Jump to content

Hvordan fjerne Epoxy ? Har gjort en stor blemme :(:(

Hansa666

Recommended Posts

Hei.

Var på Maritim og kjøpte West system sin Epoxy, 105 resin og 206 slow herder.

Har ikke brukt Epoxy før, så butikksjefen på Maritim Bergen solgte meg pumper, slik at jeg ikke skulle gjøre feil.... Ett pump med herder til 5 pump med resin, ble jeg fortalt, blandingsforhold 1:5 MEN, der han rett og slett feilinformerte meg, var at ettersom pumpene har forskjellig str, skal man ha 1 pump resin og 1-ett pump herder :(:(:(

Jeg har pumpet 5 x resin og 1 x herder...

Selvfølgelig vil ikke det jeg har gjort herde, dette er for meg et maeritt :(:(

Har jo is- blåst hele bunnen på båten, 44 fot... Og alle små hull samt småskader, har jeg fylt med Epoxy... Noen på str med et knappenålshode, andre litt større.

Hvordan i alle dager skal jeg få fjernet dette???Hva skal jeg bruke?? Finnes det en annen løsning på mitt seriøst store problem??

Håper inderlig på konstruktive svar, da dette er krise for meg... Nye Norske båtsenter skal starte primingen av båten på onsdag i neste uke, så jeg har rett og slett elendig tid:(:(:(

Redigert av Hansa666 (see edit history)

Aenkte samme tanke arnbr0, men får ikke tak i dem før på mandag, skal prøve meg på fjerningen i morgen.... Blir nok Aceton og filler om det ikke dukker opp et brilliant forslag fra en eller annen som har gjort det samme..

Svigers som har jobbet med Epoxy hadde heller ingen umiddelbar forslag...bortsett fra at jeg skulle ha hørt med han før jeg gikk i gang, lest bruksanvisningen +++

Med damp, tenkte jeg at varmen ville løsne opp den bløte Epoxyen... Minimalt søl ? Som et altenativ til høytrykkspyler med varme... Var bare en desperat tanke.. :)

Så lenge det er herder i epoxy'n så skal den normalt herde, det tar bare veldig lang tid når det er for lite herder, med forbehold om at jeg ikke kjenner til det produktet Maritim selger, og at alt for lite herder sikkert kan gjøre at herdeprossessen aldri starter.

Forsøk først på et lite område med varmepistol og se om den herder når den er varm over litt tid, som regel går det raskere bare man får i gang prosessen, og blir den ikke hardere, så bør den bli mykere med varme slik at mesteparten kan skrapes av.

West System skriver følgende:

Removing uncured or non-curing epoxy. Uncured epoxy is removed as you would spilled resin. Scrape as much material as you can from the surface using a stiff metal or plastic scraper-warm the epoxy to lower its viscosity. Clean the residue with lacquer thinner, acetone, or alcohol. Follow safety warnings on solvents, and provide adequate ventilation. After recoating wood surfaces with epoxy, it's a good idea to brush the wet epoxy (in the direction of the grain) with a wire brush to improve adhesion. Allow solvents to dry before recoating.

Redigert av adeneo (see edit history)

Lei og arbeidskrevende tabbe..!

Slik epoksy som WestSystem har tåler ikke varme, blir myk og dermed lettere å fjerne. Over 80 grader over litt tid og epoksyen slipper. Så som Adeneo linket til blir den myk, kan skrapes vekk og restene kan fjernes med aceton. Har (dessverre) måtte gjøre det selv noen ganger i forbindelse med at ting har forskjøvet seg under laminering.

Knappenålshullene du har presset epoksy inn i varmer du, vasker over med aceton og lar tørke. Du må jo gå over med lim med riktig blandingsprosent, da vil den uherdete epoksyen langt inni hullene gradvis herde etter det ytre laget i kontakt med den nye riktigblandete limen. Lengst inni hullene (hvis limen har trengt langt inn) vil det ta sin tid, men så lenge du får dekket skikkelig over med herdende epoksy bør det gå greit. Alternativt kan du gå over med en forsenker og forsenke hullene litt (3-4 mm) for bedre vedheft for ny lim, men det er oftest ikke nødvendig da den nye riktigblandete limen vil hefte godt der du likevel har avfettet med aceton.

Takker for tilbudet om å låne utstyr, men hadde vel neppe blitt særlig populær hadde jeg satt i gang med slikt utstyr inne i den hallen.... :)

Blir nok blåsepistol, varme og Aceton... MEN svigers nevnte også det Sydkorset sier, men om jeg tør risikere en runde 3, pga en rask og grei løsning uten å være 100 % sikker på resultatet, blir nok ikke gjort.

Har tabbet meg ut, så får jeg ta konsekvensen av det.... Er en petimete når det gjelder båt, så har jeg brukt SÅ satans mye penger på den jobben som er/skal gjøres av båtsenteret, ja da får jeg også gjøre jobben skikkelig :(

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...