellen i livet under vann på steder med stillestående vann kontra sterk strøm. Men mulig du får mindre slim, og mere skjell og rur, om du skulle foretrekke dette. I marinbiologisk terminologi vil nok båtskroget defineres som et hardt substrat, og i kombinasjon med strøm er det i følge en marinbiolog jeg kjenner, beste oppskriften på et rikt undervannsliv. Sitér dette innlegget Link to post
GSH Svart 29.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2013 Vi har aldri groe, tar opp båten hvert andre år. Men vi bruker den ! Sitér dette innlegget Link to post
TasleT Svart 29.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2013 Er det noen som har prøvd ultralyd mot groe og rur? Noe a la denne: http://www.seatronic.no/algae-free-c-456/algae-free-mod-basic-p-4039 ? Sitér dette innlegget http://www.tore.aasli.no Link to post
tobixen Svart 29.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2013 Det ble gjort noen tester med dyrt og billig bunnstoff - og konklusjonen var at for båter som var mye i bruk, så var forskjellene marginale, mens noen av de billigste bunnstoffene omtrent ikke hadde effekt i det hele tatt på objekter som ble stående ubrukt - så vannstømming kan altså ha noe å si ifht billig bunnstoff. Enkelte hevder at problemet med groe reduseres dersom man nå og da lar båten stå i ferskvann eller brakkvann. I ferskvann og brakkvann er det generelt mindre problemer med groe, men noe algegroing har man jo. Ellers tror jeg (men det er bare synsing) at variert bruk vil hjelpe noe; bruker man båten mye og har man båten både i ferskvann og saltvann vil det bli vanskelig både for saltvannsorganismer og ferskvannsorganismer å bite seg fast, samt både vanskelig for organismer som foretrekker mye vannstrøm og for organismer som ikke tåler vannstrøm. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Sofaseileren Svart 30.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2013 Ved bruk av båten poleres bunnstoffet. Om samme effekt skulle oppnås med en ispropell må man nok øke motoreffekten markant. Sitér dette innlegget Link to post
jerognal Svart 30.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2013 Båten min ligger nå et sted med mye mer strøm enn før og den gror også mer enn før. men har mindre slim da.... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.