Aksept2014 Startet 29.Desember.2013 Link til dette innlegget Startet 29.Desember.2013 (redigert) Fikk en sur julegave... Dette må være reklamasjon, da jeg kjøpte båten i mai... Redigert 29.Desember.2013 av Aksept2014 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 29.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2013 (redigert) Et tips er at du endrer tittelen slik at den er i samsvar med reglene.. Hvilket drev og hvilken modell er det snakk om.. Dette må du også ha med i tittelen Om det er reklamasjon eller ikke er ikke lett å svare på da en ikke vet om noe om modell, hvordan dette er kjøpt, hvilket vedlikehold som er utført etter kjøpet osv.. Regner med dette drevet er utenfor garantiperioden, og dermed er det kjøpsloven som kommer i bildet.. siden det er snakk om reklamasjon.. Da er det vel snakk om skjulte feil, eller feil som selger var klar over da han solgte farkosten i mai Redigert 29.Desember.2013 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Aksept2014 Svart 29.Desember.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2013 (redigert) Ja, det er enten reklamasjon eller forsikring ? Har motorhavari forsikring gjennom Atlantica. Motoren og drev er 5,5 år gammelt... Er det normalt å gjøre noe mer enn å sjekke olje med jevne mellomrom i løpet av sesongen.. Redigert 29.Desember.2013 av Aksept2014 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
GSH Svart 29.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2013 Reklamasjon på hva slags grunnlag??? Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 29.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2013 (redigert) Har nå hatt et par VP290DP drev men klarer ikke å se hva bildet skal vise. Hva består havariet av? Redigert 29.Desember.2013 av SveinHa (see edit history) Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
jan Svart 29.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2013 Vanskelig å se,er det styrearmen som har hoppa av? Sitér dette innlegget Link to post
lippert Svart 29.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2013 Det er vel metallspon vi ser i hullet. Reklamasjon 5 år. Da er det nok best å prøve seg, på forsikringen. Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
REM Svart 29.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2013 (redigert) Skal vel mye til å få dekning på havari som skyldes at man ikke har sjekket om det er olje på gearkassa? De gir vel kun dekning for "plutselige og uforutsette" hendelser? Redigert 29.Desember.2013 av REM (see edit history) Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Aksept2014 Svart 29.Desember.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2013 Men hvordan skal dette ha skjedd hvis det har blitt tatt service hvert år?? Sitér dette innlegget Link to post
Mons Olav Svart 29.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2013 (redigert) Kan du dokumentere at du har hatt service etter boka er det vel klart att det er reklamasjon.Et drev har jo forventet levetid på langt meir enn det.Kjøpte du båten hjå ein forhandler kanskje?Ein fagmann ser nok ganske fort ka som er årsaken til dette havariet og så får du ta det derfra. Redigert 29.Desember.2013 av Ålahåve (see edit history) Sitér dette innlegget Båt med fjernkontroll Link to post
adeneo Svart 29.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2013 Det hadde kanskje vært en ide å fortelle oss hva bildet er av, og hva som er feil med drevet ? Dersom du kjøpte båten i mai og har brukt den en sesong, har du ingen reklamasjonsrett mot forrige eier slik jeg ser det, da det er umulig å forutse om et 20 år gammelt drev holder 20 minutter eller 20 år til. Sitér dette innlegget Link to post
finnmarken Svart 29.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2013 Reklamasjon er alltid et diskusjonstema. Det er også mye forvirring om hva som gjelder. Dersom du har kjøpt denne båten hos forhandler er reklamajsonsfristen 5 år. Har du kjøpt den privat er det 2 år. Uavhengig om båten er brukt eller ny. Likevel betyr ikke dette at drevet skal holde i henholdsvis 5 og 2 år, men dersom drevet har havarert etter et drøyt halvår så var vel feilen der da båten ble solgt. Selger er ikke uten ansvar for dette, selv om han ikke visste om feilen. Men det er vanskelig å vinne frem med reklamasjon og i dette tilfelle har vi vel ikke nok opplysninger..... Sitér dette innlegget Link to post
Aksept2014 Svart 29.Desember.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2013 Båten ble kjøpt privat, av en megler. Båten er 5,5 år gammel, og i følge båteier ble det tatt servicer vært år. Sitér dette innlegget Link to post
FM 8-12 Svart 29.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2013 Hva er bilde av da???? Sitér dette innlegget Link to post
Gespen Svart 29.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2013 Jeg vet at det er reklamsjon på motor/gir i 6 måneder på bruktbiler hvis ikke annet er opplyst, mulig dette gjelder også motor/drev på brukt båter. Sitér dette innlegget Link to post
finnmarken Svart 29.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2013 Hvor har du dette fra? Sitér dette innlegget Link to post
Tskjei Svart 29.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2013 Er det øvre gear eller? Tomt for olje? Sitér dette innlegget Link to post
Gespen Svart 29.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2013 Egen erfaring, solgte en eldre golf der kjøper tok bilen uprøvd, han ringte noen uker senere og sa det var en stygg ulyd fra revers, fikk da vite at hvis det var gir kunne han heve kjøpet innen 6 måneder. Sitér dette innlegget Link to post
Aksept2014 Svart 29.Desember.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2013 Øvre gear ved påfylling.. Det er fullt av spon der. Vet ikke mer tilstand foreløpig. Kanskje nok med flush? Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 29.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2013 Det er merkelig dette med an noen aldri vil ta noe på egen kappe lenger. Brukt er brukt og da får en ta det på egen regning. Om en vil ha garanti og rettigheter så får en kjøpe nytt. På gamle greier så får en kjøpe forsikring elr åpne egen lommebok. Når garantitiden er ute så er det alltid bingo. Sånn er det bare, suck it up! Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 29.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2013 (redigert) Tror noen og enhver skal ta seg bryet med å sette seg inn i hvilke rettigheter man har og hvordan man skal gå frem for å klage enten det er snakk om reklamasjon eller garanti. Finnes mye om dette på nettet, men man kan jo begynne med å se på Forbrukerrådets hjemmesider eller forumets medlem Båtadvokaten sin hjemmeside http://www.tangedal.no/blog1.php/2010/10/20/kjopslovens-regler-om-kjop-og-salg-av-bruktbat . Hva Plutoniumskriver er det reneste sludder. Egen erfaring, solgte en eldre golf der kjøper tok bilen uprøvd, han ringte noen uker senere og sa det var en stygg ulyd fra revers, fikk da vite at hvis det var gir kunne han heve kjøpet innen 6 måneder. Sludder og pølsevev! Redigert 29.Desember.2013 av Mouche (see edit history) Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Guest Avmønstret# Svart 29.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2013 Bare surr her, egentlig som vanlig. Reklamasjon har man når man kjøper som privatperson fra en profesjonelle part, og man kjøper noe som er nytt. Den er 2 eller 5 år, hvis gjenstanden er ment å vare vesentlig lengre enn 2 år. Punktum (sånn ca). Reklamasjonsretten er lovfestet og gjelder for alle forbrukerkjøp. Også når feks Apple prøver å nekte, dvs de vil tape om man orker maset med å gå til sak mot de. ----------- Garanti er noe som hvem som helst kan gi og kan være hva som helst så lenge en selv ønsker å gi. Kan være ut døra, livstid, 2 dager eller hva man ønsker å gi. Feks at du får en kopp kaffe om motoren ryker, eller at de sender et serviceteam og ny motor med helikopter. En garanti kan en sette på hva som helst når som helst. Eneste lovregulering jeg har funnet for garanti er at den skal gå utover den allmenne reklamasjonsretten ved vanlige forbrukerkjøp. Man kan altså ikke bake ordinære reklamasjonsretter inn og selge det som en garanti. En garanti ved vanlige forbrukerkjøp skal gi noe mer enn hva reklamasjonsretten gir. Så når feks forhandler av kinesiske påhengsmotorer her på BP sier at han gir garanti på motorene så gir han kunden noe utover den ordinære reklamasjonsretten, som er ganske omfattende i seg selv. Og det er jo ikke ille, selv om det vel aldri kom svar på hva denne "garantien" faktisk inneholdt. Antagelig roter forhandler med begrepene, og det er jo ikke bra. ---------- Til den aktuelle saken. 5.5 år er utenfor reklamasjonsretten så da kan det glemmes. Ifht garanti. Om siste selger ikke ga noen spesiell, selvfølgelig skriftlig, garanti med varighet som gjør at kjøper fortsatt er dekket så er det ikke noe å hente. Men om det var et skjult feil ved salget så blir det da nye muligheter og andre regler. Tror jeg hadde snakket med forsikringa, men kanskje finlest vilkårene først slik at jeg viste hva jeg hadde i vente. Og uansett er det nok bare å forberede lommeboka på en stygg vreng. Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 29.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2013 Øvre gear ved påfylling.. Det er fullt av spon der. Vet ikke mer tilstand foreløpig. Kanskje nok med flush? Dersom det er fult av metallspon så kan jeg herved i det minste garantere at en "flush" ikke holder. Det ser ikke umiddelbart ut som oljefyllingen på et AQ290 drev ut i fra det jeg kan se på bildet, og jeg trodde heller ikke AQ290 ble solgt nytt for 5 år siden, men det er mulig jeg tar feil ? Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 29.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2013 Bare surr her, egentlig som vanlig. Til den aktuelle saken. 5.5 år er utenfor reklamasjonsretten så da kan det glemmes. Og her ble det enda mer surr, dessverre. Jeg oppfatter at selgeren, megleren, var eier av båten og da er det egentlig uinteressant om han er megler, skipsreder eller fotballspiller. Kjøpsloven, ikke Forbrukerkjøpsloven, vil gjelde her og du har reklamasjonsrett overfor selger og foreslår at du leser artikkelen jeg har linket til, og der står det også hvilke frister som gjelder og hvordan du skal gå frem, men i all enkelhet; jo før jo bedre og gjør det skriftlig! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
sap_2000 Svart 29.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2013 Det ser ikke umiddelbart ut som oljefyllingen på et AQ290 drev ut i fra det jeg kan se på bildet, og jeg trodde heller ikke AQ290 ble solgt nytt for 5 år siden, men det er mulig jeg tar feil ? Han skrev at motor og drev var nytt for 5.5 år siden. Trodde heller ikke det ble solgt motorpakker med 290 drev på den tiden...? Dårlig bilde, men synes det minner om DPH.... Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.