Hansa666 Startet 28.Desember.2013 Link til dette innlegget Startet 28.Desember.2013 (redigert) Hei. Var på Maritim og kjøpte West system sin Epoxy, 105 resin og 206 slow herder. Har ikke brukt Epoxy før, så butikksjefen på Maritim Bergen solgte meg pumper, slik at jeg ikke skulle gjøre feil.... Ett pump med herder til 5 pump med resin, ble jeg fortalt, blandingsforhold 1:5 MEN, der han rett og slett feilinformerte meg, var at ettersom pumpene har forskjellig str, skal man ha 1 pump resin og 1-ett pump herder :(:(:( Jeg har pumpet 5 x resin og 1 x herder... Selvfølgelig vil ikke det jeg har gjort herde, dette er for meg et maeritt :(:( Har jo is- blåst hele bunnen på båten, 44 fot... Og alle små hull samt småskader, har jeg fylt med Epoxy... Noen på str med et knappenålshode, andre litt større. Hvordan i alle dager skal jeg få fjernet dette???Hva skal jeg bruke?? Finnes det en annen løsning på mitt seriøst store problem?? Håper inderlig på konstruktive svar, da dette er krise for meg... Nye Norske båtsenter skal starte primingen av båten på onsdag i neste uke, så jeg har rett og slett elendig tid:(:(:( Redigert 28.Desember.2013 av Hansa666 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
På tur Svart 28.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2013 Høytrykkspyler? Med mye verneutstyr.... Sitér dette innlegget Link to post
Hansa666 Svart 28.Desember.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2013 Det kunne vært en tanke, bortsett fra at båten står inne i et verksted sammen med 2 andre båter etter ha tørket 2 mnd......... dvs, bruk av vann er ikke et alternativ :( Sitér dette innlegget Link to post
Bøljan Svart 28.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2013 Høytrykkspyler tror jeg neppe er noen bra løsning, vann fjerner ikke epoxy. Dessuten er faren tilstede for at du lager sårene større med høytrykkspyler. Mulig at aceton tar det. Sitér dette innlegget Link to post
På tur Svart 28.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2013 Kan du ikke ta den ut? Sitér dette innlegget Link to post
Alf erik Svart 28.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2013 sikker på det ikke vil herde? bare ta lengre tid? viss ikke kan du jo prøve å vaske med tynner? Sitér dette innlegget Link to post
På tur Svart 28.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2013 Aceton og en fille fungerer men tar jo litt tid på en så stor båt:/ Sitér dette innlegget Link to post
arnbr0 Svart 28.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2013 (redigert) Jeg ville tatt kontakt med produsenten ,West System, for å få rett prosedyre med en gang. Det kan være slik at feil metode kan vanskeliggjøre for det som er den beste metoden. Dvs. rett metode for å fjerne den uherda, feilblanda, epoxyen Redigert 28.Desember.2013 av arnbr0 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hansa666 Svart 28.Desember.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2013 Får ikke båten ut, den står bakerst i verkstedet. Men hva med et steam aperat? Sånn liten sak en kan bruke på fuger osv? Kunne dette ha fungert eller blir Gelcoaten for varm? Desverre, det jeg har gjort vil ikke herde, da jeg har lest meg opp på West sine hjemmesider, og der står det ganske så greit forklart.. Svarte heller :(:( Sitér dette innlegget Link to post
På tur Svart 28.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2013 Hva vil damp gjøre? Leie inn en vaskehjelp med fille og aceton? Sitér dette innlegget Link to post
Hansa666 Svart 28.Desember.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2013 Aenkte samme tanke arnbr0, men får ikke tak i dem før på mandag, skal prøve meg på fjerningen i morgen.... Blir nok Aceton og filler om det ikke dukker opp et brilliant forslag fra en eller annen som har gjort det samme.. Svigers som har jobbet med Epoxy hadde heller ingen umiddelbar forslag...bortsett fra at jeg skulle ha hørt med han før jeg gikk i gang, lest bruksanvisningen +++ Med damp, tenkte jeg at varmen ville løsne opp den bløte Epoxyen... Minimalt søl ? Som et altenativ til høytrykkspyler med varme... Var bare en desperat tanke.. :) Sitér dette innlegget Link to post
På tur Svart 28.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2013 Om du bor i en by, så dra ned der de som har falt litt utafor holder til. Spør om noen vil tjene litt penger. Så lenge du ikke betaler for mye er det tilogmed lovlig. Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 28.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2013 (redigert) Så lenge det er herder i epoxy'n så skal den normalt herde, det tar bare veldig lang tid når det er for lite herder, med forbehold om at jeg ikke kjenner til det produktet Maritim selger, og at alt for lite herder sikkert kan gjøre at herdeprossessen aldri starter. Forsøk først på et lite område med varmepistol og se om den herder når den er varm over litt tid, som regel går det raskere bare man får i gang prosessen, og blir den ikke hardere, så bør den bli mykere med varme slik at mesteparten kan skrapes av. West System skriver følgende: Removing uncured or non-curing epoxy. Uncured epoxy is removed as you would spilled resin. Scrape as much material as you can from the surface using a stiff metal or plastic scraper-warm the epoxy to lower its viscosity. Clean the residue with lacquer thinner, acetone, or alcohol. Follow safety warnings on solvents, and provide adequate ventilation. After recoating wood surfaces with epoxy, it's a good idea to brush the wet epoxy (in the direction of the grain) with a wire brush to improve adhesion. Allow solvents to dry before recoating. Redigert 28.Desember.2013 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hansa666 Svart 28.Desember.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2013 Takker for det adeneo, lette etter den siden på West System.. Ser at det uansett blir skrape og Aceton... Men vil aldri få alt 100% bort, har dette noe å si?? Dvs, det er små knappenålshull som jeg har presset Epoxy inn i, dette må jo pirkes ut med en syltynn spiker... Herre, snakker om noen dagers jobb her:( Sitér dette innlegget Link to post
På tur Svart 28.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2013 Det har ingen ting å si. Sitér dette innlegget Link to post
Hansa666 Svart 28.Desember.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2013 Hva har ingen ting å si? At det blir liggende uherdet epoxy inne i et hull, så skikkelig epoxy utenpå?? Vil jo få en forseglet overflate, om det ligger uherdet epoxy innenfor, bør vel dette ikke ha noe å si ? Sitér dette innlegget Link to post
På tur Svart 28.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2013 (redigert) Vi snakker knappehull. Hva skal det ha å si? Redigert 28.Desember.2013 av På tur (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 28.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2013 Lei og arbeidskrevende tabbe..! Slik epoksy som WestSystem har tåler ikke varme, blir myk og dermed lettere å fjerne. Over 80 grader over litt tid og epoksyen slipper. Så som Adeneo linket til blir den myk, kan skrapes vekk og restene kan fjernes med aceton. Har (dessverre) måtte gjøre det selv noen ganger i forbindelse med at ting har forskjøvet seg under laminering. Knappenålshullene du har presset epoksy inn i varmer du, vasker over med aceton og lar tørke. Du må jo gå over med lim med riktig blandingsprosent, da vil den uherdete epoksyen langt inni hullene gradvis herde etter det ytre laget i kontakt med den nye riktigblandete limen. Lengst inni hullene (hvis limen har trengt langt inn) vil det ta sin tid, men så lenge du får dekket skikkelig over med herdende epoksy bør det gå greit. Alternativt kan du gå over med en forsenker og forsenke hullene litt (3-4 mm) for bedre vedheft for ny lim, men det er oftest ikke nødvendig da den nye riktigblandete limen vil hefte godt der du likevel har avfettet med aceton. Sitér dette innlegget Link to post
Hansa666 Svart 28.Desember.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2013 Glimrende Hakkannen, svigers ringte nettopp og snakket om det samme, dvs ny epoxy vil herde restene som ligger igjen. Får bare teste i morgen, frem med varmepistol, Aceton og Spotify... Pugger bruksanvisningen neste gang... :):) Sitér dette innlegget Link to post
liberty Svart 28.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2013 Med varmepistol og en blåsespiss med høyt trykk så kan vel du blåse ut det som er i de små hullene Sitér dette innlegget Link to post
Sydkorset Svart 28.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2013 Har hendt at nye kollegaer har glemt å tilsatt hærder i epoxycoatinga vi bruker ombord der jeg jobber. Slike tabber bruker vi å rette med å blande ny epoxycoating med litt ekstra hærder og male et strøk over det gamle...... Men om det funker i dette tifellet, er jeg ikke sikker på. Sitér dette innlegget Link to post
beauty of aqua Svart 28.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2013 Jeg har tilgang til sandvaskeutstyr.dvs høytrykspyler som blander inn sand i vannet... Ser du bor i Bergen,så dette kan du låne viss du vil.burde jo kanskje funke? Står den inne i en hall så er det vel kanskje ikke det lureste... Sitér dette innlegget mvh.beuty of aqua achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32 Link to post
Hansa666 Svart 28.Desember.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2013 Takker for tilbudet om å låne utstyr, men hadde vel neppe blitt særlig populær hadde jeg satt i gang med slikt utstyr inne i den hallen.... :) Blir nok blåsepistol, varme og Aceton... MEN svigers nevnte også det Sydkorset sier, men om jeg tør risikere en runde 3, pga en rask og grei løsning uten å være 100 % sikker på resultatet, blir nok ikke gjort. Har tabbet meg ut, så får jeg ta konsekvensen av det.... Er en petimete når det gjelder båt, så har jeg brukt SÅ satans mye penger på den jobben som er/skal gjøres av båtsenteret, ja da får jeg også gjøre jobben skikkelig :( Sitér dette innlegget Link to post
På tur Svart 28.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2013 Om det med at epoksyen slipper ved 80 grader stemmer, så ville jeg prøvd damp. Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 28.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2013 Bruker du damp så tilfører du også fuktighet. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.