Jump to content

Rørlegger hamp til diesel rør

På tur

Recommended Posts

Regner med det er snakk om tetting av gjenger, og ikke hamp som biodiesel.

Det blir tett med hamp og pakksalve, men om det holder i lengden er vel annen sak.

Nå er vel ikke diesel så veldig tærende, men over tid vil det nok bryte ned hampen, har forsåvidt aldri prøvd.

Gjengetape er normalt heller ikke motstandsdyktig mot diesel, i det minste ikke vanlig ptfe tape, men man får jo egen gjengetetning som tåler bensin og oljer, og Loctite har i det minste slik gjengetetning, og det er vel det beste å bruke.

Man bør nok bruke Loctite 577 på motorer, det er i det minste det jeg velger å bruke på alle typer gjenger, enten det er olje, diesel eller hva det måtte være.

Det hadde aldri falt meg inn å bruke hamp på dieselrør da det ikke er anaeraobt og kan tette injektorer og annet, samt at jeg er tvilsom til at hamp tåler diesel over mange år, uten at jeg vet om det er tilfelle, det eneste jeg vet er at både alkohol, kaustisk soda og metanol løser opp hamp, og jeg ville tro diesel ikke var så mye bedre, og det er vel kjent at hampetau løses opp i sjøvann etter rundt ett år.

Redigert av adeneo (see edit history)

Man bør nok bruke Loctite 577på motorer, det er i det minste det jeg velger å bruke på alle typer gjenger, enten det er olje, diesel eller hva det måtte være.

Det hadde aldri falt meg inn å bruke hamp på dieselrør da det ikke er anaeraobt og kan tette injektorer og annet, samt at jeg er tvilsom til at hamp tåler diesel over mange år, uten at jeg vet om det er tilfelle, det eneste jeg vet er at både alkohol, kaustisk soda og metanol løser opp hamp, og jeg ville tro diesel ikke var så mye bedre, og det er vel kjent at hampetau løses opp i sjøvann etter rundt ett år.

En bruker da ikke tetningsmiddel etter forpumpa, der er det kon i kon og banjo nipler med kopper eller alu.skiver

På gjenge-tetninger skal en aldri ha tetningsmiddel på første gjenge om det er pasta.tape eller Hamp, det var barnelærdommen min.

Nettop for å ikke få noe inn i røra. Skulle en være klønete så havner det i et filter.

Loctite 577 er bra, men det må være rer og ha lite på.

Deler av dieselsystemet i båten pakket med Hamp fra 1977 tett enda.

Hamp må ALDRI brukes på gass-tetninger.

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...