På tur Startet 28.Desember.2013 Link til dette innlegget Startet 28.Desember.2013 Vil det fungere, eller er ikke hamp glad i diesel? Fikk bare opp biofuel treff når jeg googla.... Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 28.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2013 Regner med det er snakk om tetting av gjenger, og ikke hamp som biodiesel. Det blir tett med hamp og pakksalve, men om det holder i lengden er vel annen sak. Nå er vel ikke diesel så veldig tærende, men over tid vil det nok bryte ned hampen, har forsåvidt aldri prøvd. Gjengetape er normalt heller ikke motstandsdyktig mot diesel, i det minste ikke vanlig ptfe tape, men man får jo egen gjengetetning som tåler bensin og oljer, og Loctite har i det minste slik gjengetetning, og det er vel det beste å bruke. Sitér dette innlegget Link to post
O.C Svart 28.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2013 Bruk loctite 55 gjengetråd i steden for, tror også at hampen kan morkne etter en tid i kontakt med diesel. Sitér dette innlegget Link to post
På tur Svart 28.Desember.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2013 Da bruker jeg loctite. Takk Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 28.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2013 Hamp og Permatex holder i 100 år . Loctite 55 kalt og varmt vann, drikkevann, gass står det på boksen, ville ikke brukt den på diesel. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
På tur Svart 28.Desember.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2013 Haha, good. Ville bare virke seriøs, er hamp jeg har brukt... Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 28.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2013 (redigert) Man bør nok bruke Loctite 577 på motorer, det er i det minste det jeg velger å bruke på alle typer gjenger, enten det er olje, diesel eller hva det måtte være. Det hadde aldri falt meg inn å bruke hamp på dieselrør da det ikke er anaeraobt og kan tette injektorer og annet, samt at jeg er tvilsom til at hamp tåler diesel over mange år, uten at jeg vet om det er tilfelle, det eneste jeg vet er at både alkohol, kaustisk soda og metanol løser opp hamp, og jeg ville tro diesel ikke var så mye bedre, og det er vel kjent at hampetau løses opp i sjøvann etter rundt ett år. Redigert 28.Desember.2013 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
På tur Svart 28.Desember.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2013 Er mer bekymret for lensepumpene mine, disse trådene er tynne. Tror jeg har fått brent opp alle restene. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 28.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2013 (redigert) Man bør nok bruke Loctite 577på motorer, det er i det minste det jeg velger å bruke på alle typer gjenger, enten det er olje, diesel eller hva det måtte være. Det hadde aldri falt meg inn å bruke hamp på dieselrør da det ikke er anaeraobt og kan tette injektorer og annet, samt at jeg er tvilsom til at hamp tåler diesel over mange år, uten at jeg vet om det er tilfelle, det eneste jeg vet er at både alkohol, kaustisk soda og metanol løser opp hamp, og jeg ville tro diesel ikke var så mye bedre, og det er vel kjent at hampetau løses opp i sjøvann etter rundt ett år. En bruker da ikke tetningsmiddel etter forpumpa, der er det kon i kon og banjo nipler med kopper eller alu.skiver På gjenge-tetninger skal en aldri ha tetningsmiddel på første gjenge om det er pasta.tape eller Hamp, det var barnelærdommen min. Nettop for å ikke få noe inn i røra. Skulle en være klønete så havner det i et filter. Loctite 577 er bra, men det må være rer og ha lite på. Deler av dieselsystemet i båten pakket med Hamp fra 1977 tett enda. Hamp må ALDRI brukes på gass-tetninger. Redigert 28.Desember.2013 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
På tur Svart 28.Desember.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2013 Har tømt på 40 liter nå, fortsatt tett. Men lurer veldig på hvordan jeg skal forsegle påfylingshullet, tenker å bruke epoksykitt? Sitér dette innlegget Link to post
kupling Svart 29.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2013 Locktite 577. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 29.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2013 Du gir inntrykk av at du vil ha tips, men uten bedre grunnlag kan iallefall ikkje eg ta dette seriøst.... Dersom dette er ein dieseltank i båt, så forsegler man ikkje hullet. Normalt monterer man slange fra stuss på tanken og strekker opp til en gjennomføring med lokk som monteres på dekk. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
På tur Svart 29.Desember.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2013 Den skal ikke fylles noe mer, da er det fornuftig å forsegle det. Er nok diesel på tanken. Sitér dette innlegget Link to post
Fjordgubbe Svart 29.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2013 Hei På tur, dette skjønte eg og lite av, forklar noko meir. Sitér dette innlegget Link to post
På tur Svart 29.Desember.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2013 Tanken skal brukes til å forbruke 40liter så skal den kuttes opp, nå er det 60 liter på den. Altså er det bortkastet tid å lage et opplegg for påfylling. Sitér dette innlegget Link to post
Ruby Svart 29.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2013 Det enkleste er vel kanskje å spikke en tre-propp og banke den godt nedi påfyllingsrøret, men det kommer vel an på under hvilke forhold denne løsninges skal brukes og hvor lang tid det skal ta å bruke opp 40 liter...... Sitér dette innlegget Link to post
På tur Svart 29.Desember.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2013 Returen skulle ned der, så jeg brukte epoxsy. Hendig de pølsene. Brukte det mye på surfbrett før. Easy fix. Hadde jeg funnet borrene hadde jeg brukt tre, men de har gjemt seg. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.